شماره روزنامه ۶۰۹۹
|

  • محصول «مدیران نانویی» در شرکت‌ها

    دنیای اقتصاد: وقتی به افرادی مثل ایلان ماسک و استیو جابز دقت می‌‌کنیم، می‌‌بینیم که در محیط کار، یک رویکرد غیر‌قابل توصیف داشتند که آنها را از سایر مدیرها متمایز می‌‌کرده. تا همین یک هفته پیش، کسی نمی‌‌دانست نام این رویکرد چیست، تا اینکه یک نفر در سیلیکون ولی رویش اسم گذاشت: «حالت بنیان‌گذار» (Founder Mode). این اصطلاحی است که «پاول گراهام»، هم‌‌بنیان‌گذار شرکت مطرح «وای کامبینیتور» ابداع کرده. او هفته گذشته یادداشتی نوشت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
  • لینکدین گزارش می‌دهد: مدیریت پروژه؛ فرسوده‌کننده‌ترین شغل

    یکی از محبوب‌ترین مشاغلی که شرکت‌ها زیاد به دنبالش هستند، بالاترین نرخ فرسودگی را هم دارد: مدیر پروژه. تحقیق اخیری که شرکت لینکدین انجام داده و بین ماه‌های مارس و ژوئن از بیش از ۱۶ هزار نیروی کار حرفه‌ای در آمریکا نظرسنجی کرده، این را می‌گوید. نتایج تحقیق لینکدین نشان می‌دهد از هر ۱۰ نیروی کار آمریکایی، ۴ نفر گفته‌اند در کارشان احساس خستگی و فرسودگی می‌کنند. این نرخ برای مدیران پروژه بسیار بالاتر است؛ ۵۰ درصدشان می‌گویند احساس فرسودگی دارند. در طرف دیگر این طیف، فقط یک سوم کارکنان در حوزه‌های مشاوره، املاک و توسعه کسب و کار احساس استرس و فرسودگی دارند. طبق گزارش لینکدین، پنج حوزه‌ای که افراد در شغلشان بیش از همه در معرض فرسودگی هستند، عبارتند از:
  • شرکتی که اول یک جامعه است

    شرکت‌‌‌های بسیاری ادعا می‌‌‌کنند که مانند یک خانواده یا جامعه هستند. اما چنین سخنی فقط یک ادعای واهی و یک‌طرفه برای تشویق کارکنان به وفاداری است. شاید فقط شرکت‌‌‌های معدودی بتوانند به واقع ادعای خانواده یا جامعه بودن کنند که مسوولیت‌‌‌پذیری دوطرفه در آنها دیده شود و مدیران نیز به فکر کارکنان باشند. به نظر، شرکت تجهیزات دیالیز «داویتا» یکی از این شرکت‌‌‌ها است.
  • بی‌نیازی فولاد به ظرفیت جدید

    دنیای‌اقتصاد – سارا اصغری: در سال‌های اخیر، صنعت فولاد ایران با رشد قابل‌‌توجهی در ظرفیت‌‌سازی و سرمایه‌گذاری همراه بوده است. هم‌‌اکنون ظرفیت تولید فولاد ایران به حدود ۵۰ میلیون تن رسیده، در حالی که تولید واقعی در این صنعت ۳۲ میلیون تن است. این پیشرفت‌‌ها موجب کسب رتبه دهم تولید فولاد در سطح جهانی شده و سهم قابل‌‌توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است؛ به‌‌طوری که ۱۶.۵‌درصد از صادرات غیرنفتی کشور نیز به زنجیره فولاد تعلق دارد. البته نرخ به‌‌کارگیری ظرفیت‌‌ها در حال حاضر به ۶۵‌درصد می‌رسد که این نرخ، پایین‌‌تر از میانگین نرخ جهانی است.
  • کارنامه تسهیلاتی بانک سینا

