شماره روزنامه ۶۱۳۳
|

  • اصلاحات ارزی بودجه‏‏‏‌ای

    دنیای اقتصاد -مرضیه احقاقی: فعالان صنعتی و صادرکنندگان در طول سال‌های گذشته همواره خواستار اصلاح شرایط اقتصادی و تک‌نرخی‌شدن قیمت دلار با هدف ارتقای حضور در بازار جهانی بوده‌اند. بودجه‌ سال‌۱۴۰۴ موضوع اجرای اصلاحات تدریجی ارزی را مجددا مطرح کرده‌است. رئیس دولت چهاردهم در جریان تقدیم لایحه بودجه ‌به نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی به موضوع اصلاح نظام ارزی کشور تاکید کرد. در کلیات مطرح‌شده بودجه ‌سال‌آتی، نرخ ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی، ثابت‌مانده اما به افزایش تدریجی نرخ تسعیر کالاهای اساسی متناسب با تورم تاکید شده‌است، بنابراین باید این‏‏‏‌طور ادعا کرد که دولت چهاردهم در راستای کاهش تعدد نرخ ارز یا کاهش تدریجی فاصله قیمتی دلار در حرکت است، هرچند در این مسیر شرایط سیاسی را در کنار اصلاحات اقتصادی‌ همگام ساخته است.
  • استوار در میان بحران‌ها

    اتاق بازرگانی آمریکا در اسپانیا (AmChamSpain) یک نهاد غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که در سال‌۱۹۱۷ تاسیس شده‌است. این نهاد، به‌عنوان بهترین پلتفرم شبکه‏‏‏‏‏‌سازی و حمایت از کسب‌وکارها در اسپانیا شناخته می‌شود. بیش از ۲۷۰ شرکت عضو این اتاق، با ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل مستقیم و غیر‌مستقیم، دارای گردش مالی ۲۴۸‌میلیارد یورویی در کشور اسپانیا هستند که تقریبا معادل ۲۶‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. اتاق بازرگانی ایالات‌متحده در اسپانیا، بخشی از شبکه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی آمریکا در سراسر جهان(AmCham) است. این نهاد، مهم‌ترین سازمان تجاری در ایالات‌متحده بوده و بیش از ۳‌میلیون شرکت عضو دارد.
  • درآمد دولت از واردات چقدر است؟

    دنیای‌اقتصاد: طبق بخش اول لایحه بودجه‌۱۴۰۴ منابع درآمد دولت از محل حقوق ورودی در بودجه‌سال‌۱۴۰۴ تعیین شد. به گزارش «ایسنا» طبق لایحه بودجه‌۱۴۰۴ از مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت در سال‌۱۴۰۴ حقوق ورودی حاصل از ارزش کل واردات کشور در این سال‌۶۱.۲‌میلیارد یورو خواهد بود.
  • تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان امضا شد

    دنیای‌اقتصاد: در نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان که با حضور سفیر این کشور در تهران، برگزار شد، ضمن تبادل‌‌‌‌‌‌نظر در مورد توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز امضا شد. نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان با حضور سفیر قزاقستان در تهران، رئیس اتاق همدان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و جمعی از فعالان اقتصادی استان همدان برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در ابتدای این نشست، ضمن معرفی ظرفیت‌های همدان در بخش‌های مختلف، گفت: در نشست حاضر، تفاهم‌نامه توسعه تجاری و فرهنگی بین ۲کشور امضا می‌شود و همدان آمادگی امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با قزاقستان را نیز دارد.
  • با ابلاغ بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدید، تولیدکنندگان را از تولید پشیمان نکنید

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق سمنان با اشاره به مشکلات محیط کسب‌وکار که فعالان اقتصادی را به‌‌‌‌‌‌‌زحمت مضاعف می‌‌‌‌‌‌‌اندازند، از مسوولان خواست با تصویب قوانین و بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدید، تولیدکنندگان را از کار تولیدی پشیمان نکنند.
  • نظارت مجلس بر اجرای قوانین موجود تقویت شود

    دنیای‌اقتصاد: فعالان اقتصادی استان کرمان با انتقاد از معضلاتی نظیر بخشنامه‌‌‌‌‌‌های خلق‌الساعه و آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌های جدید برای قوانین موجود، از اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس خواستند نظارت بر اجرای قوانین موجود را تقویت کنند. نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس شورای‌اسلامی در محل اتاق کرمان برگزار شد. بحث درباره چالش‌های مختلف از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌‌‌‌‌‌های خلق‌الساعه از محورهای این نشست بود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، لازم‌‌‌‌‌‌الاجرا‌شدن برنامه هفتم و آغاز کار مجلس و دولت را فرصت مناسبی برای آغاز نگرش جدید در اقتصاددانست و افزود: ما در کرمان با تمام توان به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی آماده کار هستیم و امیدواریم همه ما بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
  • فولاد در مسیر اقتصاد چرخشی

