از رویدادهای مهم روز گذشته عرضه دو مرحله دیگر از اوراق اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا ۶۰۸» و «اخزا ۶۰۹» در بازار ابزارهای نوین مالی بود. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، تعداد ۱۶ میلیون ورقه «اخزا ۶۰۸» با تاریخ سررسید یازدهم تیرماه سال ۹۸ طی معاملات روز گذشته آماده انجام معامله شد که هر ورقه آن ۷۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد. همچنین تعداد کل اوراق «اخزا ۶۰۹»، ۸ میلیون ورقه بود که تاریخ سررسید آن همانند «اخزا ۶۰۸» تیرماه سال ۹۸ است. نخستین روز معاملاتی اوراق «اخزا۶۰۹» در بازار ابزارهای نوین مالی با کشف قیمت ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان به پایان رسید.

به دنبال عرضه اسناد خزانه اسلامی در قالب بودجه سال ۹۶ دو مرحله دیگر از اسناد خزانه در نمادهای «اخزا۶۱۰» و «اخزا۶۱۲» به ترتیب در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری عرضه می‌شوند. نکته قابل‌ملاحظه در ارتباط با معاملات اسناد خزانه کاهش قیمت آنها در روزهای اخیر است. همزمان – به‌دلیل رابطه معکوس قیمت و بازده این اوراق- شاهد افزایش نرخ سود اسناد خزانه طی معاملات روزهای گذشته هستیم. این رویداد از معاملات شنبه و مقارن با انتشار گواهی سپرده از سوی بانک‌ها با جهشی معنادار به بالای نرخ ۲۰ درصد افزایش یافت. میانگین نرخ سود موثر این اوراق در پایان معاملات دیروز در سطح ۶/ ۲۰ درصد رقم خورد.

از دیگر تحولات دیروز در فرابورس، کاهش گردش نقدینگی در بازارهای اول و دوم بود. ارزش معاملات سهام در این دو بازار فرابورسی طی روز گذشته به سطح ۲۱ میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین در معاملات دیروز، تغییر مالکیت یک میلیاد تومانی به نام سهامداران حقوقی بازارهای اول و دوم رقم خورد. به عبارت دیگر فعالان حقوقی این دو بازار، پس از چهار روز، بیشتر خریدار سهام بوده‌اند تا فروشنده.به‌طور کلی، در پایان معاملات دیروز حدود ۲۲۲ میلیون برگه بهادار به ارزش تقریبی ۲۰۷ میلیارد تومان در بین فعالان فرابورسی دست‌به‌دست شد. از این میزان، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان به معاملات اوراق با درآمد ثابت تعلق گرفت.