شماره روزنامه ۶۱۱۴
|

  • اولین تجاوز اسرائیل به قلب بیروت

    دنیای اقتصاد: اسرائیل در اولین حمله به قلب بیروت، پایتخت لبنان، منطقه «الکولا» را بمباران کرد و سه عضو «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» را به شهادت رساند. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که طی ۲۴ساعت یعنی از یکشنبه صبح (۸ مهرماه) تا صبح دیروز دوشنبه (۹ مهرماه) بیش از ۱۰۵نفر به شهادت رسیده‌اند و مناطق زیادی از لبنان را بمباران و بیش از ۳۰۰نفر را زخمی کرد. «استفانی دکر» در الجزیره نوشت: اسرائیل اکنون نه تنها حزب‌الله و حماس بلکه اعضای «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» و رئیس آن را نیز مورد هدف قرار داد. الجزیره معتقد است: «به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال فهرستی از اهداف است که لزوما فقط به حزب‌الله و حماس مرتبط نیستند.» خطر تشدید تنش در منطقه وجود دارد؛ زیرا لفاظی‌هایی که از اسرائیل شنیده می‌شود این است که قرار نیست جنگ متوقف شود.
  • اولین نطق شیخ مقاومت پس از شهادت نصرالله

    دنیای‌اقتصاد: معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در اولین سخنرانی پس از شهادت سیدحسن نصرالله تاکید کرد: راه مقاومت ادامه دارد و پیروزی نصیب آنها خواهد شد. به گزارش «ایسنا» شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان روز دوشنبه درباره تحولات اخیر این کشور سخنرانی کرد.
  • شکست قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه

    دنیای‌اقتصاد: در طول یک سال جنگ در خاورمیانه، قدرت‌های بزرگ ثابت کرده‌اند که قادر به توقف یا حتی تاثیر قابل توجهی بر جنگ نیستند؛ شکستی که نشان‌دهنده دنیای پرتلاطم اقتدار غیرمتمرکز است که به نظر می‌رسد احتمالا ادامه خواهد داشت. «راجر کوهن» در گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشت، مذاکرات «توقف–شروع» بین اسرائیل و حماس برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه – با فشار ایالات متحده - بارها توسط دولت بایدن به‌عنوان «در آستانه پیشرفت» توصیف شده، اما محصول آن شکست بوده است. تلاش کنونی به رهبری غرب برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله به منزله تلاشی برای جلوگیری از فاجعه است. پس از ترور رهبر دیرینه حزب‌الله در روز جمعه توسط اسرائیل، شانس موفقیت «جلوگیری از فاجعه» به‌شدت نامشخص به نظر می‌رسد.
  • پیروزی گشتاپو در اتریش

    دنیای‌اقتصاد: رای‌دهندگان اتریشی با افزایش موج پوپولیسم راست‌افراطی در قاره، به حزب آزادی اتریش در انتخابات سراسری روز یکشنبه رای دادند و به این طریق احزاب مستقر را سرزنش کردند و پیروزی دیگری را برای یک حزب بیگانه‌هراس در اروپا رقم زدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با وجود اینکه نزدیک به ۳۰درصد مردم به حزب راست افراطی آزادی و رهبر متعصب آن، هربرت کیکل رای دادند، پیروزی در انتخابات پارلمانی ملی می‌تواند صرفا نمادین باشد؛ زیرا احزاب جریان اصلی وعده داده‌اند که بدون او یک دولت ائتلافی تشکیل دهند.
  • یکی از اعضای اپوزیسیون به کابینه نتانیاهو پیوست