    دنیای اقتصاد: «بازیافت محصولات فلزی» محور اصلی اقتصاد چرخشی موضوعی است که در بیست و ششمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور یا سمپوزیوم فولاد۱۴۰۳ که هم‌اکنون در کیش در حال برگزاری است، مطرح شده است. پیشگامی صنعت فولاد در این عرصه باید مورد توجه سایر صنایع قرار گیرد.
  • افزایش سهم تولید داخلی از بازار مصرف

    دنیای‌اقتصاد: براساس لایحه بودجه سال‌‌‌ آینده، وزارت صمت موظف شده است با تکمیل زنجیره ارزش محصولات دخانی و کشاورزی و صادرات، ضمن تعیین عوارض گمرکی سیگار و تنباکوی وارداتی، مضاف بر رعایت قوانین و مقررات موجود، سهم تولید داخلی از بازار مصرف را افزایش دهد. منابع پس از تامین، بابت نوسازی و تجهیز خطوط تولید صنعت دخانیات صرف خواهد شد.
  • بحث ایمنی را به چارت وزارت صمت برگرداندیم

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح جامع معادن زغال‌‌‌سنگ را پیگیری می‌کنیم، گفت: معادن زغال‌‌‌سنگ از فناوری روز دنیا برخوردار نیستند و در این زمینه عقب هستیم.
  • پنج‌ تکلیف دولت برای ایمنی معادن زغال‌‌‌سنگ در بودجه ۱۴۰۴

    دنیای‌اقتصاد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به‌منظور ارتقای ایمنی معادن زغال‌سنگ، پنج‌تکلیف مشخص شده است که به شرح ذیل هستند:
  • حقوق دولتی معادن در استان‌ها هزینه می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: طبق لایحه بودجه ۱۴۰۴، دولت مکلف است ۱۵‌درصد حقوق دولتی معادن را در حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور منظور کند.به گزارش خبرگزاری مهر، براساس تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور دولت مکلف است ۱۵‌درصد حقوق دولتی معادن را در حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور منظور کرده و سهم هر استان و شهرستان دارای معادن را به‌نسبت پرداختی هر شهرستان و استان براساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن الحاقی با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد هزینه کند.شرکت‌های صنعتی گل‌گهر ذیل موضوع قرارداد مشارکت معدن گل‌گهر و شرکت چادرملو ذیل قرارداد مشارکت معدن چادرملو موظف هستند با رعایت مفاد قرارداد فی‌مابین بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری به میزان ۵۵‌درصد از بهای کلوخه استخراجی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران پرداخت کنند.
  • تعیین جریمه برداشت آب از منابع زیرزمینی

    دنیای‌اقتصاد: طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، هر نوع برداشت آب از منابع زیرزمینی مشمول عوارض یا در صورت غیرمجاز بودن، مشمول جریمه خواهد شد.
  • نرخ‌‌‌ آب‌‌‌بها تغییر کرد

    دنیای‌اقتصاد: طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ نرخ آب‌‌‌بها تغییر یافت. به‌‌‌گزارش «ایسنا»، براساس بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌‌‌بها به‌‌‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب تا الگوی مصرف آب برای مشترکان خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکان غیرخانگی) آب، مبلغ ۲هزار ریال و به‌‌‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف آب برای مشترکان خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکان غیرخانگی) آب مبلغ ۴هزار ریال از مشترکان خانگی و غیر‌خانگی دریافت و به حساب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزد خزانه‌‌‌داری کل کشور واریز کند. صد درصد وجوه دریافتی تا ۲۰‌هزار میلیارد ریال جهت هزینه‌‌‌کرد «کاهش هدررفت آب شهری» در چارچوب موافقت‌نامه متبادله با سازمان در همان استان اختصاص می‌‌‌یابد. دستگاه اجرایی مکلف است تا پایان خردادماه نسبت به مبادله موافقت‌نامه مزبور اقدام کند. مشترکان با نرخ تعرفه آب صفر یا معاف از پرداخت تعرفه آب مشمول این بند نیستند.
  • فرسودگی شبکه توزیع آب

    دنیای اقتصاد: محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای استان تهران، با بیان اینکه در حال حاضر چهارمین سال خشکسالی را در استان تهران پشت سر می‏‏‌گذاریم، عنوان کرده هر شهروند استان تهران روزانه ۲۵۰لیتر آب مصرف می‌کند، این در حالی است که در کشورهایی که بالغ بر ۷۵۰میلی‌متر در سال بارندگی دارند، میزان مصرف آب شهروندان روزانه ۱۷۰لیتر است. به گفته کارشناسان، مصرف سرانه ما در بخش شرب نزدیک به دوبرابر متوسط جهانی است، در حالی که نسبت به متوسط جهانی یک‌سوم ظرفیت منابع آبی را در اختیار داریم.
  • ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در ارتباط با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه

    دنیای اقتصاد: در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، بر اهمیت تقویت روابط موثر بین اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز کشور و معرفی ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در اقتصاد تاکید شد. روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست اخیر با اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران ضمن اشاره به ضرورت معرفی ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در سطح جامعه، برقراری روابط مستمر و موثر با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را لازم و مهم توصیف کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر