اخراج فرمانده اوکراینی

این برکناری در همان روزی صورت گرفت که اولشچوک انتقادات شدیدی را روانه قانون‌گذاری [معاون کمیته دفاعی پارلمان اوکراین] کرد که مدعی بود سرنگونی «اف۱۶» توسط یک سیستم پدافند هوایی پاتریوت صورت گرفته است. اوکراین تعداد نامشخصی از سیستم‌های ساخت ایالات متحده را دریافت کرده است. «ماریانا بزوهلا» قانون‌گذار اوکراینی، برای این ادعای خود به منابع ناشناس اشاره کرد و خواستار مجازات مسوولین این خطا شد. اولشچوک در سخنانی بزوهلا را به بدنام کردن نیروی هوایی و بدنام ساختن سازندگان تسلیحات آمریکایی متهم کرد و گفت که امیدوار است این قانون‌گذار به‌دلیل سخنانش با عواقب قانونی مواجه شود. بزوهلا مدت کوتاهی پس از انتشار حکم اخراج این فرمانده در ایکس نوشت: «حقیقت پیروز خواهد شد.»

نیروی هوایی هم البته مستقیما این موضوع را رد نکرد که «اف۱۶» توسط موشک پاتریوت مورد اصابت قرار گرفته است. نیروی هوایی گفت که کارشناسان آمریکایی به تحقیقات اوکراین درباره سقوط هواپیما پیوسته‌اند. یک مقام دفاعی ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر نمی‌رسد این سقوط نتیجه آتش روسیه باشد و علل احتمالی از خطای خلبان تا نقص مکانیکی هنوز در حال بررسی است. «اف۱۶» یکی از سلاح‌هایی است که می‌توان از آن برای ضربه زدن به پایگاه‌های روسیه در پشت خط مقدم استفاده کرد. اولشچوک در تلگرام نوشت که «تحلیل دقیق» در حال انجام است که چرا هواپیمای مذکور روز دوشنبه سقوط کرد، آن هم زمانی که روسیه حملات موشکی و پهپادی را علیه اوکراین انجام می‌داد. اولشچوک در این پست کمی قبل از برکناری خود نوشت: «ما باید به دقت بفهمیم چه اتفاقی افتاده است، شرایط چیست و مسوولیت آن بر عهده چه کسی است؟»

این سقوط اولین گزارش مربوط به از دست دادن یک «اف۱۶» در اوکراین بود. این در حالی است که این هواپیماهای جنگی در پایان ماه گذشته به آنجا رسیدند. گمان می‌رود حداقل ۶فروند از این هواپیماها توسط کشورهای اروپایی تحویل داده شده باشد. تحلیلگران نظامی گفته‌اند که با توجه به نیروی هوایی عظیم روسیه و سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی این کشور، ورود این جنگنده‌ها به اوکراین لزوما به معنای «تغییر در جنگ» نخواهد بود. به عبارت دیگر، ورود این جنگنده‌ها لزوما «باعث تغییر بازی به نفع اوکراین» نخواهد شد. اما مقامات اوکراینی از این جت‌های مافوق صوت که می‌توانند تسلیحات مدرن مورد استفاده کشورهای ناتو را حمل کنند، به‌دلیل ارائه فرصتی برای ضربه زدن به برتری هوایی روسیه استقبال کردند.