P5_2_50101_1402402111_10762406235328122.957124250_1 copy

مناقشات دیگر پس از اهدای جام‌جهانی به قطر، از جمله شرایط آب و هوایی تابستانی قطر دنبال شد. 54کشور عضو «یوفا» پیشنهاد کردند که به‌دلیل گرما، مسابقات در تابستان در قطر برگزار نشود. تصمیم گرفته شد تا مسابقات به فصل زمستان -از ۲۱ نوامبر تا ۱۸دسامبر- منتقل شود، همان‌طور که «جیانی اینفانتینو»، رئیس فیفا، قبل از بازی نهایی این رویداد ۲۰۱۸ اعلام کرد. این می‌تواند برنامه‌ لیگ‌های داخلی را تغییر دهد، به‌عنوان‌مثال، فوتبال انگلیس باید تقویم سنتی کریسمس خود را لغو کند. با این ‌حال، درحالی‌که چنین تغییراتی لیگ‌های بزرگی را که در نیمکره شمالی بازی می‌کنند مختل می‌کند، برای تیم‌های نیمکره جنوبی راحت خواهد بود؛ زیرا برنامه‌های آنها مختل نمی‌شود و در نتیجه می‌تواند دیدگاه‌های «مسلم فرض‌شده» کشورهای نیمکره ‌شمالی را آشکار کند و آنها را مجبور به تجدیدنظر در اولویت‌هایشان کند. برگزاری جام‌ جهانی۲۰۲۲ در زمستان همچنین ممکن است منجر به لغو «جام ملت‌های آفریقای۲۰۲۳» شود که معمولا در ژانویه برگزار می‌شود.

موضوع آمادگی قطر برای جام جهانی یکی دیگر از نگرانی‌ها بود که در آغاز بحران۲۰۱۷ خلیج‌فارس این نگرانی‌ها افزایش یافت. در آن زمان، بحث‌هایی درباره آمادگی قطر برای جام جهانی وجود داشت؛ زیرا انتظار می‌رفت آن محاصره بر ساخت ورزشگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های لازم تاثیر بگذارد. قبل از بحران خلیج‌فارس، مذاکراتی درباره استفاده‌ بالقوه از زیرساخت‌های کشورهای همسایه وجود داشت. گذرگاه قطر-بحرین به ارزش ۴میلیارد دلار به‌عنوان یکی از اجزای مهم پیشنهادی برای جام جهانی ذکر شد. با این ‌حال، اعلام شد که پروژه‌ پل ۴۵کیلومتری متوقف شده است.با این ‌حال، ظرفیت‌های مالی قطر به این کشور اجازه داد تا زیرساخت‌های مورد نیاز را ایجاد کند. پیش از بحران در فوریه۲۰۱۷، روزنامه‌ گاردین گزارش داد که قطر هر هفته تقریبا ۵۰۰میلیون دلار برای زیرساخت‌های جام جهانی هزینه می‌کند که مجموعا هزینه‌ای حدود ۱۰۰میلیارد دلار شد.

در نتیجه، درحالی‌که بحران خلیج‌فارس بر آماده‌سازی اولیه جام جهانی تاثیر گذاشت، قطر بر چالش‌ها غلبه کرد. اگرچه محاصره قطر را مجبور به افزایش بودجه‌اش کرد، اما به‌دلیل یافتن بازارهای جایگزین و مسیرهای حمل‌ونقل برای مواد خام، این کشور به پیشرفت خود ادامه داد. در کنار استادیوم، یک سیستم متروی دوحه و همچنین «زیرساخت‌های نرم» از جمله تعمیرات اساسی در سیستم فاضلاب و بهبود حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله «برنامه بزرگراه» و «بزرگراه مداری جدید» توسعه یافت. قطر شهر جدیدی به نام «لوسیل» را از ابتدا ساخت.محققان معتقدند که جام جهانی۲۰۲۲ در قطر میزبانی خواهد شد؛ زیرا ظرفیت مالی قطر امکان توسعه‌ زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند. «آمارا» چنین نتیجه می‌گیرد که «هیچ‌چیز متوقف نشد [...] همه‌چیز مانند قبل از محاصره پیش می‌رود. شاید ریتم دارد حتی تندتر هم می‌شود» که این هم یک دیدگاه در قطر است.

گزارش‌های دیگرِ خارج از قطر موافقند که آماده‌سازی در حال انجام است و «پول هدف نیست» و همچنین اشاره می‌کند که بعید است زمانی که سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده است، فیفا از قطر خارج شود یا با انجام این کار بدعتی بر جا بگذارد. گزارش‌های فیفا همچنین حاکی از آن است که همه‌چیز بدون مشکل پیش می‌رود و رئیس‌ این نهاد در اکتبر۲۰۱۸ از سالن‌های «قطر۲۰۲۲» بازدید کرد. طبق این گزارش در سپتامبر۲۰۲۰، هشت استادیوم میزبان مسابقات در جریان جام جهانی۲۰۲۲ بودند. سه تا از آنها – «خلیفه‌ بین‌المللی»، «شهر آموزش» و «الجنوب» - تکمیل شدند؛ درحالی‌که انتظار می‌رفت پنج سالن دیگر قبل از شروع مسابقات تکمیل شود. این گزارش تعهد «قطر ۲۰۲۲» به پایداری را تایید می‌کند. بنابراین با وجود نگرانی‌ها و چالش‌های فراوان، قطر میزبان جام جهانی۲۰۲۲ شد.یک چالش احتمالی برای میزبانی قطر حضور محدود طرفداران بود. برنامه‌ زمان‌بندی‌شده نوامبر - دسامبر این مسابقات نزدیک به جشن کریسمس اروپا بود که می‌توانست هواداران را تشویق کند مسابقات را از خانه تماشا کنند.