در میان اخبار مهم روز گذشته، هیات‌مدیره جدید فرابورس ایران در نخستین جلسه خود در مهرماه ۱۳۹۷ به ابقای امیر هامونی به‌عنوان مدیرعامل فرابورس رای داد. در این جلسه امیر هامونی به‌عنوان مدیرعامل ابقا شد و محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، مدیرعامل کارگزاری بانک ملی به‌عنوان‌ رئیس و علی تیموری‌شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان به‌عنوان نایب‌رئیس هیات‌مدیره فرابورس انتخاب شدند. در بازار دیروز گروه پتروشیمی، یک منبع آگاه با اشاره به محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومانی و ارز بازار ثانویه از مخالفت جدی وزارت نفت با افزایش تسعیر ارز خوراک معادل بازار ثانویه خبر داد. این منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفت: در جلسه اخیری که در هیات دولت برگزار شد، وزارت نفت رسما با افزایش نرخ خوراک به بهانه نبود سرمایه‌گذار مخالفت کرد.

وی افزود: در حال‌حاضر پتروشیمی‌ها درآمد بسیار کلانی را از مابه‌التفاوت نرخ ارز حاصل از فروش محصولات و نرخ خوراک به‌دست می‌آورند که انتظار می‌رود دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی سریعا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. وقتی که شرایط در بورس با حذف سقف رقابت رو به بهبود است، مشخص نیست چرا تصمیم گرفته می‌شود تا محصولات پتروشیمی از بورس خارج شود.

 در گروه پتروشیمی همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در‌باره صادرات صنعت پتروشیمی گفت: عرضه محصولات پتروشیمی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به نیمه نخست پارسال ۲۴ درصد افزایش داشته است که وضع بازار حکایت از این موضوع دارد و اکنون عرضه مشکلی ندارد. در گروه بانکی، بانک ملت درباره ارتباط با پرونده سکه ثامن توضیح داد و نسبت خانوادگی متهم با رئیس یکی از شعب را تکذیب کرد؛ به گزارش روابط‌عمومی بانک ملت در واکنش به انتشار خبری درباره نامحدود بودن سقف تراکنش‌ها و ارتباط خانوادگی متهم پرونده موسوم به سکه ثامن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پایانه پرداخت اینترنتی سکه ثامن نزد این بانک براساس مقررات و شرایط حاکم بر فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت(PSP) بوده و سقف مبلغ هر تراکنش در پایانه‌های اینترنتی برای این پذیرنده مانند سایر پذیرندگان ۵۰۰ میلیون ریال و در پایانه هایUSSD دو میلیون ریال بوده و تفاوتی با سایر پذیرنده‌ها و مشتریان این بانک نداشته است. همچنین تخصیص پایانه پرداخت اینترنتی به شرکت مذکور به استناد مجوزهای نماد اعتماد الکترونیکی(enamad) و سایر مستندات براساس الزامات شاپرک بوده و براساس بررسی‌ها، وجود هرگونه نسبت خانوادگی متهم پرونده با رئیس شعبه یا کارکنان بانک ملت نیز تکذیب و تاکید می‌شود ساز و کارهای فنی و نظارتی در سامانه‌های این بانک به گونه‌ای است که امکان اثرگذاری شخص در عملیات بانکی و تراکنش‌های غیرحضوری اساسا و مطلقا وجود ندارد.

در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری شاهد تعدیل منفی داد. باتوجه به توضیحات ارائه شده درگزارش تفسیری مدیریت شرکت، علت اصلی کاهش سودخالص شرکت اصلی ناشی از عدم تحقق کامل سود پیش‌بینی شده شرکت‌های زیرمجموعه بوده است. مطابق یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها درشرکت‌های زیرمجموعه بالغ بر ۲۸میلیارد و۴۰۰میلیون تومان است. این در حالی است که سود یاد شده در بودجه مصوب حدود ۴۴میلیارد تومان برآورد شده است.

در گروه تصفیه نفت دیروز نفت تبریز رسما به جمع تولید‌کنندگان روغن خودرو پیوست. براساس اعلام این شرکت، مقدار حدودا ۱۵هزار لیتر از روغن موتور بنزینی و دیزلی در حال‌حاضر تولید و اقدامات لازم جهت اخذ پروانه بهره‌برداری و علامت استاندارد از سازمان استاندارد انجام و به اتمام رسیده است. در حال‌حاضر مراحل بازار‌یابی و فروش محصولات مزبور در حال انجام است. همچنین شرکت تاکید کرده که تاثیر سود و زیانی روغن‌های مزبور متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین با توجه به تقاضای بازار امکان افزایش تولید تا سقف ۱۲۰ هزار تن در سال میسر است. گفتنی است این روغن موتور با برند آریا عرضه خواهد شد.همچنین در میان دیگر صحبت‌های مهم دیروز، سرپرست اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس به بیان نکاتی درخصوص معافیت‌های مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی پرداخت.  

میثم طهاسب‌زاده در گفت‌وگو با «سنا»، با اشاره به بستر قانونی ایجاد شده مطابق بند (ز) تبصره ۱۰ ماده واحدۀ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کشور، جهت برخورداری شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از شمولیت ماده یاد شده، عنوان کرد: شرکت‌هایی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند که طبق صورت‌های مالی عملکرد سال ۹۶ (لغایت ۲۹ اسفند‌۹۶) مشمول مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شده باشند. به این ترتیب درمجموع بازار دیروز، بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۷۳۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۸۸میلیارد تومان رسید.