    بانک سینا تا پایان مردادماه سال‌جاری، عملکردی فراتر از اهداف مشخص‌شده بانک مرکزی در زمینه پرداخت وام قرض‌‌‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری رقم زده است. به گزارش روابط‌‌‌عمومی بانک سینا، این بانک در راستای ایفای مسوولیت‌‌‌های اجتماعی و تاکید بر اهمیت اجرای سیاست‌‌‌های تشویقی در شبکه بانکی برای تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه، با تحقق ۲۶۲ درصدی اهداف پنج‌ماهه ابتدای سال‌جاری در زمینه پرداخت وام قرض‌‌‌الحسنه ازدواج، عملکرد مطلوبی را رقم زده است. همچنین این بانک اهداف پنج ماهه پرداخت وام قرض‌‌‌الحسنه فرزندآوری تا پایان مردادماه را به میزان ۲۴۵‌درصد محقق ساخته است. بر اساس این گزارش بانک سینا تا پایان مردادماه سال‌جاری یک‌هزار و ۹۵۲ فقره وام قرض‌‌‌الحسنه ازدواج و یک‌هزار و ۲۶۲ فقره وام فرزندآوری به متقاضیان پرداخت کرده است. گفتنی است این بانک با توجه به تاکیدات بانک مرکزی جمهوری اسلامی و اجرای سیاست‌‌‌های دولت مبنی بر تسهیل پرداخت وام ازدواج، همواره بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه ازدواج و همچنین لزوم تسریع دسترسی به آن، اهتمام ویژه‌‌‌ای دارد.
  • پیشتازی سپ در بازار تراکنش‌‌‌های الکترونیک

    پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با حفظ جایگاه نخست خود در سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌‌‌های پرداخت الکترونیک کارت، همچنان در صنعتPSP ایران پیشتاز است. بر اساس آخرین گزارش شاپرک، سپ در شاخص سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌‌‌ها، به ترتیب با سهم ۲۰.۴۲ و ۲۰.۴۹ درصدی، جایگاه اول صنعت را به خود اختصاص داده است و در شاخص‌‌‌هایی چون تعداد تراکنش‌‌‌های کارت‌خوان فروشگاهی، ابزار پذیرش اینترنتی، تراکنش‌‌‌های خرید و مانده‌‌‌گیری نیز پیشرو است.
  • تبعات مدارس بدون بیمه

    مدیر بیمه‌‌‌های آتش‌‌‌سوزی بیمه معلم با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، بار دیگر بر اهمیت استفاده از بیمه‌‌‌های آتش‌‌‌سوزی حوادث در مدارس سراسر کشور تاکید کرد.
  • آینده راه و شهر سازی

    سیدطه‏‏‌حسین مدنی / رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند
    حیطه کاری وزارت راه و شهرسازی از حیاتی‌‌‌ترین و وسیع‌‌‌ترین حوزه‌‌‌های حاکمیتی کشور است. حیطه کاری این وزارتخانه از مسکن که نیازی اساسی محسوب می‌شود تا حمل‌ونقل و راه به عنوان رگ‌‌‌های حیات‌‌‌بخش اقتصادی را در بر گرفته است. این دو حوزه به قدری گسترده است که طبق برآوردها، ۸۰‌درصد گردش مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت‌تاثیر آن قرار دارد.
  • ضعف موتور بانکی صنعت

    دنیای‌ اقتصاد: بانک صنعت و معدن خود را میراث‌دار بانک اعتبارات صنعتی می‌‌‌‌‌داند. بانکی که به عنوان نخستین بانک مرتبط با توسعه صنعتی در ایران به موجب قانون برنامه عمرانی هفت ساله دوم کشور در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد. بررسی عملکرد این بانک که اکنون وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است نشان می‌دهد بانک صنعت و معدن چه به لحاظ شاخص‌‌‌‌‌های مربوط به سلامت بانکی و چه به لحاظ عملکرد درآمدی، از عملکرد مطلوبی برخوردار نیست.
  • اولویت‌های بانکی آمریکایی‏‏‌ها

