وی با تاکید بر اینکه دلیلی ندارد خودروساز محصولات فروخته شده را احتکار کند، افزود: تاخیر در تحویل خودرو به مشتری، جریمه به همراه دارد، بنابراین هیچ منطقی ایجاب نمی‌کند به احتکار خودرو دست بزنیم. مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه به تاخیر در تحویل پژو ۲۰۰۸ به مشتریان اشاره کرد و گفت: تولید پژو ۲۰۰۸ با تحریم صنعت خودرو همزمان شد و به همین دلیل تحویل آن به تاخیر افتاد و بنده بابت این اتفاق از مشتریان عذرخواهی می‌کنم.یکه‌زارع اما از پیش‌فروش ۴۰ هزار دستگاه محصول از سوی ایران خودرو در هفته آینده نیز خبر داد. وی درباره قیمت‌های فعلی در بازار خودرو نیز تاکید کرد: این قیمت‌ها کاذب است و چنانچه کل ایران را بگردید، ۵۰۰ یا هزار دستگاه خودرو هم با چنین قیمت‌هایی معامله نشده است.

وی افزود: ما برای این قیمت‌های کاذب، راهکار داریم؛ به‌عنوان مثال وقتی الان قیمت پراید در بازار ۴۰ میلیون تومان است، اگر به خودروساز اجازه بدهند این محصول را ۵ درصد زیر قیمت مذکور بفروشد، قطعا بعد از دو سه روز قیمت آن به ۳۷ میلیون تومان کاهش خواهد یافت و بعد از آن هم به قیمت مصوب خواهد رسید. یکه‌زارع ادامه داد: حتی می‌توان مابه‌التفاوت قیمت مصوب و قیمت بازار را به خودروساز نداد و سازوکار دیگری برای آن اندیشید؛ به هر حال با این اقدام قیمت‌ها در بازار سیاه شدیدا افت کرده و خودرو با قیمت مصوب به فروش خواهد رسید. مدیرعامل ایران‌خودرو اما درباره ممنوعیت واردات خودرو نیز گفت: خودروهای وارداتی تاثیر رقابتی بر محصولات داخلی نداشت، زیرا اصلا در یک کلاس قیمتی قرار نداشتند.

  افت شدید تولید خانواده رنو

اما مدیرعامل سایپا نیز در این برنامه با بیان اینکه خودروسازان درگیر اقدامات سودجویانه در بازار خودرو هستند، گفت: هرچند قیمت رسمی خودروهای داخلی پایین است، با این حال ما قیمت‌های فعلی بازار را نیز قبول نداریم.

محسن جهرودی افزود: حجم تقاضای فعلی در بازار خودرو غیرعادی و فراتر از تصور است. وی با بیان اینکه در حال حاضر با حجم شدیدی از تقاضا در بازار خودرو مواجه شده‌ایم، تاکید کرد: این تقاضا بسیار بیشتر از میزان تولید خودرو در ایران است؛ برآوردهای سایپا و ایران‌خودرو نشان می‌دهد کشش و نیاز مشتریان به خودرو در کشور سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است که سال گذشته محقق شد، با این حال امسال شکل هجوم مشتریان به بازار خودرو بیشتر شبیه سفته‌بازی بوده و ناشی از نیاز واقعی نیست.

جهرودی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا در پنج ماه نخست امسال حدود ۱۸ هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید و عرضه کرده است. وی با بیان اینکه بحران ارزی آغاز شده از اردیبهشت امسال، سبب گرایش مشتریان به بازار خودرو شده است، گفت: به نظر می‌رسد این گرایش بیشتر با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها است و در واقع خودرو در حال حاضر حکم یک کالای سرمایه‌ای را برای مردم دارد. مدیرعامل سایپا در واکنش به اتهام احتکار خودرو توسط خودروسازان نیز گفت: خودرو احتکارپذیر نیست و اصلا با توجه به حجم تولید روزانه، امکان چنین کاری وجود ندارد. وی ادامه داد: خودرو به محض اتمام تولید در سایپا، شماره سریال دریافت می‌کند و صاحب آن مشخص می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی اساسا امکان احتکار و نگهداری آن وجود ندارد. جهرودی افزود: سایپا تنها یک انبار دارد و آن هم داخل این مجموعه است و هیچ انبار دیگری ندارد که بخواهد خودروها را در آن احتکار کند.

وی با بیان اینکه برخی قطعات در خودروها جزو قطعات های‌تک است و فعلا امکان تولید آنها وجود ندارد، گفت: به همین دلیل گاهی کسری برخی قطعات سبب تجاری نشدن خودروهای داخلی می‌شود. جهرودی درباره تخلف نمایندگی‌های فروش این شرکت و فروش خودروها با قیمت‌ آزاد در بازار نیز گفت: سایپا تمام فروش‌های اخیر خود را به‌صورت اینترنتی انجام داده و اگر خودرویی در نمایندگی‌ها عرضه شود، مشتریان می‌توانند این تخلف را اعلام کنند. مدیرعامل سایپا افزود: سایپا نسبت به قیمت کنونی پراید در کارخانه معترض است، اما قیمت ۴۰ میلیون تومان آن را در بازار نیز به هیچ عنوان قبول ندارد؛ ما معتقدیم در این شرایط نباید به التهاب قیمتی در بازار دامن زده شود و قیمت محصولات سایپا تحت نظارت شورای رقابت تعیین و این شرکت نمی‌تواند محصولاتش را با نرخی بیش از آنچه مصوب شده، عرضه کند.

جهرودی اما به پیش‌فروش جدید سایپا نیز اشاره و درباره زمان و چگونگی عرضه محصولات این شرکت در پیش‌فروش موردنظر، گفت: از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (امروز) ۵۰ هزار دستگاه خودرو از خانواده محصولات پراید، تیبا و وانت‌نیسان با قیمت مصوب و زمان تحویل مشخص شده، عرضه خواهد شد.

وی همچنین درباره قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل نیز خواستار تعیین قیمت‌ در حاشیه بازار شد و تاکید کرد: در گذشته خودروسازان تجربه مناسب و موفقی در زمینه قیمت‌گذاری خودرو در بازار آزاد داشتند و اگر این روند دوباره به کار گرفته شود، مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

مدیرعامل سایپا اما درباره تحویل خودروهای سیتروئن C۳ نیز که پیش‌فروش شده‌اند، گفت: سایپا ۲هزار دستگاه سیتروئن را پیش‌فروش کرده که همه آنها را تحویل مشتریان خواهد داد؛ در این مورد با تلاش همکاران توانستیم مشکلات را رفع کنیم و هم‌اکنون تولید این محصول در جریان است.

جهرودی اما با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین مشکل سایپا به محصولات رنویی این شرکت مربوط می‌شود، گفت: در گذشته روزانه حدود ۵۷۰ دستگاه محصول از خانواده رنو را تولید می‌کردیم، اما در حال حاضر این عدد به روزی ۹۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، سایپا تلاش می‌کند زمان تاخیر در تحویل سایر محصولات خود را به کمتر از یک ماه برساند.