در معاملات دیروز فشار ورود نقدینگی تازه به بازار موجب شد تا به‌رغم انتظار اولیه برای اصلاح و استراحت بازار همچنان معاملات روند صعودی داشته باشد. در کنار بحث ورود نقدینگی معامله‌گران دیروز شاهد تاثیرات مثبت دو مساله دیگر نیز بودند. نخست بحث نتایج سیاسی مثبت سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک بود و دیگری رشد بهای فلزات در بازار جهانی که به ویژه دیروز گروه تولیدکنندگان فلزات رنگی شامل مس، روی و سرب را با تقویت همراه کرد.

در این شرایط شاخص کل سهام توانست با ثبت رشد فوق‌العاده ۶هزار و ۷۷۰ واحدی (بیشترین رشد مقداری در تاریخ بورس تهران) به رقم ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد دست یابد که یک سقف تاریخی جدید در بازار به شمار می‌رود. دیروز نماد معاملاتی هلدینگ‌ خلیج فارس، نفت و گاز تامین و نفت و گاز پارسیان به همراه پالایشگاه‌های تهران، اصفهان و بندرعباس و نماد گل‌گهر بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

دیروز همچنین شاخص کل هم ‌وزن با افزایش ۱۱۶۳ واحدی عدد ۳۲ هزار و ۶۱۸ واحد را به نمایش گذاشت.

دیروز همچنان روند سرگیجه آور بازگشایی و توقف ده‌ها نماد بازار ادامه داشت. همچنین با اوج‌گیری معاملات مشکلات هسته معاملات نیز تشدید شده و برای دقایقی بازار را از روند طبیعی خود خارج ساخت.

در بازار دیروز در خبرهای موثر برای بازار، معامله‌گران شاهد تکذیب استعفای وزیر صنعت بودند. به‌رغم انتشار این تکذیبیه، بازار با شایعات و گمانه‌هایی در مورد قصد رئیس‌جمهوری برای جابه‌جا‌یی وزرا در هفته جاری نیز مواجه است.

در گروه معدنی دیروز شرکت چادرملو گزارش عملکرد شهریور و ۶ ماه نخست سال جاری را منتشر کرد و با درآمد ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومانی، رشد ۱۴۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رساند.

«کچاد» دردوره یک ماهه منتهی به شهریور از محل فروش ۶نوع محصول شامل کنسانتره آهن، سنگ دانه‌بندی، گندله، فولاد، آپاتیت و کنسانتره مصرف شده در تولید گندله مبلغ ۵۵۳ میلیارد و ۶ میلیون تومان درآمد داشته است. بنابر این گزارش، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۲/ ۳۹ درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۸/ ۱۶ درصد سهم جزو سهامداران این شرکت به حساب می‌آیند.

در گروه بانکی پس از انصراف گروه توسعه ملی برای عرضه بلوک قند پیرانشهر، بانک تجارت نیز از فروش بلوک ۲/ ۴۸ درصد فولاد‌مبارکه طی هفته جاری منصرف شد.

 در گروه سیمانی دیروز شماری از نمادهای این گروه با صف خرید همراه بودند. در این گروه رئیس انجمن سیمان گفت: میزان صادرات سیمان و کلینکر در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۱۷ درصد افزایش یافت.

محمد اتابک درباره آخرین آمار صادرات شرکت‌های سیمانی به «ایرنا» گفت: مجموع صادرات سیمان و کلینکر در ۵ ماه نخست سال جاری به رقم پنج میلیون و ۸۱۹ هزار و ۳۶۷ تن رسید؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته چهار میلیون و ۹۵۹ هزار و ۸۷۹ تن صادر شده بود. میزان صادرات سیمان در مدت مذکور بیش از ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۰۶ تن بود و در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال قبل، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیش از ۲۰ کشور در دوره مورد بررسی از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا سیمان صادراتی ایران را جذب کردند که در بین آنها افغانستان و عراق به ترتیب با ۳۰ و ۲۶ درصد، به‌عنوان مشتریان اول و دوم بودند. صادرات کلینکر نیز در این مدت به ۲ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۹۶۰ تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل با عملکرد ۲ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۲۳ تن، رشد ۹/ ۲۶ درصدی را ثبت کرد.

اتابک ادامه داد: در پنج ماه روسیه بیش از ۳/ ۴۴ هزار تن سیمان ایران را خریداری کرد و قزاقستان و ازبکستان نیز در صف خریداران این مصالح ساختمانی جای گرفتند. کشورهای بنگلادش و کویت هم به ترتیب با ۲۲ و ۲۱ درصد از کل صادرات ۸/ ۲ میلیون تنی کلینکر صادراتی، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

در گروه سلولزی دیروز کارتن ایران در گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد با توجه به قرارداد منعقد‌شـده با یکی از تامین‌کنندگان به‌صـورت انحصاری، مـزایای قـرارداد به شـرح ذیـل اعلام می‌شود: ۱ – تامین ۵۰ درصد کاغذ مورد نیاز از یک تامین‌کننده حداکثر تا میزان ۹۰۰ تن ۲ – قیمت تا ۱۰ درصد پایین تر از نرخ روز بازار ۳ – امکان فروش کاغذ در بازار توسط کارتن ایران قبل از تبدیل به کارتن به سایر متقاضیان ۴ – در حال حاضر مقدار تولید و فروش شرکت با تـوجـه بـه وضعیت بازار مشابـه ظـرفیت ماه‌های قبل خواهد بود. بدیهی است با این روش بهای تمام‌شده شرکت حدود ۵ درصد کاهش یافته و قدرت چانه‌زنی شرکت برای جذب مشتری در بازار افزون می‌شود.

در گروه غذایی، دیروز توسعه بهشهر نیز در شفاف‌سازی خاطرنشان کرد از محل مزایده ساختمان خود احتمالا مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال محقق خواهد کرد.

در گروه فلزی ذوب‌آهن، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان به مبلغ ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور خروج از شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به استناد معافیت مالیاتی مقرر در بند ز تبصره ۱۰ از ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور که در تاریخ ۱۸ شهریور ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۳۴ میلیارد تومان رسید.