انواع سقف سوله

رپرتاژ آگهی: این‌که سوله با چه هدف و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد و یا به لحاظ جغرافیایی در چه مکانی باشد، تاثیر بسیاری بر روند ساخت و متریال مورد نیاز خواهد گذاشت. به همین علت در مناطق مختلف، سوله با سقف‌های گوناگونی ساخته می‌شود. در ادامه قصد داریم علاوه بر معرفی انواع سقف سوله و مقاطع مورد استفاده در آن‌ها، به بررسی کاربرد هر کدام به تفکیک بپردازیم.

انواع سقف سوله

سقف سوله صنعتی با اشکال مختلفی ساخته می‌شود. همین باعث می‌شود سوله‌های گوناگون موارد استفاده متنوعی داشته باشند. به طور کلی، سقف سازه به صورت یکی از 4 شکل زیر ساخته می‌شود:

سقف قوسی

سقف قوسی یا UBM جدید‌ترین نوع سوله‌ است که از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود و به علت وزن پایین و ظاهر مدرنی که دارد، در سال‌های اخیر توجه بسیاری صنایع را به خود جلب کرده است. این سوله به اشکال مختلفی همچون Q، R و T تولید می‌شود و به جهت انعطاف‌پذیری بالا در ساخت و خاصیت عایق در برابر سرما و گرما، مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد.

اگرچه وجود معایبی همچون محدودیت در ساخت ارتفاع و دهانه، عدم امکان جابجایی و عدم امکان استفاده در محیط‌های حساس به علت تولید از فوم پلی یورتان، استفاده از آن را محدود می‌کند.

سقف شیب‌دار

سقف‌های شیب‌دار یا هشتی، یکی از کاربردی‌ترین انواع سوله به ویژه در ایران به شمار می‌آیند. سقف شیب‌دار در ساخت سوله‌های تیرورقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین قدیمی و سنگین وزن بودن، همچنان مصارف بسیاری را به خود اختصاص داده است.

اجزای اصلی ساخت این سقف‌های سوله شامل ستون، استرات، رفتر، مهاربند و لاپه می‌شود که منجر به انعطاف‌پذیری در ساخت خواهد شد. همچنین طول عمر بالا، امکان ساخت دهانه وسیع، نصب آسان و غیره، از جمله علل محبوبیت این سوله به حساب می‌آید.

سقف خرپایی

سقف خرپایی نسبت به سقف تیر ورقی جدیدتر است و به علت مزایای بسیاری که دارد، مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد. از جمله این موارد می‌توان به عدم محدودیت در ساخت دهانه، حمل و نقل و نصب آسان، هزینه ساخت مناسب نسبت به سوله تیرورقی، مقاومت نسبت به فشارهای وارد شده، کمک به کاهش لرزش و غیره، اشاره کرد. این سوله از اجزای مختلفی همچون قاب اصلی، وال پست، استرات، لاپه، میل مهار و مهاربند سقف و دیوار تشکیل می‌شود. سقف‌های خرپا خود انواع بسیاری دارند.

سقف مسطح

آخرین نوع از سقف‌های سوله، سقف مسطح است که در میان انواع ذکر شده، کم‌ترین کاربرد را دارد. این سقف یا بدون شیب است و یا با کم‌ترین میزان شیب ساخته می‌شود. این سقف بیش‌تر برای ساختمان‌های تجاری بکار می‌رود و به علت عدم وجود شیب و عدم امکان هدایت باران و برف، معمولا در مناطق پر باران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مقاطع مورد نیاز در ساخت سقف سوله

انتخاب مقطع فولادی متناسب با سوله، در کیفیت نهایی و میزان مقاومت سوله تاثیر بسیاری می‌گذارد. تناسب پروفیل نه تنها در شکل مقطع، وزن و دیگر خواص مکانیکی، که در برند کارخانه تولیدکننده نیز تعریف می‌شود.

این موضوع از آن جهت است که در کارخانه‌های مختلف از مواد اولیه و ماشین آلات مختلفی برای ساخت این مقاطع استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، مهم‌ترین آهن آلات مورد استفاده در ساخت سقف سوله به شرح زیر است:

انواع پرلین

پرلین‌ها یا لاپه، جزو مهم‌ترین اجزای مورد استفاده در سقف سوله‌ها هستند و با هدف تقویت و تحمل وزن ناشی از سقف‌های شیب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع پرلین‌های سقف شامل موارد زیر هستند:

پرلین زد

پرلین زد یا پروفیل زد، یکی از اجزای جدانشدنی ساخت سوله است. این پروفیل افزون بر سبک‌سازی سوله، برای پوشش‌های مختلفی مانند ورق‌های فولادی، ساندویچ پانل و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و سوله را در برابر بارهای وارده مقاوم می‌سازد. به علت اهمیت وجود این مقطع در بسیاری از سوله‌های صنعتی، امروزه بسیاری مراکز به تولید و عرضه آن مشغول هستند. در راستای تاثیر آن در تامین استحکام سقف، مهم است که از میان انبوه تولیدکنندگان، تولیدکننده پروفیل زد یا پرلین زد معتبر و نام آشنایی را برگزید.

پرلین سی

پرلین سی نوع دیگری از لاپه است که در سقف سوله استفاده می‌شود و به جز ایجاد تکیه‌گاه برای سقف، به تنظیم شیب، تقویت سازه و اتصال اجزای مختلف نیز کمک می‌کند. سی پرلین در عین وزن پایین، مقاومت بالایی دارد و برخلاف زد پروفیل که نقطه قوت آن در مقاومت برشی تعریف می‌شود، نسبت به خمش مستحکم است.  

ورق فولادی

ورق‌ها یکی از اجزای مهم سقف سوله هستند که علاوه بر ایجاد مقاومت، به بهبود ظاهر سقف نیز کمک می‌کنند. بسته به نوع سوله، ورق‌های مختلفی همچون ورق کرکره، رنگی، ساندویچ پانل و غیره با هدف پوشش سقف، ایجاد عایق حرارتی و صوتی، نماسازی و تقویت سازه بکار گرفته می‌شوند.

تیرآهن

تیرآهن فولادی نقش مهمی را در تامین امنیت و مقاومت سقف یک سوله ایفا می‌کند. این پروفیل کاربردهای مختلفی من جمله استفاده به عنوان تیر اصلی، ایجاد دهانه وسیع، تقویت سازه، اتصال اجزا، ساخت خرپا، ستون و غیره به واسطه برخورداری از مقاومت بالا در برابر فشار، کشش و خمش دارا است.

پروفیل آبرو

اصلی‌ترین کاربرد پروفیل آبرو در سقف، هدایت آب باران و جلوگیری از نفوذ رطوبت است. این پروفیل با شکل هندسی خاص خود، از جمع شدگی آب باران بر روی سقف جلوگیری می‌کند و از این طریق طول عمر مفید سازه را افزایش می‌‌دهد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که وجود آبرو، به سقف زیبایی ظاهری می‌بخشد.

قوطی پروفیل

عمده کاربرد قوطی آهن در ساخت خرپا و پس از آن سقف سوله‌‎های قوسی است. همچنین در ساخت تیرچه و ستون نیز از انواع قوطی بهره می‌برند. سایزها و ضخامت‌های مختلفی از قوطی بسته به نوع سوله در سقف استفاده می‌شود که همگی در نهایت زمینه افزایش مقاومت سوله را فراهم می‌سازند.

سوله‌ها امروزه به عنوان یکی از سازه‌های کاربردی در جوامع، در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و نیازهای مختلفی را پاسخ می‌دهند. سقف سوله اشکال مختلفی همچون مسطح، شیب‌دار، قوسی و خرپایی را شامل می‌شود و در ساخت هر کدام، مقاطع فولادی مختلفی همچون ورق، پروفیل زد، پرلین سی، تیرآهن، پروفیل آبرو و قوطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.