شماره روزنامه ۶۰۹۴
|

  • اسرائیل فلج شد

    دنیای اقتصاد: صدها هزار معترض نتانیاهو به خیابان‌ها ریخته و خواستار توافق آتش‌بس شدند و اتحادیه کارگری اصلی اسرائیل نیز پس از پیدا شدن جسد ۶اسیر دیگر در غزه، اعلان اعتصاب عمومی کرد. الجزیره در گزارش ۱سپتامبر در همین رابطه نوشت، درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی یکشنبه‌شب (۱۱شهریورماه) در آنچه «بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در اسرائیل» از زمان آغاز جنگ غزه در حدود ۱۱ماه پیش نامیده می‌شود، در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت. معترضان شعار می‌دادند «حالا! حالا!» و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر می‌خواستند تا با حماس برای بازگرداندن اسرا به خانه‌های خود به آتش‌بس دست یابد. بسیاری از اسرائیلی‌ها جاده‌های تل‌آویو را مسدود و در مقابل دفتر نتانیاهو در قدس اشغالی تظاهرات کردند.
  • دومین شهر اوکراین زیر بمباران

    دنیای‌اقتصاد: به گفته مقامات اوکراینی، روسیه روز یکشنبه مناطق مسکونی دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف را با موشک‌های بالستیک و بمب‌های هدایت‌شونده قدرتمند بمباران کرد که در نتیجه آن بیش از ۴۰غیرنظامی زخمی شدند. این حمله ساعاتی پس از آن رخ داد که مقامات روسیه اعلام کردند موجی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه تاسیسات انرژی این کشور در سراسر روسیه از جمله یک پالایشگاه نفت در مسکو انجام گرفته است. «مارک سانتورا» و «دیوید گوتنفلدر» در گزارش یک سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، مقامات محلی گفتند که حداقل ۱۰انفجار خارکیف -شهری ۱.۳میلیونی در کمتر از ۲۵مایلی مرز روسیه- را لرزاند. مقامات محلی هشدار دادند که انتظار می‌رود به‌دلیل گستردگی انفجار، تعداد تلفات افزایش یابد.
  • شب‌های سیاه اقتصاد مصر

    دنیای‌اقتصاد: ساعت ۱۰شب در محله «سیده زینب» قاهره فرا می‌رسد. در خیابان‌ها و محل‌های خرید و در کافه‌های پیاده‌رو، افراد کمی عادت داشتند به ساعت نگاه کنند. شاید در کشورهای دیگر نزدیک به زمان خواب بود؛ اما قاهره در عمل هنوز بیدار بود. آن تابستان گذشته، فصل گرما و عرق ریختن، شهر برنامه خود را با این وضعیت گرمایی تطبیق داد. روزها برای خنک شدن در داخل یا حداقل اجتناب از انفجار گرمای خورشید بود. اما شب‌ها آسایش به همراه داشت. اگرچه پیاده‌روهای سیمانی هنوز گرمای انباشته شده طی روز را بیرون می‌دادند، اما محله تنها پس از نماز عشا زنده می‌شد و این زنده بودن و سرزندگی تا صبح زود ادامه داشت.
  • پیروزی افراطی‌ها پس از ۸۰سال

    دنیای اقتصاد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) روز یکشنبه در مسیر تبدیل شدن به قوی‌ترین حزب در یک انتخابات ایالتی برای اولین بار، در تورینگن تبدیل شد و همچنین طبق پیش‌بینی‌های مبتنی بر نتایج اولیه، در جایگاهی نزدیک به محافظه‌کاران جریان اصلی در ایالت دوم، زاکسن قرار گرفت. «استیون ارلانگر» و «کریستوفر شوئتز» در گزارش ۱سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، حزب جدیدی که ریشه در چپ افراطی دارد - «ائتلاف صحرای واگنکنشت» یا « BSW»- در هر دو ایالت سوم شد.
  • توافق نهایی و قطعی آتش‌بس در حال آماده شدن

    واشنگتن‌پست: یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که توافقی در حال آماده شدن برای ارائه به طرفین نبرد در غزه است و آخرین توافق محسوب می‌شود. ایالات متحده، قطر و مصر در حال آماده‌سازی توافق نهایی و قطعی برای آتش‌بس هستند. واشنگتن قصد دارد به زودی طرح آتش‌بس در غزه را برای توافق نهایی به طرفین ارائه دهد یا می‌پذیرند یا رها می‌کنند. بر همین اساس، واشنگتن در حال رایزنی با دوحه و قاهره درباره جزئیات توافق آتش‌بس نهایی است. عدم پذیرش توافق نهایی که واشنگتن قصد ارائه آن را دارد، می‌تواند به معنای پایان مذاکرات به رهبری آمریکا باشد. واشنگتن، قاهره و دوحه پیش از پیدا شدن اجساد گروگان‌ها، در حال کار روی پیشنهاد نهایی بودند.
  • شیوع فلج اطفال در غزه

    دنیای اقتصاد: یک پسر تقریبا یک‌ساله اولین مورد فلج‌اطفال غزه در ۲۵سال گذشته است که همین امر نیاز به واکسیناسیون گسترده برای این بیماری را که می‌تواند باعث فلج و مرگ شود، ضروری می‌کند. شیوع این بیماری به احتمال زیاد باعث محکومیت بیشتر بین‌المللی اسرائیل می‌شود.
  • شرق خشمگین

    دنیای اقتصاد: نتیجه انتخابات امروز یکشنبه در ایالت‌های شرقی «زاکسن» و «تورینگن» هر چه باشد، اما حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) مدت‌ها پیش از حاشیه‌های سیاسی خارج و به جریان اصلی در «گورلیتز» پیوست. ناحیه گورلیتز در مرز لهستان در ایالت زاکسن بیش از ۴۰درصد آرای خود را به حزب «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن داد.
  • پوتین برای چه به مغولستان می‌رود؟

    دنیای‌اقتصاد: کرملین روز پنج‌شنبه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور قرار است هفته آینده به مغولستان سفر کند. این سفر در حالی انجام می‌گیرد که این کشور آسیای مرکزی عضو «دیوان کیفری بین‌المللی» (ICC) است؛ همان دیوانی که سال گذشته حکم بازداشت پوتین را صادر کرد. «ایو سمپسون»، در گزارش خود در نیویورک‌تایمز نوشت، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین به دعوت «اوخناگیین خورلسوخ»، رئیس‌جمهور مغولستان، برای بزرگداشت هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی نظامی مشترک، قصد دارد در ۳سپتامبر (برابر با سه‌شنبه ۱۳شهریورماه۱۴۰۳) به این کشور سفر کند. این اولین سفر رئیس‌جمهور روسیه به یکی از کشورهای عضو این دیوان از مارس۲۰۲۳ خواهد بود؛ یعنی زمانی که دادگاه او را به جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد و حکم بازداشت او را صادر کرد. کشورها به‌عنوان بخشی از عضویت خود در دیوان، طبق قوانین بین‌المللی موظفند افرادی را که دادگاه برای آنها حکم بازداشت صادر کرده است، دستگیر کنند (اگرچه این الزام همیشه رعایت نمی‌شود).
  • اخراج فرمانده اوکراینی

    دنیای‌اقتصاد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، چهار روز پس از سقوط یک هواپیمای جنگی اف-۱۶ (که اوکراین از شرکای غربی خود دریافت کرد و در جریان بمباران روسیه سقوط کرد و خلبان آن کشته شد) فرمانده نیروی هوایی این کشور را برکنار کرد. الجزیره در گزارشی در همین رابطه نوشت، دستور برکناری «میکولا اولشچوک» روز جمعه در سایت ریاست‌جمهوری منتشر شد. زلنسکی در یک سخنرانی دقایقی پس از انتشار این دستور گفت: «ما باید از مردم محافظت کنیم. از پرسنل محافظت کنیم. مراقب همه سربازانمان باشید.» وی افزود که اوکراین باید ارتش خود را در سطح فرماندهی تقویت کند. ستاد کل ارتش اوکراین گفت که «آناتولی کریوونژکو» به‌عنوان سرپرست فرمانده نیروی هوایی منصوب شد.
  • سومین روز خونین کرانه باختری

    دنیای اقتصاد: ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه به مسجدی در کرانه باختری اشغالی یورش برد. ارتش این رژیم مدعی است که در این مسجد اسلحه نگهداری می‌شد. در درگیری‌های مسلحانه‌ای که در حوالی این مسجد رخ داد حداقل پنج فلسطینی از جمله سه مجاهد از جمله یک فرمانده جوان شبه‌نظامی، جان خود را از دست دادند. «ویکتوریا کیم» و «توماس فولر» در گزارشی در همین رابطه در نیویورک‌تایمز نوشتند، پنج‌شنبه (۸شهریورماه) دومین روز متوالی از تهاجم اسرائیل به شمال کرانه باختری بود که در داخل و اطراف شهرهای طولکرم و جنین متمرکز بود. این تهاجم شامل ستون‌هایی از خودروهای زرهی، ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین و صدها سرباز بود که بزرگ‌ترین عملیات نظامی اسرائیل در بیش از یک‌سال گذشته در کرانه باختری است.
  • کامالای محافظه‌کار در «سی‌ان‌ان»

