به این ترتیب روز گذشته همسو با چرخش مثبت معاملات در بورس تهران، در فرابورس نیز شاهد تقویت تقاضا و در نتیجه رشد شاخص کل فرابورس بودیم. با وجود رشد بهای سهام اکثر شرکت‌های حاضر در بازار اول و دوم فرابورس، همچنان ارزش معاملات خرد سهام پایین است. در پایان دادوستدهای دیروز این متغیر به رقم ۲۵ میلیارد تومان نزدیک شد؛ در حالی که میانگین گردش نقدینگی در بازار اول و دوم، از ابتدای زمستان حدود ۳۳ میلیارد تومان بوده است. رکود نسبی توأم با فرآیند اصلاحی قیمت سهام را می‌توان به معنای انگیزه کمتر و احتیاط بیشتر سهامداران طی چند روز معاملاتی اخیر دانست. این نوع مواجهه سهامداران از هفته گذشته با شروع یک موج اصلاحی در روند قیمت‌ها به ویژه سهام کالامحور بازار صورت پذیرفت و تا روز شنبه این هفته ادامه یافت. کارشناسان و فعالان بازار، تردید نسبت به سرنوشت نرخ دلار غیررسمی، چشم‌انداز پیچیده قیمت مواد خام در بازار جهانی و بروز کمرنگ ریسک‌ها از فضای سیاسی را مهم‌ترین‌ دلایل این فرآیند رکودی-اصلاحی می‌دانند. علاوه بر این نزدیک‌شدن به پایان سال در رغبت بیشتر فعالان بازار به نقد‌کردن سهام خود افزوده است تا قیمت‌ها افت قابل‌توجهی را تجربه کنند. از اتفاقات قابل‌توجه در دادوستدهای چند روز اخیر، حرکت نقدینگی بین نمادهای مختلف و تک‌سهم‌ها در بازارهای اول و دوم است.

به بیان دیگر، بخش قابل‌توجهی از نقدینگی در این دو بازار فرابورسی طی روزهای اخیر به پنج نماد معاملاتی (حدود ۵ درصد تعداد کل نمادها) اختصاص یافته است. در این میان، نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی طی هفته‌های اخیر معاملات پرحجمی را تجربه می‌کند که غالبا مربوط به تحرکات سهامداران عمده این شرکت فرابورسی است. تنها در روز گذشته شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از ۲۸ میلیون سهم به ارزش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در نماد «سمگا» بودیم. به این ترتیب، روز گذشته بیشترین ارزش معاملات خرد سهام در نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی رقم خورد؛ ضمن اینکه نماد معاملاتی «سمگا» در پایان دادوستدهای دیروز صف خرید حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سهمی را تجربه کرد و برترین تقاضا را در میان سهام مختلف این دو بازار به ثبت رساند. دومین نماد پرگردش در معاملات دیروز، نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس بود. ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از نقدینگی سهامداران در معاملات روز گذشته به این نماد اختصاص یافت. بررسی ساختار تولید پتروشیمی زاگرس نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از تقاضا در این نماد از روند رو‌به رشد نرخ دلار سود می‌برد (دلار روز گذشته در ساعاتی از معاملات از مرز ۴۸۰۰ تومان گذشت). از سوی دیگر، تردیدها نسبت به قیمت جهانی متانول مانع از رشد قیمتی در این سهم به نظر می‌رسد. دیگر نمادی که روز گذشته معاملات پرحجم و ارزشمندی را تجربه کرد، نماد تازه‌وارد شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد بود. روز گذشته «زشگزا» پس از ۱۲ روز رشد پیاپی قیمتی متوقف شد و سرانجام با صف فروش به کار خود پایان داد. مروری بر گردش نقدینگی در بین نمادها نشان می‌دهد که بیشترین ارزش معاملات خرد سهام طی روز گذشته به ترتیب در نمادهای معاملاتی «سمگا»، «زاگرس»، «زنگان» و «زشگزا» رقم خورد.

توقف و بازگشایی‌ها

در میان رفت و برگشت‌های دیروز، نماد معاملاتی شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن(بالاس) پس از افشای اطلاعات با اهمیت و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات، از طریق انجام حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به گردونه معاملات بازگشت. بر همین اساس، مدیریت «بالاس» افزایش سرمایه ۸۰ میلیون سهمی از محل سود انباشته را تصویب کرد و در نتیجه، طی معاملات روز گذشته شاهد افزایش بیش از ۱۱ درصدی بهای هر سهم آن بودیم. نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا نیز پس از افشای اطلاعات با اهمیت به جمع نمادهای قابل‌معامله در بازار اول و دوم پیوست و رشد قیمت ۵/ ۹ درصدی را تجربه کرد. اخذ نمایندگی رسمی از شرکت یاماچی(yamauchi)، موضوع گزارش افشای اطلاعات با اهمیت این شرکت بود که به رشد قابل‌توجه قیمت سهامش انجامید. همچنین نماد معاملاتی شرکت صنعت روی زنگان پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش‌گشایش ۳۰ دقیقه‌ای به گردونه معاملات بازگشت. نماد معاملاتی «زنگان» روز شنبه به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد طی ۵ روز معاملاتی متوالی متوقف شده بود. این نماد که روز گذشته با شفاف‌سازی از سوی ناشر بازگشایی و با اقبال نسبتا زیاد سهامداران مواجه شد، قیمت هر سهم آن بیش از ۸ درصد رشد نشان داد. در ادامه بازگشایی‌های دیروز، نماد معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان پس از انتقال از بازار اول به بازار دوم فرابورس ایران و افشای اطلاعات بااهمیت، از سوی نهاد ناظر بازار بازگشایی شد و بهای سهامش رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه کرد.

ادامه خرید‌های کم‌رمق حقیقی‌ها

از دیگر تحولات دیروز در بازار اول و دوم، خالص مثبت خرید از سوی سهامداران حقیقی این دو بازار بود. به بیان دیگر، معاملات روز گذشته با تغییر خالص مالکیت به نفع فعالان حقیقی پایان یافت. به این ترتیب، در پایان معاملات دیروز حدود ۱۷۰ میلیون تومان سهم از سبد سهام فعالان حقوقی به پرتفوی اشخاص حقیقی بازار منتقل شد. این تغییر مالکیت حاصل خرید بیشتر فعالان حقیقی در ۱۸ نماد معاملاتی بود که بیشترین خالص ارزش خرید سهامداران حقیقی به واسطه معامله در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع نسوز توکا و صنایع کاغذی پارس به ثبت رسید.

عرضه دور جدید «اخزا»ها

از دیگر تحولات مهم روز گذشته فرابورس، عرضه دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۰۴» با کشف قیمت ۷۶ هزار تومانی و نرخ سود موثر ۴/ ۱۵ درصدی بود. در عین حال دیروز فرابورس ایران خبر از عرضه یک مرحله دیگر از اوراق اسناد خزانه اسلامی داد. به این ترتیب اوراق جدیدی در نماد «اخزا۶۰۷» با تاریخ سررسید دهم دی‌ماه ۹۷، امروز (۱۶ بهمن) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه می‌شود. تعداد کل این اوراق ۱۷ میلیون ورقه است.

بورس