واکنش شاخص‌کل بورس به انتخابات ریاست جمهوری!

رپرتاژ آگهی: انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر شاخص کل بورس داشته باشد. این تاثیرات به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • انتظارات بازار: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بورس، انتظارات سرمایه‌گذاران از سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت جدید است که اگر انتظارات مثبت باشد شاخص رشد خواهد کرد.

  • سیاست‌های اقتصادی: سیاست‌های اقتصادی(مالی، پولی، ارزی و تجاری) دولت جدید می‌تواند بر عملکرد شرکت‌های بورسی تا‌ثیرگذار باشد.

  • فضای سیاسی و بین‌المللی: تغییرات در فضای سیاسی و بین‌المللی پس از انتخابات می‌تواند بر بورس تاثیر بگذارد. 

  • ثبات و اعتماد به بازار: انتخابات ریاست‌ جمهوری در افزایش یا کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر‌گذار است، اگر کاندیدا سیگنال‌های مثبتی به بازار‌سرمایه بدهند، می‌توانیم شاهد افزایش شاخص‌کل بورس باشیم.

از میان اخبار: صندوق سهامی بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در دوران عدم قطعیت بورس

واکنش شاخص‌کل بورس به انتخابات سال ۱۳۸۸

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ شاخص‌کل یکماه پیش از انتخابات بازدهی ۳ درصدی داشت و یک‌ماه پس از انتخابات روند صعودی به خود و ۴.۵ درصد مثبت شد. روند شاخص در ادامه صعودی بود که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

Picture11

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و واکنش بورس

عملکرد شاخص‌کل بورس قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ کاملا متفاوت بود، یکماه پیش از انتخابات شاخص‌کل ۱ درصد منفی بود ولی پس از انتخابات و شکل‌گیری انتظارات مثبت نسبت به رفع تحریم و بهبود شرایط اقتصادی موجب شد شاخص بورس یک‌ماه پس از انتخابات ۲۰ درصد رشد کند.

Picture12

واکنش متعادل شاخص‌بورس به انتخابات سال ۱۳۹۶

شاخص‌کل بورس یکماه قبل و پس از انتخابات ۹۶ به ترتیب ۱ و ۲ درصد رشد کرد و می‌توان گفت بورس واکنش خاصی به این انتخابات نشان نداد چرا که تغییری در سیاست‌های اقتصادی دولت رخ نمی‌داد.

Picture13

داغ شدن موضوعات بورسی در انتخابات ۱۴۰۰ 

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که ۱۰ ماه قبل شاخص‌کل بورس در سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی را از دست داده و ریزش‌های سنگین را تجربه می‌کرد، این موضوع موجب مطرح شدن دغدغه‌های بورسی از سوی کاندیدا‌های ریاست جمهوری گشت.

اما واکنش شاخص‌کل بورس به انتخابات ۱۴۰۰ مثبت بود، شاخص‌کل که یکماه پیش از انتخابات ۴درصد منفی بود یک‌ماه پس از انتخابات ۱۲ درصد رشد کرد.

Picture14

بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در دوران عدم قطعیت بورس

در دورانی مانند انتخابات ریاست جمهوری که شرایط عدم قطعیت حاکم است، بهترین راه برای سرمایه‌گذاری که در صورت صعود بتوان سود را بیشینه و در صورت ریزش بورس ریسک را به حداقل ممکن رساند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

پیش از سال ۱۴۰۰ صندوق‌ها که ابزار سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم در بورس هستند وجود نداشتند، این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس و توسط تحلیل‌گران خبره بازار‌سرمایه مدیریت می‌شود و سهم‌هایی خرید و فروش می‌کنند که می‌توانند بالاتر از افراد عادی بازدهی کسب کنند. 

برای مثال صندوق سهامی سرو از سال ۱۳۹۸ تا‌کنون ۱ هزار ۲۵۰ درصد بازدهی داشته است. در یکسال گذشته که بازدهی بورس منفی ۸ درصد بوده ولی صندوق سرو بازدهی مثبت داشته و ۱۰ درصد بالاتر از شاخص‌کل بورس بازدهی کسب کرده است.

این مطلب توسط کارشناسان بازار‌سرمایه تهیه‌شده است برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره سرمایه‌گذاری با شماره ۰۲۱۷۹۳۲۶ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.