شهادت رهبر کاریزماتیک مقاومت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در تجاوز جمعه‌شب صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت به شهادت رسید

  بنابر اعلام صداوسیما سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه  نیز در تجاوز صهیونیست‌ها به ضاحیه جنوبی بیروت در کنار شهید سیدحسن‌ نصرالله به شهادت رسید. سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. برخی منابع خبری مدعی شدند که پس از ترور سردار محمدرضا زاهدی در جریان حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، عباس نیلفروشان مسوولیت فرماندهی محور لبنان را بر عهده گرفت.

گزارش‌ها حاکی از این است که جنگنده‌های اسرائیل روز جمعه ۶مهرماه حملات سنگینی را به مقر فرماندهی حزب‌الله در منطقه «حریک» در جنوب بیروت با هدایت اطلاعاتی موساد انجام دادند. مقر مرکزی حزب‌الله در زیر زمین یک ساختمان در ناحیه ضاحیه بیروت قرار داشت. بر همین اساس، جنگنده‌های اسرائیل ۸۵ بمب سنگرشکن به محل برگزاری نشست رهبران حزب‌الله پرتاب کردند. این بمب‌ها بین ۲ تا ۴هزار پوند وزن داشت. به نوشته الجزیره، این بمب‌ها تا ۳۰متر زیرزمین می‌روند یا تا ۶متر به درون بتن نفوذ می‌کنند و سپس منفجر می‌شوند. «کنوانسیون ژنو» استفاده از این سلاح‌ها در مناطق شلوغ و مسکونی را غیرقانونی اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارتش اسرائیل به‌طور رسمی نام عملیات ترور دبیر کل حزب‌الله لبنان را «نظم جدید» (New Order) اعلام کرد. «فراس ابیض» وزیر بهداشت لبنان نیز اعلام کرد که ۱۱نفر در حملات روز جمعه به ضاحیه بیروت به شهادت رسیدند و ۱۰۸نفر مجروح شدند. از دوشنبه گذشته نیز تا امروز نیز تعداد ۷۰۰ نفر شهید شده‌اند.

نصرالله از دبیرکلی تا شهادت

سید حسن نصرالله در ۳۱اوت۱۹۶۰ میلادی در محله فقیرنشین «کرنتینا» در شرق بیروت به دنیا آمد. وی سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و از بنیان‌گذاران آن در سال۱۹۸۲ میلادی بود. سیدحسن نصرالله، پس از شهادت سیدعباس موسوی در ۱۶فوریه۱۹۹۲، با اجماع اعضای حزب‌الله لبنان به‌عنوان دبیرکل آن حزب انتخاب شد. وی هنگام پذیرش دبیرکلی حزب‌الله ۳۲سال داشت. حزب‌الله در دوران وی به قدرت منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی کند. دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال‌های مسوولیتش چندین بار از جمله در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید تروریستی واقع شده بود. «یدیعوت آحارونت» اعلام کرد، فردی که انتظار می‌رود جانشین سیدحسن نصرالله شود، سید هاشم صفی‌الدین است که از سال۱۹۹۴ به‌عنوان جانشین وی انتخاب شده است. حملات به ضاحیه در زمره بزرگ‌ترین و شدیدترین حملات اسرائیل به این منطقه از سال۲۰۰۶ بود. همزمان با این تحولات صبح دیروز شنبه ۷مهرماه، مناطق مختلف جنوب بیروت با دود و آتش ناشی از چندین حمله هوایی اسرائیل مواجه بود. حزب‌الله همچنین مسوولیت شلیک موشک به سمت «صفد، کرمیل و ساعر» را پذیرفت.

AFP copy
محل انفجار مقر مرکزی حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت

 

منابع خارجی چه می‌گویند؟

«ویکتوریا کیم» در گزارش ۲۸سپتامبر در نیویورک‌تایمز روایت دیگری از شهادت سیدحسن نصرالله به دست می‌دهد. این گزارشگر می‌نویسد، به گفته پنج مقام اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، آژانس‌های اطلاعاتی این رژیم بر اساس «تعداد» و «اندازه» بمب‌های استفاده‌شده و اطلاعات جمع‌آوری‌شده، مشخص کردند که نصرالله در مقر زیرزمینی این گروه با بمب‌های سنگین سنگرشکن ترور شده است. این گزارشگر بر این باور است که ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان پتانسیل تبدیل شدن به یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه را دارد.

«جوزف باهوت» مدیر موسسه سیاست عمومی و امور بین‌الملل «عصام فارس»، مستقر در بیروت، درباره تهاجم مداوم اسرائیل به لبنان و آنچه ممکن است بعدا اتفاق بیفتد، می‌گوید: «بمباران تمام شب جمعه ادامه یافت. شما می‌توانستید تصاویری از مردم را در خیابان‌ها ببینید که در فضاهای باز می‌خوابند، واقعا بدون هیچ مراقبتی و گاهی اوقات بدون هیچ غذایی برای خوردن.» وی در پاسخ به این پرسش که شهادت حسن نصرالله چه تغییری در معادلات داخلی لبنان ایجاد می‌کند، گفت: «حزب‌الله یک جنبش بسیار قدرتمند در صفحه شطرنج لبنان است. البته حزب‌الله نیاز به بازسازی خود دارد. رفتار حزب‌الله به تحولات منطقه‌ای بستگی خواهد داشت.»

او معتقد است که ما با دو سناریو روبه‌رو هستیم: «یا نتانیاهو از این فرصت استفاده خواهد کرد تا تحولات را شتاب بخشد و حمله زمینی علیه لبنان را شروع کند یا اینکه همین وضعیت را ادامه خواهد داد: عملیات بمباران گسترده برای وادار کردن حزب‌الله به امضای نوعی آتش‌بس و تجدید نظر در ترتیبات امنیتی در جنوب.»

واکنش‌ها

به دنبال شهادت سیدحسن نصرالله، مقام‌ها،علما و مراجع، شخصیت‌های جبهه مقاومت و همچنین سران کشورها هم بیانیه‌های تسلیت صادر کردند. دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در پیامی با تسلیت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که وی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مواضع بزرگی اتخاذ کرد تا اینکه جان خود را در این راه فدا کرد. مرجعیت عالیقدر دینی عراق در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، وی را رهبری نمونه و کم‌نظیر طی دهه‌های اخیر خواند. همچنین عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پی شهادت سیدحسن نصرالله پیام تسلیتی صادر کرد و شهادت این عالم جلیل و مجاهد بزرگ را خسارت جبران‌نشدنی خواند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم در بیانیه‌ای شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی و همچنین آزادگان جهان شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را که به همراه گروهی از برادرانش در نبرد طوفان‌الاقصی و در راه قدس به شهادت رسید، تسلیت می‌گوییم.» جنبش حماس همچنین اعلام کرد: «جنایت ترور نصرالله تنها باعث افزایش قاطعیت و پافشاری در راستای مقاومت در لبنان و فلسطین خواهد شد.» این جنبش افزود: «تاریخ ثابت کرده است که مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی با تمامی تشکیلات و اماکن حضور آنها هر گاه رهبر و فرماندهی را از دست می‌دهد، یک نسل جدید از رهبران شجاع‌تر، قوی‌تر و مصمم‌تر برای ادامه رویارویی با دشمن صهیونیستی در همان راه جانشین آنان خواهد شد، تا دشمن صهیونیستی را شکست دهند و آن را از سرزمین و منطقه حذف کنند.»

حماس تاکید کرد: «ما با الفاظ شدیداللحنی تجاوزات شنیع دشمن صهیونیستی و هدف قرار دادن ساختمان مسکونی در «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم و آن را اقدامی تروریستی ظالمانه، کشتار و جنایتی شنیع تلقی می‌کنیم.» جنبش امل لبنان هم می‌گوید که شهادت سید حسن نصرالله تنها مقاومت را افزایش می‌دهد. جنبش امل لبنان، متحد سیاسی حزب‌الله، بیانیه‌ای در سوگ ترور سید حسن نصرالله صادر کرد. ریاست این گروه با توصیف رهبر حزب الله به عنوان «شخصیتی منحصر به فرد و شجاع» وعده داد که شهادت وی «عزم مبارزان مقاومت» را تضعیف نخواهد کرد.

دولت عراق از اعلام سه‌ روز عزای عمومی در این کشور به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خبر داد. به گزارش «ایسنا» دفتر اطلاع‌رسانی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان نخست‌وزیر دستور اعلام سه روز عزای عمومی در سراسر عراق را صادر کردند.السودانی خود نیز با صدور بیانیه‌ای در این‌باره تاکید کرد: «سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک حمله جنایتکارانه جدید و جنایتی که موید تخطی رژیم صهیونیستی از تمام خطوط قرمز است در راه احقاق حق به شهادت رسید.»

السودانی گفت: «اقدام جنایتکارانه‌ای که ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد، بیانگر تمایل بی‌پروا برای گسترش دامنه درگیری است که به ضرر تمام مردم منطقه و امنیت و ثبات آن تمام خواهد شد.» السودانی در ادامه بر ضرورت عمل کردن نهادهای بین‌المللی به وظایفشان برای متوقف کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وی همچنین بر موضع ثابت عراق در زمینه حمایت از ملت فلسطین و لبنان تاکید کرد. شورای عالی سیاسی و دولت یمن با انتشار بیانیه‌هایی، شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان را تسلیت گفتند. همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به شهادت سید حسن نصرالله گفت که لبنان هدف جدید سیاست «نسل‌کشی، اشغال و تهاجم» اسرائیل است و از شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر نهادها خواست تا حملات را متوقف کنند. رئیس‌جمهور ترکیه در پستی در ایکس گفت: دولت اسرائیل «بی‌ملاحظه‌تر» می‌شود، زیرا از سوی قدرت‌های جهانی حمایت می‌شود که سلاح و مهمات برای انجام «قتل عام» در اختیارش می‌گذارند.