    دنیای‌اقتصاد: در جهانی که بانکداری دیجیتال به سرعت در حال گسترش است، اولویت‌‌‌ها و نیازهای مردم در انتخاب بانک نیز تغییر کرده است. امنیت پول، دسترسی به خدمات بانکی دیجیتال و ویژگی‌‌‌های سنتی مانند نزدیکی شعب به محل زندگی از جمله عواملی هستند که افراد هنگام انتخاب بانک به آنها توجه می‌‌‌کنند. برای بررسی این موضوع، تیم FinanceBuzz از ۱۰۰۰ نفر بزرگسال آمریکایی نظرسنجی کرد تا بفهمد چه عواملی بر تصمیم‌گیری‌‌‌های بانکی آنها تاثیر می‌‌‌گذارد. این نظرسنجی اطلاعاتی درباره تعداد حساب‌‌‌های بانکی، نوع بانک‌‌‌های مورد استفاده و ویژگی‌‌‌هایی که نسل‌‌‌های مختلف هنگام انتخاب بانک به آن اهمیت می‌‌‌دهند، ارائه می‌‌‌دهد.
  • تسهیلات ۴ درصدی، فشار بر بانک‌ها

    میثم حقیقی/ کارشناس حوزه بانکی
    مصوبه بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی ۵۰‌هزار میلیارد تومان از سپرده‌‌های قانونی برای تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، توان تسهیلات‌‌دهی بانک‌ها را افزایش می‌دهد. اما چالش‌‌هایی از جمله قانونی و شرعی بودن مصرف منابع وکالتی در این تسهیلات و همچنین تاثیر منفی بر نقدینگی بانک‌ها و افزایش اضافه برداشت از بانک مرکزی وجود دارد. این اقدامات نیازمند مدیریت دقیق برای جلوگیری از بحران نقدینگی است.
  • فولاد سرمد در بازارهای جهانی

    محمدعلی رحیمی، معاون بازرگانی فولاد سرمد ابرکوه، از عملکرد موفقیت‌آمیز تولید و فروش داخلی این شرکت در سال گذشته و اولویت‌‌های صادراتی در سال‌جاری خبر داد.وی با بیان اینکه فولاد سرمد ابرکوه تمامی محصولات تولیدی خود را مطابق با قوانین و الزامات وزارت صمت در بورس‌کالا عرضه کرده است، افزود: فولاد سرمد ابرکوه در حوزه تولید میلگرد، جزو تولیدکنندگان برتر کشور به لحاظ کمی و کیفی بوده و با ثبت رکورد تولید ۴۷۵ هزارتن در سال گذشته توانسته به میزان ۲۵‌هزار تن تولید مازاد نسبت به ظرفیت ۴۵۰ هزارتنی خود داشته باشد و به تناسب این افزایش تولید، حجم عرضه و فروش محصول در بورس‌کالا نیز افزایش داشته و تعهدات سال گذشته نیز به‌طور کامل انجام شده است.
  • شرکت‌های زیان‌ده در تجارت غلات

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به اهمیت غلات در سبد غذایی ایرانیان و نقش آن در اقتصاد کشور، شناخت دقیق از جایگاه ایران در بازارهای جهانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف صنعت غلات کشور، از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. در این خصوص نشستی با حضور شریف نظام‌‌‌مافی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران- سوئیس و مدیر اجرایی این کنفرانس، علیرضا کریمی‌وثیق رئیس کانون هماهنگی زنجیره گندم، حسین یزدجردی رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران و محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شد .
  • محدودیت‌های افزایش تولید نفت

    اسدالله غلام پور
    ظرفیت ایران برای صادرات نفت در سطح بین‌المللی به دلیل تحریم‌‌های بین‌المللی به‌‌ویژه تحریم‌‌های اعمال‌‌شده توسط ایالات متحده به شدت محدود شده است. این امر منجر به کاهش شدید درآمد و جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش شده است که برای توسعه تولید ضروری است.
  • رتبه «اکسید» در رنکینگ جی‌دی پاور

    برند اکسید اخیرا مقام سوم را در گزارش سال ۲۰۲۴ وب‌سایت موسسه معتبر «جی‌دی پاور» کسب کرده است، این برند منتظر شروع «نشست جهانی کاربران» در ماه اکتبر ۲۰۲۴ است و تلاش می‌‌‌کند به تقویت ارتباط خود با مصرف‌‌‌کنندگان رده بالا در سراسر جهان ادامه دهد. در ۱۵اوت ۲۰۲۴، شرکت اکسید در شهر ‌‌‌هانگژو مقام سوم را در «گزارش تجربه هوشمند خودرو» موسسه جی‌دی پاور به دست آورد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر