روندی که بیش از پیش اعتماد را از بازار خودرو حذف می‌کند و امکان رشد و توسعه صنعت خودرو را به شدت کاهش می‌دهد.  در شرایطی که اغلب برندهای موجود در بازار با بحران تولید و عرضه محصولات‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند، عطش خرید خودروهای جدید آن هم به‌صورت پیش ‌فروش از برندهای گمنام هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد. سوال اصلی البته همچنان حول محور شرکت‌هایی طرح می‌شود که در تبلیغات خود ادعای تحویل خودروهای جدید وارداتی را به خریداران می‌دهند. آیا این شرکت‌ها خودرویی برای تحویل به مشتریان دارند؟ خریداران اگر هنگام مراجعه به این شرکت‌ها چند سوال از شرکت طرف قرارداد بپرسند، حتما نتیجه بهتری از هزینه‌کرد دارایی‌های خود به دست می‌آورند. برای نمونه چه کسی مجوز تبلیغات و تست درایو و پیش فروش را به این شرکت‌ها می‌دهد؟ یا اینکه آیا در قرارداد حقوقی دقیقا مشخص شده کالا چه زمانی و با چه کیفیتی امکان رسیدن به مقصد و تحویل به مشتریان را دارد یا نه؟

ایده واردات خودروهای چینی در حالی هرروز در انواع تازه گسترش می‌یابد که از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش ماه‌هاست که می‌گذرد. حتی ترخیص خودروهای اغلب واردکنندگان قدیمی که تعداد آنها تا ۱۶ هزار دستگاه می‌رسد، مدت مدیدی است بلاتکلیف باقی مانده است.

در آن سو، وضعیت عرضه خودروهای مونتاژی یا تولید داخل هم به شدت گره خورده و متقاضیان برخی از مدل‌ها ماه‌هاست از دریافت خودرو مدنظر خود بی‌نصیب مانده‌اند. این موضوع که فشار سنگینی را به قیمت این قبیل خودروها در بازار وارد کرده، بهای برخی از انواع خودروهای اقتصادی را به چندین برابر بهای خود رسانده و زنگ خطر را برای رفاه مصرف‌کنندگان واقعی به صدا درآورده است.

تلخی این رویه البته تنها در کام مشتریان شرنگ نمی‌ریزد و در بلندمدت یک چرخه اقتصادی بزرگ را دچار اختلال می‌کند. مقامات و نهادهای ذی‌نفوذ در حوزه صنعت و تجارت اما توجهی به این مسائل ندارند و صدای مشتریان ناراضی را نمی‌شوند. به‌نظر می‌رسد که برخی شرکت‌ها بدون پشتوانه واقعی موجودی انبار، اقدام به جذب نقدینگی و پیش‌فروش خودرو می‌کنند. داستانی تکراری که قبلا نیز برای واردکنندگان قدیمی و خودروسازان بزرگ کشور تکرار شده و حالا که زمانه عسرت صنعت خودرو است، کار دست شرکت‌ها داده و خریداران را دچار سردرگمی کرده است. حتی مصاحبه رئیس اتحادیه‌ نمایشگاه‌داران هم در این باره افاقه نمی‌کند. سعید موتمنی اخیرا در گفت‌وگو با تسنیم با هشدار به خریداران خودرو، گفته است: واردات خودرو ممنوع است اما متأسفانه برخی از شرکت‌ها با شگردهای خاص خود تبلیغات زیادی برای فروش خودروهایی که ندارند، انجام می‌دهند.وی با اعلام اینکه به هیچ عنوان به‌صورت مدت‌دار از این شرکت‌ها خودرو نخرید، گفت: فقط خودرو را با تحویل روز خریداری کنید.

به‌رغم هشدار کارشناسان و اعلام رسانه‌های مستقل، گوش خریداران اما بدهکار این حرف‌ها نیست. تبلیغات باعث می‌شود تب و تاب خرید خودرو جدید در بین افراد مختلف جامعه بالا بگیرد. آنها بی‌خبر از پشت پرده پیش‌فروش‌های مهیج، تنها به لذت ناشی از خرید فکر می‌کنند. به نوعی حق دارند. خریداران وقتی تبلیغات پرزرق و برق را می‌بینند، اعتماد می‌کنند. هرچه نباشد عرصه‌های شهری بی‌مجوز در اختیار شرکت‌های فروشنده کالا و تجهیزات قرار نمی‌گیرد. مجوز را هم وزارت صنعت صادر می‌کند. آما آیا این وزارتخانه نباید برای تحویل خودروها نیز همین قدر سرعت عمل به خرج دهد؟ یا مثلا بر نحوه عملکرد شرکت در پاسخ‌دهی به خریدارانی که به حساب شرکت وجه واریز کرده‌اند و قراردادی قانونی را به امضا رسانده‌اند، ابتکار عمل به خرج دهد؟