شدت ریزش در گروه‌های کالایی اعم از فلزات، پتروشیمی، معدنی‌ها و پالایشی‌ها طی معاملات دیروز بیشتر شد. علاوه بر سرکوب تقاضا که به محدود کردن ارقام درآمدی این شرکت‌ها منجر می‌شود، نگرانی از خواب سرمایه سبب خروج هیجانی نقدینگی از سهام بزرگ و حضور در سمت تقاضای کوچک‌ترهای بازار شده است. علاوه بر این گروهی از معامله‌گران نیز بهترین راهبرد را نقد کردن دارایی تا اتمام روند اصلاحی قلمداد می‌کنند.

اکثر کارشناسان اصلاح قیمت‌ها پس از یک دوره رشد، نگرانی از وضعیت کلان اقتصادی، حرکت بازارهای موازی از جمله سکه و ارز و انتقال دوباره بخشی از نقدینگی به این بازارها و فروش‌های گسترده معامله‌گران حقوقی به ویژه در نمادهای مورد اقبال بازار از جمله نمادهای بانکی را مهم‌ترین‌ دلایل افت بازار ارزیابی می‌کنند. از دید کارشناسان اصلاح قیمت‌ها و رسیدن آنها به سطوح حمایتی احتمال بازگشت قیمتی و بهبود شرایط معاملاتی نمادها را ایجاد کرده است. همچنین دیروز پس از پایان معاملات اعلام شد که سقف رقابت بر سر محصولات نفتی حذف شد تا از این پس رقابت آزاد بر سر محصولات نفتی شکل بگیرد.

در بازار دیروز در گروه کارت‌های پرداخت اعلام شد که فعالیت ۶ شرکت جدید پرداخت‌یار با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شاپرک رسما آغاز شد. در جریان این مراسم ۶ شرکت از این گروه جدید که مراحل فنی را طی کرده‌ بودند، رسما آغاز به فعالیت کردند که شامل جهان ارتباط نکا، توسعه فناوری و تجارت کارن، اندیشه هوشمند رایان پارسی، همراه پرداز زرین، هدایت هوشمند قرن و باهمتا هستند. این شرکت‌ها در کنار بانک‌ مرکزی، شاپرک، بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت، دسترسی مردم به خدمات پرداخت الکترونیک را تسهیل و تسریع کرده و با انعطاف‌پذیری بالا و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نمونه‌ای از نقش‌ فین‌تک‌ها در حوزه پولی و مالی قلمداد می‌شوند.

در گروه سیمانی دیروز خبری از رشد دسته‌جمعی نبود و برخی نمادها با توجه به روند صعودی اخیر، با افت مواجه شدند. همچنین دیروز دو نماد سیمان کرمان و فارس با توجه به صف خرید سنگین روزهای قبل مشمول گره معاملاتی و حذف سقف رقابت ناشی از رشد ۲۰درصد قیمت بودند که باعث به تعادل رسیدن این نمادها شد. روند صعودی در گروه کاشی و سرامیک و همچنین دارویی‌ها هم طی روز گذشته با شدت کمتری ادامه یافت. افزایش نرخ‌های فروش در مرداد و عدم رشد نسبت به گروه‌های پیشتاز از بهانه‌های اصلی تحرک مثبت و دسته‌جمعی در این گروه‌ها بود که در روز گذشته تحت فشار عمومی عرضه به قدرت روزهای ماقبل نبود. در نقطه مقابل، روند صعود دسته‌جمعی سهام گروه غذایی نیز پس از رشد روزهای اخیر، متوقف شد. روند نزولی گروه خودرو هم برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت.

از طرف دیگر، معاملات دیروز بانکی‌ها با تداوم جریان نقدینگی با محوریت نماد بانک ملت دنبال شد. ارزش معاملات «وبملت» در پایان معاملات این روز به بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد زمزمه‌های مازاد تراز ارزی این بانک سبب اقبال این بانک و سرایت هیجان خرید در دیگر هم‌گروهی‌ها شده است. به این ترتیب، نماد «وبملت» بیشترین ارزش معاملات را در بین سهام مختلف بازار کسب کرد. معاملات این نماد در سقف مجاز قیمتی آغاز شد و طی این مدت فراز و فرودهای قابل‌توجهی را ثبت کرد و با تشدید عرضه‌ها در میانه معاملات دیروز دامنه تغییرات قیمتی این سهم نیز محدود شد، اما دوباره به سمت سقف مجاز روزانه حرکت کرد. با این حال روند یکدست و همگرای روزهای معاملات ماقبل در نمادهای بانکی دیروز تداوم نیافت.

از دیگر اخبار مرتبط با بانک‌ها، بانک مرکزی روز گذشته در مورد میزان سهام افراد در بانک‌ها دست به شفاف‌سازی زد.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی پس از تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در سال ۱۳۸۷، ترتیبات تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی تغییر یافت. به گونه‌ای که به‌موجب ماده ۵ قانون مذکور، سقف مجاز تملک سهام بانک‌های غیردولتی، بانک‌های دولتی مشمول واگذاری، موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی‌‌- اعم از اینکه قبل از تصویب آن تاسیس شده بودند یا پس از آن تاسیس می‌شدند‌‌- به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، برای هر شرکت‌ سهامی‌‌ عام یا تعاونی سهامی‌‌ عام یا هر موسسه و نهاد عمومی ‌غیردولتی «۱۰درصد» و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی «پنج درصد» تعیین شد. به استناد همان ماده قانونی، معاملات بیش از سقف‌های مذکور باطل و ملغی‌الاثر اعلام شد و تملک سهام بانک‌ها بیش از سقف‌های مجاز از طریق ارث نیز مشمول حکم یادشده شد و وراث یا اولیای قانونی آنها ملزم به فروش سهام مازاد بر سقف، ظرف مدت دو ماه پس از صدور گواهی حصر وراثت شدند. بر همان اساس، اشخاص حقیقی سهامدار بانک‌ها و اعضای خانواده آنها شامل همسر، فرزندان و همسران آنها، برادر، خواهر، پدر و مادر منحصرا تا سقفی می‌توانستند سهام داشته باشند که نتوانند مشترکا بیش از یک عضو هیات مدیره را در بانک ذی‌‌ربط تعیین کنند.

در صنعت بیمه نیز شاهد تداوم تقاضای قدرتمند و صف‌های طولانی خرید بودیم. «اتکام» و «اتکای» دو نماد پرتقاضای چند روز اخیر بودند که در معاملات دیروز نیز با صف خرید کار خود را شروع کردند. به اعتقاد کارشناسان احتمال تسعیر دارایی‌های ارزی برخی از شرکت‌های این گروه عامل رشد تقاضا در این سهام ارزیابی می‌شود.در گروه محصولات شیمیایی، پتروشیمی شازند با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال درخصوص عملکرد مردادماه این شرکت توضیح داد. پتروشیمی شازند در مرداد ماه مبلغ ۴هزار و ۷۲ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال، فروش داشته است که این مبلغ نسبت به فروش تیر ماه افزایش یک درصدی داشته است. مبلغ کل فروش «شاراک» از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای مرداد ماه معادل ۱۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۴۹۳ میلیون ریال ثبت شده است، که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۶۷ درصدی داشته است.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و بی رمق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۶۵۸ملیارد تومان و در فرابورس به ۲۸۰میلیارد تومان بالغ شد.