پیروزی افراطی‌ها پس از 80سال

 اما انتظار نمی‌رفت که هیچ یک از طرفین بتوانند پس از مذاکرات ائتلافی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد، دولت هر یک از ایالت‌ها را اداره کنند. انتخابات در دو ایالت در آلمان شرقی سابق به‌عنوان معیاری از افزایش قدرت احزاب افراطی چپ و راست و همچنین تضعیف موقعیت احزاب میانه‌رو که ائتلاف فدرال کنونی را تشکیل می‌دهند، به دقت در برلین رصد می‌شود. این اولین‌بار از زمان نازی‌ها بود که یک حزب راست افراطی در انتخابات ایالتی پیروز می‌شد. «ارلانگر- شوئتز» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، این بازگشت‌ها به‌عنوان یک شاخص نگران کننده از سلامت و آینده دموکراسی آلمان تلقی و احتمالا باعث تشدید ابهام درباره این مساله می‌شود که «آیا» و «چگونه» احزاب جریان اصلی می‌توانند تندروها را منزوی کنند و آنها را از ورود به دولت باز دارند.

همه احزاب گفته‌اند که از پیوستن به «آلترناتیو برای آلمان» که آن را برای دموکراسی خطرناک می‌دانند، اجتناب خواهند کرد. این امر می‌تواند «اتحادیه دموکرات مسیحی» را که ممکن است در نهایت هر دو دولت ایالتی را اداره کند، به‌عنوان ذی‌نفع اصلی رای در میان احزاب جریان اصلی سنتی تبدیل کند. اگرچه نتایج ممکن است برای «دموکرات‌ مسیحی»ها برای انتخابات فدرال بعدی که برای سپتامبر ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است، نویدبخش باشد؛ اما مطمئنا به مشکلات سه حزب در ائتلاف حکومتی صدراعظم «اولاف شولتز» که عملکرد بدی داشت، اضافه خواهد کرد.

«آلیس وایدل»، یکی از رهبران ملی «آلترناتیو برای آلمان» به رادیو تلویزیون عمومی ARD گفت: «این یک موفقیت تاریخی برای ما است.» او نتیجه را «مرثیه» برای دولت برلین توصیف کرد. بر اساس نتایج رسمی اولیه که اوایل صبح دیروز دوشنبه منتشر شد، «آلترناتیو برای آلمان»، در تورینگن ۳۲.۸درصد به پیروزی رسید و در زاکسن با ۳۰.۶درصد در رتبه دوم قرار گرفت. «اتحادیه دموکرات مسیحی»، حزب اصلی اپوزیسیون در سطح ملی، با ۳۱.۹درصد در رتبه اول در زاکسن قرار گرفت. این حزب در تورینگن با ۲۳.۶درصد در رتبه دوم قرار گرفت. «ائتلاف صحرای واگنکنشت» با ۱۵.۸درصد در تورینگن و ۱۱.۸درصد در زاکسن سوم شد.

«سوسیال دموکرات»های شولتز باید به آستانه ۵درصد برای ورود به پارلمان در هر دو ایالت می‌رسیدند: ۶.۱درصد در تورینگن و ۷.۳درصد در زاکسن. انتظار می‌رود که «سبزها» به سختی در زاکسن به آستانه برسند، اما در تورینگن از آستانه عبور نمی‌کنند. در نظرسنجی‌ها، «دموکرات‌های آزاد» در هر دو ایالت کمتر از ۱.۵درصد رای داشتند. حزب «دای لینک» یا «چپ»، وارث «حزب کمونیست قدیمی» در تورینگن، جایی که رهبر فعلی آن، «بودو راملو» نخست‌وزیر است، حدود ۱۳.۱درصد را به‌دست آورد؛ اما در زاکسن تنها ۴.۵درصد کسب کرد.

اما آنچه قبلا واضح به نظر می‌رسید، این بود که بسیاری از رای‌دهندگان آلمان شرقی به احزاب چپ و راست افراطی پاداش دادند و ائتلاف حاکم در برلین را مجازات کردند و بر ادامه اختلافات بین دو بخش آلمان تا سال‌ها پس از اتحاد تاکید کردند. مشارکت در تورینگن ۷۳.۶درصد از واجدین شرایط و در زاکسن ۷۴.۴درصد بود که نسبت به سال۲۰۱۹ که در تورینگن ۶۴.۹درصد و در زاکسن ۶۶.۵درصد بود، افزایش شدیدی داشت. اگرچه در سوی چپ افراطی، «ائتلاف صحرای واگنکنشت» بسیاری از موقعیت‌های مشابه «آلترناتیو برای آلمان» را دارد، مانند کنترل‌های سخت بر مهاجرت و پایان دادن به حمایت نظامی آلمان از اوکراین، اما دارای همان انگ نیست.

با وجود اینکه «آلترناتیو برای آلمان» تعداد قابل توجهی از آرا را به خود اختصاص داد، شاخه‌های منطقه‌ای آن در ساکسونی و تورینگن توسط آژانس‌های اطلاعاتی داخلی و منطقه‌ای به‌عنوان گروه‌های «تندروی تاییدشده» بر اساس مواضع نژادی ضد مهاجرتی، اسلام‌هراسی و افترا به نهادهای دولتی و مقامات دولتی طبقه‌بندی شدند. در سطح ملی، مقامات شاخه جوانان «آلترناتیو برای آلمان» را به‌عنوان «تندروی تاییدشده» و «آلترناتیو برای آلمان» اصلی را به‌عنوان گروه «مظنون به افراط» طبقه‌بندی کرده‌اند.