وام 35 میلیون یورویی اروپا به اوکراین تصویب شد

 پارلمان اروپا روز سه‌شنبه با ۵۱۸ رأی موافق در مقابل ۵۶ رأی مخالف و ۶۱ رأی ممتنع پرداخت وامی تا سقف ۳۵ میلیارد یورو به اوکراین را تصویب کرد.

این وام ۳۵ میلیارد یورویی که قرار است تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۵) به کی‌یف پرداخت شود، بخشی از مکانیسم جدیدی است که بر اساس آن، بازپرداخت وام‌های اختصاص داده شده به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه انجام خواهد شد.

این وام همچنین سهم اتحادیه اروپا از کمک ۵۰ میلیارد دلاری (تقریباً ۴۵ میلیارد یورویی) است که اتحادیه اروپا و اعضای گروه هفت (G۷) در ماه جولای بر سر پرداخت آن به اوکراین به توافق رسیده بودند و کشورهای گروه هفت متعهد شده‌اند که پرداخت مابقی این کمک ۵۰ میلیارد دلاری به کی‌یف را به عهده بگیرند.

پرداخت این وام از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین همچنین مشروط به پایبندی مداوم کی‌یف به اصول دموکراتیک، حقوق بشر و سایر شرایطی است که کی‌یف از سوی این اتحادیه ملزم به رعایت آنها شده است.

به گزارش ایرنا، کریل لوگوینوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت که پرداخت وام ۳۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا بر دوش نسل بعدی اوکراین سنگینی خواهد کرد.

لوگوینوف به شبکه روسیا-۲۴ افزود: براساس طرح و سناریوی تعریف شده، اوکراین و اتحادیه اروپا به درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه چشم دوخته و دنبال این هستند که بازپرداخت وام را از این طریق تامین کنند.

وی ادامه داد: بازپرداخت وام اتحادیه اروپا از سوی اوکراین ۴۵ سال طول خواهد کشید، یعنی نسل‌های بعدی این کشور باید هزینه تحریک اوکراین برای جنگ از سوی غربی‌ها را تحمل و پرداخت کنند.

به گفته وی، براساس مکانیسم بازپرداخت وام، اگر منابع موجود ناکافی باشد، کمیسیون اروپا به سرقت ادامه خواهد داد، یعنی از مبالغ مازاد درآمدهای اضطراری از مدیریت دارایی‌های دولتی روسیه استفاده می‌کند.

لوگوینوف ادامه داد: اگر چنین سناریویی اجرا نشود، خود کی یف باید وجوهی را که به عنوان غرامت جنگی دریافت می‌کند برای بازپرداخت بدهی‌ها تخصیص دهد، اما همانطور که می‌دانیم، غرامتی وجود نخواهد داشت، بنابراین خود اوکراینی‌ها باید پرداخت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.