بازار سهام از هفته گذشته میزبان پول‌های جدیدی بود که برای ورود به بازار سهام لحظه‌شماری می‌کردند. رشد چشمگیر ارزش معاملات در هفته گذشته به خوبی این موضوع را منعکس می‌کند. بنابراین، در حالی که متوسط ارزش معاملات دو بازار اول و دوم فرابورس طی ماه آذر به‌زحمت به ۳۶ میلیارد تومان می‌رسید، چهارشنبه هفته گذشته به ۸۴ میلیارد تومان رسید. دیروز نیز در ادامه این روند، بیش از ۵۰ میلیارد تومان سهم بین فعالان بازارهای اول و دوم فرابورس دست‌به‌دست شد تا تحرک فعالان همچنان پایدار بماند. خوش‌بینی به سمت‌وسوی بازار سهام و سودآوری شرکت‌ها سبب شده تا بخشی از پول‌های سرگردان‌ در سایر بازارها به سمت سهام کشیده شوند. به این ترتیب، با تداوم این روند از نیمه دوم آذرماه می‌توان از چرخه جدید رونق در معاملات سهام سخن گفت. رشد شتابنده قیمت‌ها و ثبت بازدهی قابل‌توجه شاخص‌های سهام در این بازه زمانی شاهد خوبی برای این مدعاست. موضوعی که در صورت عدم بروز ریسک‌های محیطی، با عوامل بنیادین تقویت شده و تداوم آن انتظار می‌رود. نکته قابل‌توجه در معاملات روزهای اخیر، توزیع نقدینگی بین گروه‌های مختلف فرابورسی است. بررسی معاملات از دریچه صنایع روشنگر همین موضوع است.

معاملات در آینه صنایع

در پایان معاملات دیروز شاهد رشد قابل‌توجه قیمت در نماد گروه صنایع کاغذی پارس بودیم. بازگشایی این نماد پس از ۵۰‌روز توقف، موجب فشار تقاضای متراکم و رشد قیمت سهام آن طی چند روز اخیر شده است. به‌طور کلی، در میان صنایع ۲۴گانه فرابورس، گروه محصولات کاغذی فرابورس در صدر جدول صنایع با بیشترین رشد شاخص نشست. علاوه بر این، گروه‌های سرمایه‌گذاری و رایانه فرابورسی نیز به ترتیب با رشد ۴/ ۳ و ۹/ ۲ درصدی شاخص در رده‌های بعدی قرار گرفتند. البته نباید از رشد شاخص دو گروه بزرگ پتروشیمی و فلزات اساسی غافل ماند. معاملات مثبت در این دو گروه اثر قابل‌توجهی بر شاخص گذاشت. اما از سوی دیگر، گروه‌های کوچک خرده‌فروشی و پیمانکاری صنعتی با ریزش‌های حدود ۴ درصد، بیشترین افت شاخص را تجربه کردند. همچنین شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در شرایطی که دو نماد پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز در توقف به سر می‌برند با افت ۶/ ۰ درصدی مواجه شد. روی‌هم‌رفته، شاخص ۱۵ گروه فرابورسی در پایان معاملات دیروز افزایش یافت، شاخص هشت گروه با افت مواجه شد و نماگر گروه بانک و موسسات اعتباری در توقف تمام نمادهایش، بدون تغییر ماند.

در معاملات دیروز، بیش از ۷۰ درصد ارزش معاملات خرد سهام در پنج گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، محصولات کاغذی، هتل و رستوران و گروه محصولات غذایی رقم خورد. معنای دیگر این عبارت، این است که علاوه بر نمادهای شاخص‌ساز، گروه‌های با نمادهای کوچک نیز نقدینگی قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه گروه فلزات اساسی همچنان با بیشترین گردش نقدینگی همراه است و معاملات قدرتمندی در نمادهای آن رقم می‌خورد. روز گذشته، حدود ۳۴ درصد نقدینگی بازارهای اول و دوم به گروه فلزات اساسی تعلق گرفت.

جزئیات معاملات روز گذشته

طی معاملات دیروز، بیشترین تاثیر بر شاخص به واسطه معاملات مثبت در نمادهای پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه ثبت شد. این سه نماد روی‌هم حدود ۱۱ واحد در رشد شاخص تاثیر گذاشتند. در مقابل، نماد شرکت آهن و فولاد ارفع و پالایش نفت ایرانول با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص از رشد بیشتر این نماگر جلوگیری کردند. همچنین در پایان معاملات دیروز در بازارهای اول و دوم، شاهد تغییر مالکیت سهام به نام فعالان حقوقی بودیم. به بیان دیگر، سهامداران حقوقی در معاملات روز گذشته بیشتر در سمت خریدار ظاهر شدند و سرانجام حدود ۹۸۰ میلیون تومان به ارزش دارایی‌های خود افزودند. بر این اساس، بیشترین خالص خرید اشخاص حقوقی این دو بازار در نمادهای شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی به ثبت رسید. سهامداران حقوقی در قبال خرید سهام این سه نماد بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پرتفوی خود اضافه کردند. در مقابل، سهامداران حقیقی بیشترین خالص خرید خود را در نمادهای گروه صنایع کاغذی پارس، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی زاگرس رقم زدند.   روی‌هم‌رفته در پایان معاملات دیروز افزون بر ۴۰۸ میلیون برگه بهادار به ارزش بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. بیش از ۹۳درصد ارزش کل معاملات دیروز، به دادوستد در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس تعلق گرفت. حدود ۸۹۸ میلیارد تومان از این معاملات به اوراق مرابحه سلامت اختصاص یافت. ارزش معاملات سهام و حق تقدم در بازار اول و دوم نیز به رقم ۵۳ میلیارد تومان رسید و مابقی معاملات در بازارهای پایه فرابورس رقم خورد.

مروری بر معاملات اسناد خزانه و «تسه»ها

فعالان فرابورس طی معاملات دیروز حدود ۹۶۰ هزار برگه اسناد خزانه اسلامی را به ارزش ۹۱ میلیارد تومان در ۴۰۱ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست کردند. بخش عمده معاملات این اوراق در نماد «سخاب۴» رقم خورد. اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۱۱» در جریان معاملات دیروز در صدر جدول اسناد خزانه با بیشترین رشد قیمت روزانه قرار گرفت. به این ترتیب، با احتساب رشد دیروز نرخ سود موثر «اخزا۶۱۱» به سطح ۲/ ۱۶ درصد رسید. دیروز همچنین ۷۱ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش معاملاتی پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سه هزار و ۵۱۸ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. قیمت اغلب اوراق تسهیلات همچون روزهای گذشته در محدوده ۷۴ هزار تومان نوسان دارد. روز گذشته، بیشترین رشد قیمت روزانه این اوراق در نماد امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۹۴ به میزان یک درصد ثبت شد.