    دنیای‌اقتصاد: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها با سی‌ان‌ان به مصاحبه نشست. دلیل اصلی قابل توجه بودن مصاحبه سی‌ان‌ان با کامالا هریس این است که این اولین مصاحبه‌ای بوده که وی از زمان کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از انتخابات و معرفی‌اش به‌عنوان جانشین انجام می‌داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هریس که در کنار همکار خود، فرماندار بی سر و صدا، تیم والتز از مینه‌سوتا نشسته بود، بدون اینکه آسیب سیاسی به خود وارد یا برای خود موقعیت قابل توجهی ایجاد کند، به سوالات «دانا بِش» پاسخ داد.
  • احتمال بین‌المللی شدن بحران سودان

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: جنگ در سودان در مقایسه با بحران غزه یا اوکراین، تنها اندکی از توجهات جهانی را به خود جلب کرده است. با این‌ حال از منظر اکونومیست، این جنگ می‌تواند از آنچه در دو بحران فوق در جریان است تهدیدآمیزتر باشد. سومین کشور بزرگ آفریقا در آتش می‌سوزد. پایتخت آن با خاک یکسان شده است، احتمالا بیش از ۱۵۰هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و اجساد آنها در گورستان‌های موقت روی هم انباشته شده است. بیش از ۱۰میلیون نفر، یک‌پنجم جمعیت، مجبور به فرار از خانه خود شده‌اند.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    میزبانی «جام‌ جهانی۲۰۲۲» به قطر این امکان را داده است که از ماهیت فراملی فیفا مزایایی کسب کند؛ اگرچه کسب حق میزبانی همچنان انتقادها و نگرانی‌هایی را به همراه دارد. از دسامبر۲۰۱۰، زمانی که فیفا جام جهانی را به قطر اعطا کرد، درباره چگونگی برنده شدن این مناقصه، با اتهامات رشوه‌خواری و فساد بحث‌وجدل‌هایی وجود داشت، اگرچه قطر از تخلفات مربوطه تبرئه شد. در همان زمان، به نوشته‌ «ساندی تایمز»، اسناد به بیرون درزشده نشان داد که تیم مناقصه قطر از یک شرکت روابط عمومی آمریکایی و عوامل سابق سیا برای لکه‌دار کردن رقبای استرالیایی و آمریکایی استفاده کرده است. جام‌جهانی۲۰۲۲ همچنین نگرانی‌هایی را درباره حقوق انسانی کارگران مهاجر ایجاد کرده است؛ به‌ویژه بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴.
  • مذاکرات ۱۱ساعته چین و آمریکا

    دنیای اقتصاد: مقامات ارشد آمریکایی و چینی که در پکن ملاقات کردند، درباره برنامه‌های تماس بین روسای‌جمهور چین و آمریکا، و همچنین گفت‌وگو بین فرماندهان نظامی آنها در منطقه، درحالی‌که دو کشور برای ثبات روابط تلاش می‌کنند، بحث کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از مذاکرات روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشورها «در حال برنامه‌ریزی برای یک تماس در سطح رهبران در هفته‌های آینده هستند.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن و وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجی چین، نزدیک به ۱۱ساعت در طول دو روز با یکدیگر گفت‌وگو کردند که پنجمین دور مذاکرات در کمتر از ۱۸ماه بین این دو مقام ارشد بود. آنها در اطراف دریاچه یانکی، استراحتگاهی در حومه پکن، نزدیک دیوار بزرگ چین، ملاقات کردند.
  • روز خونین کرانه باختری

    دنیای اقتصاد: ارتش اسرائیل دیروز چهارشنبه (۷ شهریورماه) دست به تجاوز گسترده زمینی و هوایی در کرانه باختری اشغالی زد که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از این سرزمین را دربرمی‌گیرد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که حداقل ۹نفر در این حملات شهید شدند. وزیر خارجه اسرائیل هم اعلام کرد که برخی از ساکنان کرانه باختری باید خانه‌های خود را تخلیه کنند. «گابی سوبلمن» و «ویکتوریا کیم» در گزارش ۲۸اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، «اسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه این رژیم گفت که ارتش اسرائیل عملیاتی را در «جنین» و «طولکرم» برای خنثی کردن گروه‌های تروریستی آغاز کرده است. وی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما باید با این تهدید مقابله کنیم همان‌طور که با تهدیدات دیگر مقابله کردیم و باید از تخلیه موقت ساکنان و هر اقدامی که لازم است استفاده کنیم.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر