سومین روز خونین کرانه باختری

فرمانده جان باخته در نبرد روز پنج‌شنبه در طولکرم «محمد جابر» (۲۰ساله) نام داشت که رهبری شاخه محلی یک گروه شبه نظامی متعلق به جهاد اسلامی فلسطین را بر عهده داشت. حمله به کرانه باختری –در کنار جنگ با حماس در غزه و حزب‌الله در مرز شمالی – سومین جبهه جنگ برای اسرائیل محسوب می‌شود که بر تشدید بحران و تنش خواهد افزود. «وفا» خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که در حملاتی که پیش از طلوع صبح روز چهارشنبه در کرانه باختری آغاز شد و تا لحظه تنظیم این گزارش (دیروز جمعه) ادامه داشت در مجموع ۱۹نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

ساکنان طولکرم و نواحی اطراف آن روز پنج‌شنبه گفتند که در خانه‌های خود محبوس هستند؛ درحالی‌که خدمات اینترنتی و خدمات تلفنی قطع شده است. آنها گفتند که می‌ترسند برای خرید وارد خیابان‌ها شوند؛ زیرا ممکن است هدف تک‌تیراندازان اسرائیلی قرار گیرند که روی پشت‌بام‌ها همه جا را زیر نظر دارند. «ریاض عوض» رئیس شورای شهر در طولکرم گفت که بخش‌هایی از شهر -و تمام نور شمس- بدون خدمات آب و فاضلاب هستند. بولدوزرهای اسرائیلی برای کشف بمب‌های دست‌سازجاده‌ها را ویران کردند؛ سربازان به دنبال یافتن سلاح و شبه نظامیان وارد خانه‌های مردم شدند. ارتش اسرائیل گفت عملیات در کرانه باختری، پایگاه‌های شبه‌نظامیان فلسطینی را هدف قرار می‌دهد. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مقامات اسرائیلی به ایالات متحده گفته‌اند که این عملیات فعلا ادامه خواهد داشت.

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای که با تایید خبر شهادت جابر گفت که وی پس از «رودر رویی قهرمانانه» با نیروهای اسرائیلی جان خود را از دست داد. فیصل سلامه، رئیس کمیته خدمات در بخشی از طولکرم گفت که نیروهای اسرائیلی جسد جابر را به همراه سایر اجساد با خود بردند. جابر علاوه بر نقش‌آفرینی در جهاد اسلامی، فرماندهی «تیپ شهدای اقصی» را هم بر عهده داشت. نام دیگر او «ابو شجاع» بود که بیشتر به همین نام شهره بود. «غیث شاوش» یک جوان ۱۷ساله ساکن نور شمس، از شهادت ابوشجاع ابراز تاسف کرد و گفت که مردم در سراسر کرانه باختری از شهادت او «عصبانی و غمگین» هستند.

«استفن کیلر» و «نیلز آدلر» هم در گزارش ۳۰اوت در الجزیره نوشتند، نیروهای اسرائیلی پس از ۲۲روز عملیات نظامی از مناطقی در شرق خان‌یونس عقب‌نشینی کردند. با این حال، ارتش این رژیم عملیات خود را دیروز جمعه برای سومین روز در کرانه باختری ادامه داد و یکی از فرماندهان حماس به نام «وسام حازم» را به شهادت رساند.

الجزیره هم در گزارش دیگری نوشت، در بحبوحه بزرگ‌ترین حمله اسرائیل به کرانه باختری اشغالی از زمان انتفاضه دوم، شهر جنین و اردوگاه‌های آوارگان مجاور آن بار دیگر خود را در کانون حملات نظامی اسرائیل می‌یابند. دسترسی به بیمارستان‌ها مسدود شده و سایر امکانات پزشکی هم توسط نیروهای اسرائیلی در محاصره قرار گرفته است. جنین پیش از این بارها کانون تهاجمات نظامی اسرائیل بوده است؛ به‌طوری‌که به قول «زید شعبی»، یک سازمان‌دهنده حقوق بشر فلسطینی در کرانه باختری «در مقیاس کوچکتر مانند غزه بوده است.»  او می‌گوید: «شما جاده‌ای نمی‌بینید؛ زیرا ویران شده‌اند. زیرساخت‌ها... سیستم فاضلاب و برق و لوله‌های آب و شبکه‌های مخابراتی آسیب دیده‌اند.» به نوشته الجزیره، حملات اسرائیل به جنین جدید نیست.

آوارگان جنین تقریبا همگی از نوادگان فلسطینی‌هایی هستند که در زمان تشکیل اسرائیل در سال۱۹۴۸ از زمین و خانه‌های خود محروم شدند. شرایط در اردوگاه جنین ناامیدکننده است. به گفته آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از ۱۰اردوگاه در سراسر کرانه باختری اشغالی، جنین دارای بالاترین نرخ بیکاری و فقر است. اسرائیل در جریان حملات مکرر خود کل محله‌ها را ویران و ادعا می‌کند «مبارزان در آنجا پناه گرفته‌اند.» در سال۲۰۰۲، اسرائیل تجاوز بزرگی را به اردوگاه آوارگان جنین ترتیب داد که صحنه برخی از بدترین خشونت‌ها بود. طی روزهای خشونت در آوریل همان سال، پیاده نظام، نیروهای کماندویی و هلی‌کوپترهای تهاجمی اسرائیل با مجاهدان و تله‌های انفجاری دست‌ساز در سراسر اردوگاه غیرنظامی وارد نبرد شدند که اعتراض گروه‌های حقوق بشری را به دنبال داشت.

چندین گروه مقاومت در جنین حضور دارند. «طحانی مصطفی» کارشناس اسرائیل و فلسطین در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «این گروه‌ها [در جنین] به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی شروع به‌کار کردند. هرچه حملات خشونت‌آمیز اسرائیل بیشتر و سیستماتیک‌تر می‌شد، این گروه‌ها هم بزرگ‌تر می‌شدند.» او گفت که مردان جوانی که به این گروه‌ها می‌پیوندند به اشغال اسرائیل واکنش نشان می‌دهند.به گفته این تحلیلگر، آنها از تشکیلات خودگردان که کرانه باختری اشغالی را اداره می‌کند و همچنین از بسیاری از کسانی که به‌عنوان یک گروه کمکی برای اسرائیل فعالیت می‌کنند، سرخورده شده‌اند. «شعیبی» فعال حقوق بشر فلسطینی، به الجزیره گفت: چشم‌انداز دستمزد منظم در گروه‌های مقاومت و همچنین فرصتی برای «مرگ با غرور» منجر به پیوستن مردان جوان بیشتری به صفوف مقاومت شده است. او به الجزیره گفت: «خانواده‌های شهدا می‌دانند که چرا برادران [یا پسران] یا سایر اعضای خانواده‌شان درگیر مقاومت می‌شوند. حتی اگر این جوانان عضو مقاومت هم نباشند، باز هم هدف قرار می‌گیرند. آنها تصور می‌کنند که با عضویت در مقاومت ممکن است با غرور بمیرند.»