دومین شهر اوکراین زیر بمباران

حمله به خارکیف کمتر از ۴۸ساعت پس از آن صورت گرفت که بمب‌های قدرتمند هدایت‌شونده روسیه در روز جمعه به این شهر اصابت و به یک ساختمان مسکونی ۱۲طبقه خسارت وارد کرد و یک پارک کودکان را ویران ساخت. در این حملات حداقل ۶نفر از جمله یک دختر ۱۴ساله کشته شدند. «اوله سینیهوبوف»، رئیس اداره نظامی خارکیف در بیانیه‌ای گفت که ۵۹نفر دیگر زخمی شدند که حال ۲۰نفر از آنها وخیم است و برخی از آنها قطع عضو می‌شوند. سینیهوبوف گفت که در حمله روز یکشنبه (۱۱ شهریورماه)، به یک اداره پست، یک مجموعه ورزشی، یک مرکز خرید، فروشگاه‌ها و خودروها آسیب وارد شده است.

سینیهوبوف گفت: «دشمن فقط زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داد.» کمیته ملی المپیک اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاخ ورزش» این شهر که دارای یک سالن ۴هزار نفری است، هدف چهار حمله قرار گرفت. این کمیته گفت: «مجموعه ورزشی ویران شد.» پیش از این، ارتش روسیه ادعا کرده بود که تا حد زیادی یکی از بزرگ‌ترین حملات پهپادی اوکراینی را که از زمان آغاز جنگ تمام‌عیار به خاک روسیه انجام شده بود، خنثی کرده است و افزود که ۱۵۸پهپاد را در ۱۵منطقه سرنگون کرده است. مقامات محلی روسیه از آتش‌سوزی و انفجار ناشی از حملات پهپادها در تعدادی از تاسیسات، از جمله یک پالایشگاه نفت در مسکو و یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات تولید انرژی در منطقه مرکزی روسیه در «تور» (Tver) خبر دادند.

تحلیلگران نظامی با تایید صحت تصاویر بر حمله موفق اوکراین به پالایشگاه نفت مسکو در کاپوتنیا که تنها حدود ۱۶کیلومتر از کرملین فاصله دارد، مهر تایید زدند. «فابیان هافمن» متخصص فناوری موشکی در دانشگاه اسلو در ایکس نوشت: «ناتوانی سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی روسیه در محافظت در برابر حملات نسبتا خام و دوربرد و یک طرفه هواپیماهای بدون سرنشین شگفت‌آور است.» به گفته ارتش روسیه، بسیاری از پهپادها به سمت اهدافی در مناطق کورسک، بریانسک، ورونژ و بلگورود هدایت شدند که همگی با اوکراین هم‌مرز هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که ادامه حملات روسیه، تلاش‌های اوکراین برای کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه را توجیه می‌کند. او یکشنبه در سخنرانی شبانه خود گفت: «هر حمله‌ای به خارکیف و دیگر شهرهای ما صحت تاکتیک‌های ما را به‌ویژه در منطقه کورسک ثابت می‌کند. ما باید جنگ را به جایی که از آن آمده است، برگردانیم [به روسیه] و نه فقط در مناطق مرزی. دولت تروریستی باید احساس کند که جنگ به راستی چیست.» ارتش اوکراین بارها تاسیسات نفت و گاز روسیه را هدف قرار داده است. اوکراین معتقد است حملاتش تلاشی برای تضعیف توانایی روسیه برای تامین سوخت نیروها و کاهش درآمدهای انرژی این کشور است که هزینه جنگ کرملین را تامین می‌کند.

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، با افزایش تعداد حملات اوکراین، مسکو به‌طور فزاینده‌ای اطلاعات منتشرشده درباره صنعت نفت خود را محدود کرده است. «سرویس آمار فدرال روسیه» در هفته گذشته انتشار اطلاعات مربوط به تولید محصولات نفتی در این کشور را به‌طور کامل متوقف کرد؛ درحالی‌که کی‌یف ماه‌هاست که به تاسیسات نفتی حمله می‌کند، اما کمپین این کشور هنوز تاثیر قابل‌توجهی بر نبردهای داخل اوکراین نداشته است؛ جایی که نیروهای روسی در طول تابستان در منطقه شرقی دونباس دستاوردهای ثابتی داشته‌اند. پیشروی روسیه در جهت پوکروفسک، یک مرکز لجستیک حیاتی، تهدیدی برای تضعیف توانایی اوکراین برای تامین نیروهای خود در سراسر منطقه است.