«ویویان یی» در گزارش یک سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، تابستان امسال البته اندکی فرق داشت. امسال کمبود انرژی دولت را وادار کرد تا زمان تعطیلی را زودتر یعنی ساعت ۱۰شب تعیین کند. اکنون تاریکی سوغاتی برای «سیده زینب» است؛ کرکره‌های فلزی پایین هستند و ویترین مغازه‌هایی که پرنور بودند، تاریک شده است. مصر سال‌ها پس از بحران اقتصادی که دولت را به تکاپو برای دلار واداشته و زندگی را برای همه به جز ثروتمندترین‌ها به فلاکت تبدیل کرده، با کمبود گاز طبیعی و منابع مالی برای خرید بیشتر مواجه شده و تا چند هفته پیش خاموشی روزانه در سراسر کشور وجود داشت. بنابراین، از ماه ژوئیه، سفارش‌هایی از بالا آمد: برای صرفه‌جویی در مصرف برق، فروشگاه‌ها باید ساعت ۱۰شب تعطیل شوند و کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید تا نیمه شب و در آخر هفته‌ها کمی دیرتر. فقط خواربارفروشی‌ها و داروخانه‌ها معاف از تعطیلی و «زمان» هستند.

بسیاری از مردم زمانی که دما کاهش می‌یابد خرید می‌کنند؛ اما در تابستان امسال، بازارها نتوانستند تا دیروقت باز بمانند. قاهره‌ای‌های ثروتمند در حومه‌های پراکنده می‌توانند از خانه‌های دارای تهویه مطبوع به ماشین‌های مجهز به تهویه مطبوع و به مراکز خرید مجهز به تهویه مطبوع بروند یا حتی دربان‌های خود را برای انجام این کارها بفرستند. در نواحی سنتی تنگ و ناجور مرکز قاهره، این گزینه وجود ندارد. «هند احمد»، ۵۱ساله که اخیرا با یکی از دوستانش برای گرفتن لباس از خیاط پس از نماز عصر به مسجد سیده‌زینب (س) رفته بود، گفت: «اگر در طول روز برای خرید بیرون بروید، مثل آب جوش می‌جوشید. اما در نهایت مجبوریم خود را کباب کنیم؛ زیرا فروشگاه‌ها در حال حاضر زود بسته می‌شوند.» «وفا ابراهیم» ​​۴۶ساله، به سختی بیرون می‌رود؛ خواه دیروقت باز شود یا نشود.

او توان پرداخت ندارد. او گفت: «لحظه‌ای که پولم تمام می‌شود، خودم را در خانه حبس می‌کنم. الان من برای خرید بیرون نمی‌روم؛ زیرا نمی‌خواهم خودم را افسرده کنم.» در هفته‌های اخیر، یکی از مغازه‌دارانی که در حال بستن مغازه بود، توضیح داد که پلیس هر شب در خیابان‌های اصلی می‌گردد و دستور تعطیلی را اجرا می‌کند. این قوانین باعث تاریک شدن محله سیده‌زینب قاهره شده است و کرکره‌های مغازه‌ها در ساعت ۱۰شب می‌آیند. هیچ قدرتی نمی‌تواند قاهره را به‌طور کامل خاموش کند؛ اما حجم صدا به‌طور نامشخصی کم شده است و حتی صدای موتورسیکلت‌ها هم به ندرت در خیابان شنیده می‌شود و خریداران هم کم شده‌اند.