    دنیای‌اقتصاد: گیدئون سار، یکی از اعضای اپوزیسیون اسرائیل، روز یکشنبه اعلام کرد که به کابینه بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌پیوندد و به ائتلاف شکننده کابینه اسرائیل لایه‌ای از حمایت می‌دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، تصمیم سار در حالی اتخاذ می‌شود که نتانیاهو همچنان با انتقادهایی درباره مدیریت جنگ بین اسرائیل و حماس، از جمله از داخل کابینه‌اش، مواجه است. همچنین پیوستن این چهره اپوزیسیون روند را معکوس کرد: «سار یکی از سرسخت‌ترین مخالفان نتانیاهو در سال‌های اخیر بوده است.» مایکل مائوز، سخنگوی سار گفت که او و سه عضو دیگر حزبش به ائتلاف خواهند پیوست. ائتلاف نتانیاهو از ۶۴عضو در عمل به ۶۸عضو خواهد رسید.
  • خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

    دنیای اقتصاد: حال و هوای تهران و بیروت غمبار است. هر دو پایتخت مهم مقاومت در سوگ شهادت سیدحسن نصرالله نشسته‌اند. نشانه این غم مشترک به‌وضوح در دیدار مقام‌های کشوری و لشکری از دفتر نمایندگی حزب‌الله لبنان در ایران نمایان بود. تصاویر منتشرشده از این دیدارها چهره مغموم و ناراحت سردار قاآنی و دکتر ظریف را در کنار عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله به نمایش می‌گذاشت. اما گزارش‌های الجزیره و نیویورک‌تایمز نیز از آن سوی مرزها تصویر چندان متفاوتی ارائه نمی‌کنند. برخلاف جوسازی برخی رسانه‌های غربی، حرفه‌ای‌ترهای عالم خبر و تحلیل در غرب معتقدند که تصویر‌سازی از حزب‌الله پس از نصرالله به‌عنوان یک سازمان بی‌دفاع و برهم ریخته دور از واقعیت است و این جنبش با تعیین جانشین سید مقاومت، نبرد با اسرائیل را با شدتی بیشتر از امروز ادامه خواهد داد. در این میان فارن‌افرز به دولت بایدن متذکر می‌شود که در حال ورود به جنگ بزرگ هستیم و بهتر است آمریکا برای پیشگیری از چنین جنگی الگوی «شاتل دیپلماسی» کیسینجر پس از جنگ۱۹۷۳ را دنبال کند.
  • سید جهادی یا شیخ فرهنگی؟

    دنیای‌اقتصاد: پس از شهادت سیدحسن نصرالله، رهبر گروه مقاومت حزب‌الله، پرسش‌هایی درباره جانشین او مطرح شده است. به گزارش الجزیره، اما شهادت سیدحسن نصرالله در غروب روز جمعه، در جریان حمله گسترده اسرائیل به جنوب بیروت، نشان‌دهنده درگذشت نه تنها یک چهره، بلکه مردی است که جنبش شیعی لبنان را در چشم حامیان آن و منطقه‌ای گسترده‌تر تجسم بخشید.
  • قدرت حزب‌الله قابل ترمیم است

    دنیای‌اقتصاد: ترور سیدحسن نصرالله این پرسش را مطرح می‌کند که آیا حزب‌الله می‌تواند آسیب‌های هفته‌های اخیر را ترمیم کند. مقامات ایالات متحده در واکنش به این پرسش می‌گویند زود است که فکر کنید این گروه از دور خارج شده است.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    نمونه‌ای از قدرت عاریه‌ای بحرین همانا حمایت از یک اندیشکده معتبر، مانند «موسسه‌ بین‌المللی مطالعات استراتژیک» (IISS) است. گاردین در سال۲۰۱۶ گزارش داد که این موسسه «طی پنج سال [۲۵میلیون پوند] پول نقد دریافت کرد، تا حدی برای پرداخت هزینه‌ کنفرانس خلیج‌فارس که بوریس جانسون قرار بود در آن سخنرانی کند.» به‌عنوان «دامنه» قدرت عاریه‌ای در این مورد، دفتری در بحرین افتتاح و میزبان «گفت‌وگوی منامه» شد؛ اجلاس امنیتی برتر که تاثیرگذارترین سیاستگذاران از خاورمیانه و فراتر از آن را گرد هم آورد.
  • شهادت رهبر کاریزماتیک مقاومت

    دنیای اقتصاد: حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان دیروز شنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی عصر روز جمعه منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد. این حمله علاوه بر شهادت و زخمی شدن ده‌ها لبنانی، ویرانی گسترده‌ای بر جای گذاشت. حملات تجاوزکارانه اشغالگران به بیروت همچنین در طول شب جمعه ادامه یافت و چند منطقه دیگر در ضاحیه جنوبی این شهر هم هدف قرار گرفته شد.
  • دورنمای متزلزل آتش‌بس در لبنان

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که محمد سرور، معروف به حاج ابوصالح، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط نیروهای اسرائیلی ترور و شهید شد، گویا قرار نیست بین حزب‌الله لبنان و اسرئیل، آتش‌بس برقرار شود. هر دو طرف شرایط فعلی را برای آتش‌بس مناسب نمی‌بینند. حزب‌الله بارها گفته است که قصد دارد تا زمان آتش‌بس در غزه به جنگ ادامه دهد؛ درحالی‌که اسرائیل از شبه نظامیان قدرتمند لبنانی می‌خواهد که برای همیشه از مرز عقب‌نشینی کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته تحلیلگران، پیشنهاد آتش‌بس سه هفته‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله برای هر یک از طرفین دشوار خواهد بود؛ زیرا آتش‌بس با شرایط فعلی آنها جور نیست.
  • پالس روسی جنگ‌هسته‌ای

    دنیای‌اقتصاد: دیمیتری مدودف، دست راست رئیس‌جمهوری روسیه و معاون رئیس شورای امنیت ملی در تلگرام نوشت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رویکردها را درباره استفاده از سلاح هسته‏ای اصلاح کرده است.» وی نوشت: «پرتاب گسترده و عبور از مرز ما با تسلیحات هوافضای دشمن از جمله هواپیما، موشک و پهپاد تحت شرایط خاصی می‌تواند مبنایی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای شود.» همزمان آژانس‏های اطلاعاتی آمریکا نیز دراین مورد اظهار نگرانی کردند.
  • حمله هوایی بی سابقه به ضاحیه بیروت

    دنياي اقتصاد: منابع خبری روز گذشته از حملات سنگین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت با هدف ترور سیدحسن‌نصرالله و همچنین هاشم صفی‌الدین خبر دادند. با این‌حال منابع امنیتی مقاومت به تسنیم گفتند که دبیرکل و رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در سلامت کامل هستند.
  • اوکراین و غرب در مسیر باخت

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: اکونومیست سرمقاله جهانی این هفته خود را به بحران اوکراین و روند نامطلوب پیشرفت جنگ اختصاص داده است. تحلیلگران این نشریه معتقد هستند که اگر قرار است اوکراین و حامیان غربی آن پیروز شوند، ابتدا باید بپذیرند که اکنون در مسیر باخت قرار دارند.در دو سال گذشته، روسیه و اوکراین درگیر یک جنگ فرسایشی پرهزینه بوده‌اند. این شرایط غیرقابل تداوم است. ولودیمیر زلنسکی در سفر اخیر خود به آمریکا «طرح پیروزی» را به جو بایدن ارائه کرد؛ طرحی که انتظار می‌رود شامل تقاضای جدید برای اسلحه و پول باشد. اما در حقیقت، اوکراین نیازمند چیزی جاه‌طلبانه‌تر است: تغییر رویه فوری.
  • قطر به‌مثابه‌ یک قدرت عاریه‌ای

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    قطر به میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک در سال ۲۰۳۲ ابراز علاقه کرد که نشان‌دهنده‌ برنامه‌های آینده برای تعامل با بازیگران ورزشی غیردولتی است. بنابراین، قطر در آینده حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به استفاده از قدرت عاریه‌ای ادامه می‌دهد و همچنان از ثروت مازاد خود برای حمایت از بازیگران غیردولتی سود می‌برد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر