سیدمهدی طبیب‌زاده در این نشست افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی ظرفیت تامین اطلاعات طرح‌های استان را دارد و اتاق کرمان هم در ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی، تحلیل‌های مبتنی بر واقعیت را انجام می‌دهد. امیدواریم در روزهای پیش‌رو و در نشست با اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس بتوانیم  ‌نظرات کارشناسی و جمع‌بندی شده بخش‌خصوصی را مطرح کنیم.وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی می‌تواند بر اساس وظیفه قانونی خود بازوی مشورتی کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه باشد، اظهار کرد: اتاق کرمان آمادگی دارد هرکجا که لازم است با کارشناسان خود حضور یافته تا  نظرات واقعی بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌ها و قوانین لحاظ شود.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این نشست تصمیمات کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس شورای‌اسلامی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: تصمیمات این کمیسیون در کف جامعه، زندگی مردم و شرکت‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند گشایش یا گرفتاری ایجاد کند، بنابراین امیدواریم اعضای کمیسیون با ظرفیت‌های استان کرمان بیشتر آشنا شده و این آشنایی در تصمیم‌گیری برای استان کمک‌کننده باشد.  در ادامه این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان در حوزه‌های مختلف به بیان دغدغه‌‌‌‌‌‌ها و مشکلات خود پرداختند. عضو هیات‌رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه در کشور ماشین تولید بخشنامه داریم، گفت: قوانین خوبی در کشور وجود دارد اما این قوانین با بخشنامه‌‌‌‌‌‌ها تغییر می‌کند.عباس جبالبارزی، افزود: مجلس نهاد نظارتی است اما چرا بر این بخشنامه‌‌‌‌‌‌ها نظارت نمی‌کند؟ پیشنهاد می‌شود سیستمی طراحی شود تا بر اساس آن آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌ها ابتدا با قانون تطبیق داده‌شده و سپس ابلاغ شوند. وی مساله بودجه‌کشور را نیز موردتوجه قرارداد و اظهار کرد: بودجه‌عمرانی کشور پنج‌درصد درنظر گرفته‌شده و باوجود تحریم‌های خارجی آیا با این بودجه‌می‌توان رشد ۸‌درصدی را محقق کرد؟ بنابراین یا باید تحریم‌ها حل شده و سرمایه‌گذار خارجی آورد تا بتوانیم به رونق فضای کسب‌وکار دست‌یابیم یا باید منابع کشور را استفاده کرد.

شکاف بین ارز یارانه‌‌‌‌‌‌ای و ارز آزاد باید کمتر شود

رئیس کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه مجلس نیز حضور اعضای این کمیسیون در استان‌های مختلف برای تصمیم‌گیری بهتر را مهم دانست و با اشاره به ظرفیت‌ها و محرومیت‌‌‌‌‌‌های استان کرمان، گفت: تمام نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون برنامه‌‌‌‌‌‌وبودجه نکات مطرح‌شده در این نشست را در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌ها لحاظ می‌کنند. غلامرضا تاجگردون، با بیان اینکه ایران باوجود همه بحران‌‌‌‌‌‌ها، جنگ و تحریم‌ها هنوز قوی و سرپا ایستاده و اقتصاد ایران نقاط قوت نیز دارد، افزود: عمده نکات مطرح‌شده در ارتباط با ناترازی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... است و در ناترازی‌‌‌‌‌‌های زیربنایی، عدم‌سرمایه‌گذاری و عدم‌تناسب رشد قیمت‌ها با شرایط اقتصادی نقش داشته‌است. وی با بیان اینکه کشور دچار یک چالش جدی است و عامل آن کمبود منابع است، بیان کرد: به‌‌‌‌‌‌یک‌‌‌‌‌‌باره نمی‌توان شکاف بین نرخ ارز آزاد و ارز دولتی را حذف کنیم، اما باید کمک کرد تا این شکاف کمتر شود زیرا در غیر‌این‌صورت ناترازی‌‌‌‌‌‌ها بیشتر خواهدشد. تاجگردون، با اشاره به اینکه هنوز ارز چهار‌هزار و ۲۰۰‌تومانی در کشور داریم که برای تامین داروهای خاص و برخی اقلام ضروری تخصیص داده می‌شود، اظهار کرد: سهم دولت در بودجه‌۱۲‌میلیارد دلار ارز است، درحالی‌که مصرف ارز یارانه‌‌‌‌‌‌ای کشور‌برابر با ۱۸‌میلیارد دلار است که ۶‌میلیارد دلار باقی‌مانده دیگر را بانک‌مرکزی برای تخصیص ارز کالاها باید از بازار و صادرکنندگان خریداری کند.