در نشست خبری دیروز انجمن قطعه‌سازان ایران که بیشتر حول محور کمبود نقدینگی و چالش قیمت‌گذاری خودرو انجام شد، نمایندگان صنعت قطعه با تاکید چند باره بر بحران مالی، باز هم نسبت به تعطیلی خطوط تولید و بیکاری بزرگ در زنجیره خودروسازی کشور هشدار دادند. قطعه‌سازان هرچند سال هاست از مشکلات مالی و واقعی نبودن قیمت قطعات گله دارند و همواره صحبت از تعدیل نیرو به میان می‌آورند، اما طی امسال به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی (به‌خصوص افزایش هزینه‌های تولید ناشی از نرخ ارز و مواد اولیه) و همچنین تحریم، بیش از پیش نسبت به آینده صنایع خودرو و قطعه کشور هشدار می‌دهند.

حرف اصلی آنها این است که به‌دلیل رشد نرخ ارز و همچنین بالا رفتن قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید به شدت صعود کرده بنابراین قیمت قطعات باید به‌روزرسانی شود. این در شرایطی است که به‌روزرسانی قیمت قطعات با یک مانع بزرگ روبه‌رو است و آن، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است. در واقع قطعه‌سازان در حالی افزایش قیمت محصولات خود را از خودروسازان خواستار هستند که شرکت‌های خودروساز برای بالا بردن نرخ خودروهای پرتیراژ فعلا اختیار تام ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند قیمت قطعات را به روز کنند. مجموعه این مسائل سبب شد در نهایت دولت تصمیم به تغییر مرجع و روش قیمت‌گذاری خودرو بگیرد و در اولین گام، شورای رقابت را از ماجرا کنار گذاشت و تعیین قیمت را بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار قرار داد. طبق آخرین اخبار، این دو نهاد قرار است به‌زودی قیمت جدید خودروها را اعلام کنند، اتفاقی که قطعه‌سازان و خودروسازان مدت‌هاست انتظارش را می‌کشند.

در حال حاضر اما آن طور که قطعه‌سازان می‌گویند، اوضاع نقدینگی در زنجیره خودروسازی کشور مناسب نیست و از آن سو تراکنش ارزی نیز در قطعه‌سازی مختل شده است. در این مورد، شاپور سامعی نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران در نشست خبری دیروز گفت: یک ماه و نیم است که قطعه‌سازان حتی یک سنت هم تراکنش ارزی نداشته‌اند، چون از یکسو با تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم و از سوی دیگر با کمبود نقدینگی ریالی.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره خودروسازی کشور نیاز به نقدینگی فوری دارد، افزود: خودروسازی با سرعت زیاد به سمت نابودی در حال حرکت است و باید همه کمک کنند تا این صنعت به سرنوشت نساجی دچار نشود. سامعی تاکید کرد: برای رفع مشکل نقدینگی ریالی، باید به هر کدام از دو خودروساز بزرگ کشور ۱۰ هزار میلیارد تومان تزریق مالی انجام شود. در تایید اظهارات سامعی اما مرتضی مرتضوی رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز تاکید کرد:۸۰ درصد ارز مصرفی قطعه‌سازان طی سال‌جاری از سامانه نیما تامین و ۲۰ درصد دیگر نیز به صورت آزاد تهیه شده است. وی با اشاره به ارقام مطرح شده درباره زیان صنعت خودرو، گفت: تا این لحظه خودروسازان ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر داده‌اند. وی با بیان اینکه نرخ خودرو باید اصلاح شود، گفت: ما البته برای احقاق حقوق زنجیره خودروسازی و دریافت مطالبات از خودروسازان، ابزارهای لازم را داریم و حرف‌مان این است که قیمت خودرو وقتی نباید بالا برود که قطعه‌سازان بتوانند ارز ۴۲۰۰  تومانی بگیرند، حال آنکه در حال حاضر ارز بالای ۸ هزار تومان تهیه می‌کنند.

در ادامه نشست دیروز، محمد شهپری عضو انجمن قطعه‌سازان ایران نیز گفت: از ابتدای امسال به‌دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی، ۱۴۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در قطعه‌سازی تعدیل و حدود ۲۲۰ واحد تولید قطعه نیز تعطیل شده‌اند. وی افزود: برخی قطعه‌سازان دو تا سه روز در هفته کار می‌کنند و باقی روزها را بیکارند و این موضوع خود را در تیراژ خودروسازان نشان داده است. به گفته این قطعه‌ساز، چیزی حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از خودروهای تولیدی در روز، دارای کسری قطعه است و امکان تجاری شدن ندارند.

اما مازیار بیگلو دیگر عضو انجمن قطعه‌سازان و سخنگوی این انجمن نیز با تاکید بر قیمت‌گذاری خودرو به‌عنوان مشکل اصلی، گفت: احتمالا قیمت جدید خودروها طی هفته جاری اعلام خواهد شد بنابراین از خودروسازان تقاضا داریم سریعا قیمت قطعات را به روز کنند. وی تاکید کرد: اگر به‌روزرسانی قیمت قطعات انجام شود، می‌توانیم ظرف ۶ تا ۸ هفته تولید را ریکاوری کرده و تیراژ در هر کدام از دو خودروساز بزرگ داخلی را به ۲ هزار دستگاه برسانیم. بیگلو همچنین در مورد رقم بدهی خودروسازان به قطعه‌سازها نیز تاکید کرد:اگر ملاک را قیمت‌های قبلی قرار دهیم، خودروسازان چیزی حدود ۷ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازها بدهکارند، اما این رقم در صورت به‌روزرسانی قیمت، به ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.