مقایسه استانداردترین انواع جراحی لاغری

رپرتاژ آگهی: اگر از اضافه وزن و چاقی خسته شده اید، منطقی است که به دنبال راه حلی درست باشید. سوال اصلی این است که کدام یک مناسب تر است و کدام یک را بایستی انتخاب کرد؟

دو روش از پرطرفدارترین مدل های عمل لاغری، جراحی اسلیو معده و بای پس معده است. هر دو مدل 70 تا 80 درصد از چربی و اضافه وزن بیمار را کاهش می دهند. 

در این مقاله قصد داریم در مورد شباهت ها، تفاوت ها و فواید این دو عمل صحبت کنیم تا به شما در جهت انتخاب این دو عمل کمکی کرده باشیم.

اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده روشی کاملا بی خطر است. در این مدل جراحی رابطه روده با معده تغییری نمی کند، تنها قسمتی از معده را بر می دارند. در اسلیو معده، جراح لاغری حدود 70 تا 80 درصد از معده را از میان بر می دارد و معده باقی مانده همانند یک عدد موز و یا آستین پیراهن است.

بای پس معده چیست؟

در جراحی بای پس معده جراح لاغری قسمتی از معده را به کیسه کوچکی تبدیل می کند و قسمت های مربوط به جذب را در روده دور می زند. به عبارتی دیگر غذا به قسمتی از روده که قابل جذب است نمی تواند برود. 

البته اختلال در جذب به اندازه ای نیست که باعث به وجود آمدن مشکلی برای بیمار شود، تنها باعث جذب شدن کالری ها و مواد می شود. پس از انجام این عمل، غذا بعد از گذشت مسیری کوتاه در معده وارد روده کوچک می شود، قسمتی که غذا وارد روده کوچک می شود کمترین مقدار جذب را نسبت به گذشته دارد.

شباهت های عمل های بای پس معده و اسلیو معده در چیست؟

عمل بای پس معده و اسلیو معده هر دو نوعی جراحی لاغری با شباهت زیادی هستند، که این شباهت ها عبارتند از: 

  1. در هر دو عمل شما 2 تا 3 روز را بستری هستید.

  2. دوره نقاهت در هر دو جراحی حدود 2 تا 5 هفته است.

  3. هر دو جراحی روشی متفاوت دارند اما هر دو پرخوری و اضافه خوری را بسیار کاهش می دهد.

  4. هر دو عمل جراحی با روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

 تفاوت های عمل های بای پس معده و اسلیو معده در چیست؟

بای پس معده

  • زمان بیهوشی بای پس معده طولانی تر است.

  • در عمل بای پس معده احتمال بروز عوارضی مثل سندرم دامپینگ زیاد است.

  • نتیجه کاهش وزن در جراحی بای پس معده بین 60 تا 80 درصد در طول مدت یک سال تا یک سال نیم است. در صورت کلی کاهش وزن در بای پس معده آهسته تر و طولانی تر است.

اسلیو معده

  • زمان بیهوشی در جراحی اسلیو معده کوتاه است، در نتیجه برای افرادی که بیماری ها قلبی و مشکلات ریوی شدیدی دارند بهتر است.

  • در عمل اسلیو معده احتمال بروز عوارضی مثل سندرم دامپینگ کمتر است.

  • نتیجه کاهش وزن در جراحی اسلیو معده حدود 60 تا 80 درصد بین 12 تا 18 ماه پس از عمل است. اما در این مدل اضافه وزن بیمار با سرعتی بیشتر کاهش می یابد. درکل در جراحی اسلیو معده شیب کاهش وزن و سرعت کاهش وزن بسیار بالاتر از جراحی بای پس معده است. اما به طور کلی کاهش وزن در عمل بای پس معده بیشتر ادامه دارد.

 فواید اسلیو معده و بای پس معده چیست؟

هر دو عمل اسلیو معده و بای پس معده، تاثیر بسزایی در درمان اضافه وزن و کاهش وزن طولانی مدت دارند. همچنین این جراحی ها به شما در بهبود مشکلات مرتبط با چاقی بسیار کمک می کنند، مثل:

  • درمان دیابت 

  • درمان فشار خون 

  • درمان کبد چرب

  • درمان کلسترول بالا

  • درمان آپنه خواب 

  • درمان مشکلات اسکلتی و استخوانی

  • درمان ناباروری

  • درمان آرتروز و درد مفاصل

کدام یک ارزانتر است؟

به طور کلی هزینه عمل بای پس معده نسبت به هزینه عمل اسلیو معده گران تر است. به دلیل اینکه عمل اسلیو معده راحت تر از بای پس است و نیاز به تجهیزات کمتری دارد. اما هزینه عمل به مواردی مثل مدت زمان بستری فرد در بیمارستان، نیاز فرد به اتاق ICU، همچنین نیاز فرد به مشاوره بستگی دارد. بیمه ها در رابطه با هزینه عمل های لاغری نقشی مهم دارند. همچنین بیمار می تواند با  BMI بالای 40 از بیمه های تکمیلی استفاده کند.

سخن پایانی

یک نکته بسیار مهم این است که انتخاب مدل عمل لاغری بستگی به شرایط بدنی و اندازه چربی فرد دارد. هر کدام از روش های جراحی مناسب یک شخص است، اما ممکن است برای شخص دیگر مناسب نباشد. به عنوان مثال افرادی که در یک خانواده هستند و رژیم غذایی مشابه ای دارند و یا دو خواهر، نمی توانند تنها یک روش جراحی را انجام دهند.

هر فردی شرایط پزشکی و شرایط بدنی مخصوص خود را دارد و مدل جراحی بایستی با توجه به شرایط بدنی آن فرد انتخاب شود. این عمل اینطور نیست که شما فکر کنید چون یکی از آشنایان اسلیو معده و یا بای پس معده و را انجام داده و بسیار راضی بوده است، قطعا این روش برای شما هم مناسب است.

در صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم عمل اسلیو معده و بای پس معده هر کدام برای چه کسی مناسب است بایستی اینگونه گفت که، عمل اسلیو معده برای کسانی که غذا خور هستند و غذا را به خوردن هله هوله ترجیح می دهند، مناسب تر است. همچنین عمل بای پس معده برای کسانی که مداوم در حال خوردن هله هوله هستند و بیشتر شیرینی خوردن و هله و هوله را به غذا خوردن ترجیح می دهند، مناسب تر است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.