در بازار دیروز معامله‌گران شاهد شایعاتی در مورد احتمال عرضه سهام گهرزمین بودند. براساس این شایعات عرضه سهام گهر‌زمین به‌زودی و همزمان با شروع تحریم‌های ایالات‌متحده انجام خواهد شد. گهر‌زمین به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعتی کشور می‌تواند حضور موفقی در کنار دیگر غول‌های سنگ‌آهنی در بازار سرمایه داشته باشد. هنوز هیچ مرجع رسمی، خبری قطعی در مورد این عرضه منتشر نکرده است.دیروز با جمع‌آوری صف‌های فروش و تشکیل صف‌های خرید به‌ویژه در گروه‌های نظیر خودرویی – به‌رغم گزارش‌های نامناسب شش‌ماهه این گروه- شاهد بهبود شرایط بازار بودیم. از دیدگاه برخی معامله‌گران انتخاب وزیر جدید صنایع می‌تواند به کابوس شرکت‌های خودرویی در عدم تغییر نرخ فروش این شرکت‌ها خاتمه داده و با تغییر نرخ فروش، زنجیره زیان‌دهی این شرکت‌ها متوقف شود. هر‌چند که در مقابل کارشناسانی نیز هستند که مشکل صنعت خودرو را عمیق‌تر از مساله قیمت فروش ارزیابی کرده و رکود تورمی حاکم بر بازار را در برگیرنده مشکلات بزرگتری برای بازار ارزیابی می‌کنند.در این گروه دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: در سال‌های گذشته داخلی‌سازی صنعت قطعه‌سازی رشد خوبی کرد و عمده آنچه به‌عنوان ارز بری خودروهای داخلی مطرح می‌شود، در حقیقت مربوط به واردات مواد اولیه یا قطعات فاقد توجیه اقتصادی تولید است.

امرالله امینی اضافه کرد: این روزها ارزبری خودروهای ساخت داخل دستمایه انتقاد از خودروسازان شده است. برخی انتقاد می‌کنند که ارزبری ۱۷۰۰ دلاری برای ساخت پراید با گذشت بیش از ۲ دهه از حضور این خودرو در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که با در نظر گرفتن نرخ ۸۸۰۰ تومانی دلار در بازار ثانویه نزدیک به ۱۵ میلیون تومان از قیمت این محصول را تشکیل می‌دهد، امری پذیرفتنی نیست. به گفته برخی کارشناسان خودروسازان اواخر دهه ۷۰ اعلام کردند در ساخت پراید و پژو ۴۰۵ به خودکفایی رسیده‌اند، اما نبود شفافیت در صنعت خودرو و سیاستگذاری‌های نادرست در آن سبب شده است با گذشت بیش از ۲۰ سال از آن زمان، به گفته خودشان یک هزار و ۷۰۰ دلار در مورد پراید و بیش از ۲ هزار دلار در مورد پژو۴۰۵ وابستگی ارزی داشته باشیم.در گروه معدنی، شرکت چادرملو در عملکرد مهر و ۷ ماه سال جاری، توانست فروش ۴/ ۳ هزار میلیارد تومانی را به ثبت برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از افزایش ۱۳۷ درصدی دارد.

براین اساس، «کچاد» طی ۷ ماه سال جاری مبلغ ۴/ ۳ هزار میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۳۷ درصد رشد داشته است. همچنین در مهرماه ۹/ ۵۱۶ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به فروش شهریور افت فروش ۶/ ۶ درصدی داشته است. افت مبلغ فروش عمدتا به واسطه افت مقداری فروش محصولات در مهر ماه نسبت به شهریور است. مقدار فروش فولاد در مهر ماه با افت ۳۲ درصدی نسبت به ماه قبل از آن ۵/ ۵۰ هزار تن محقق شده است. البته در این ماه ۸/ ۶۰ هزار تن فولاد تولید و فروش آن کمتر از میزان فولاد تولیدی بوده است. فروش مقداری کنسانتره آهن و گندله نیز به ترتیب با افت حدود ۶ و ۹ درصدی مواجه شده است. با این حال به‌رغم افت مقداری، متوسط نرخ‌های فروش افزایشی بودند، به‌طوری که متوسط نرخ فروش کنسانتره آهن، گندله و فولاد به ترتیب با رشد حدود ۱۳ و ۲۹ و ۵ درصدی همراه شده‌اند. این شرکت بورسی در مهرماه فولاد را با متوسط نرخ ۳۶۲۰۶ ریال به ازای هر کیلو به فروش رسانده است.

در گروه سیمانی دبیر انجمن صنعت سیمان با اعلام آمار ۶ ماهه تولید و صادرات از احتمال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت سیمان خبر داد.عبدالرضا شیخان درباره آخرین وضعیت صنعت سیمان و احتمال افزایش قیمت محصولات به «ایسنا» گفت:‌ با وجود اینکه ارزبری صنعت سیمان زیاد نیست اما بالا رفتن نرخ ارز از ابتدای سال باعث شده هزینه تامین مصالح، قطعات و پیمانکاری افزایش چشمگیری داشته باشد.وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت تمام‌شده تولید سیمان را بالا برده، ولی با این حال افزایش منطقی قیمت سیمان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است.در گروه تجهیزات دیروز انتشار خبرهایی در مورد ماشین‌سازی اراک در مورد یک قرارداد مهندسی و تدارک و ساخت باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد. دیروز «فاراک» در نهایت پس از ۱۰۵میلیون سهم معامله با ۱۰ میلیون سهم صف خرید به پایان رسید.در گروه انفورماتیک، در پی تصمیمات هیات‌مدیره پرداخت الکترونیک سامان کیش، مدیرعامل این شرکت تازه‌وارد بورسی تغییر کرد. به این ترتیب، حسین واعظ‌قمصری جانشین ابراهیم حسینی‌نژاد پس از ۵/ ۲ سال فعالیت به‌عنوان مدیرعامل این شرکت ۱۸۰ میلیارد تومانی شد.

در گروه تصفیه نفت، دیروز نگاه‌ها به موضوع عرضه نفت خام در بورس انرژی معطوف بود. در این زمینه رئیس بازاریابی و فروش «شپنا» اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه عرضه نفت خام در بورس انرژی قرار داریم، به‌نظر می‌رسد بهای تمام‌شده پالایشی‌ها می‌تواند کاهش یابد و در ۶ ماه دوم سال، گزارش بهتری از این گروه منتشر خواهد شد. وی افزود: ازآنجاکه نرخ متوسط نفت خام صادراتی در فرمول تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها لحاظ می‌شود، اگر عرضه نفت خام در بورس انرژی باقیمتی کمتر از قیمت نفت صادراتی ایران انجام شود، احتمالا نرخ خوراک پالایشی‌ها نیز کاهش خواهد یافت. به‌هرحال این عرضه باید در نرخی صورت گیرد که برای خریداران جذاب باشد.

در گروه دارویی دیروز داروسازی اوه‌سینا، به‌عنوان نماد تازه‌وارد این گروه با صف فروش سنگین مواجه شد. در این گروه فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران در گزارشی از تصمیمات هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال (معادل ۷۵ درصد) خبرداد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران است.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت ولی کم‌حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۶۱۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۱۸میلیارد تومان رسید.