شورای عالی سیاسی یمن نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: «با اندوه و حزن فراوان، خبر شهادت برادر مجاهد و فرمانده بزرگ جناب سید حسن نصرالله پس از یک عمر، جهاد را دریافت کردیم.» شورای عالی سیاسی یمن افزود: «سرانجام شهید فرمانده سیدحسن نصرالله، پس از یک عمر مبارزه و جهاد، به فیض شهادت در راه خداوند نائل آمد.» شورای عالی سیاسی با تسلیت به خاندان نصرالله و جنبش مبارز حزب‌الله لبنان و مجاهدان آن و ملت لبنان و امت اسلامی تاکید کرد: شهادت شهید سیدحسن نصرالله، باعث افزایش انگیزه و اراده برای ادامه مبارزه با دشمنان خواهد شد. در بیانیه شورای عالی سیاسی یمن همچنین تصریح شده است: آینده، قطعا با پیروزی مقاومت و نابودی دشمن صهیونیستی و رژیم ساختگی و جعلی آن همراه خواهد بود. دولت قانونی یمن نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای تصریح کرد: خون شهید سیدحسن نصرالله و سایر فرماندهان شهید، هرگز پایمال نخواهد شد.

حزب‌الله پابرجا می‌ماند

«عروبه جمال» و «فدریکا مارسی» در گزارش ۲۸سپتامبر در الجزیره نوشتند، موج حملات اسرائیل به لبنان یادآور جنگ سال۲۰۰۶ حزب‌الله با اسرائیل است. یکی از شهروندان جنوب لبنان که با الجزیره صحبت می‌کرد، گفت: این حملات منجر به از میدان به در رفتن حزب‌الله نمی‌شود. وی گفت که کار اسرائیل فقط «بمباران کردن، کشتن و آواره کردن مردم است.» این گزارشگران همچنین نوشتند که نتانیاهو با مشت آهنینی که به لبنان نشان داده اکنون ژست آدم‌های پیروز را به خود می‌گیرد که می‌خواهد ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگرداند. این ژست در حالی است که این رژیم بسیاری از سربازان ذخیره خود را از ترس واکنش حزب‌الله فراخوانده تا فرماندهی شمال خود را تقویت کند. در مقابل، حزب‌الله نیز اعلام کرد که تعدادی موشک‌ «فادی ۳» به اسرائیل شلیک کرده است. از جمله پایگاه «رامات دیوید» در جنوب شرقی حیفا را هم هدف قرار داده است.

«زینا خودر» هم در گزارشی از بیروت نوشت، سیدحسن نصرالله حامیان زیادی در لبنان به‌ویژه در میان شیعیان دارد. آنها او را «پدر معنوی» و مردی می‌دانند که جایگاهشان در لبنان را ارتقا داد. وقتی صحبت از سیاست در خاورمیانه به میان می‌آید، نام سیدحسن نصرالله همواره مطرح است. او کسی بود که حزب‌الله را به نیروی مبارز و منظمی که امروز هست تبدیل کرد. «استفانی دکر» هم در الجزیره نوشت، نصرالله ۳۲سال پیش زمانی که دبیرکل سابق این گروه توسط اسرائیل ترور شد، به قدرت رسید و در راس حزب‌الله قرار گرفت. این گزارشگر می‌نویسد: «گروه‌هایی مانند حزب‌الله با ترور چهره‌های ارشد ناپدید نمی‌شوند.» این گزارشگر می‌نویسد وقتی سیدحسن شروع به سخنرانی می‌کرد، در لبنان همه سراپا گوش می‌شدند تا به او گوش دهند.

171240693+copy

حملات اسرائیل و آوارگی غیرنظامیان لبنانی

«الیجا مگنیر»، تحلیلگر نظامی و امنیتی، درباره خسارت‌های اسرائیل به غیرنظامیان و ساختمان‌های مسکونی به الجزیره گفت: «این کاملا جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود.» او افزود: «درصد افرادی که در چنین منطقه پرجمعیت و متراکمی کشته می‌شوند، قابل توجیه نیست.» از سوی دیگر، بمباران متوالی اسرائیل در روزهای اخیر موج جدیدی از آوارگی مردمان جنوب لبنان را سبب شده و همین، سوژه یکی دیگر از گزارش‌های الجزیره شده است.

«مت ناشد» در گزارشی در الجزیره در رابطه با آوارگی شهروندان لبنانی به نقل از «ام حسن» نوشت، وقتی اسرائیل بمباران جنوب لبنان را آغاز کرد، آماده مرگ در خانه‌اش بود. او که خود را در «عبایه» سیاه خود پوشانده است توضیح می‌دهد که «مقاومت» به او اعلام کرده که با شوهر و فرزندانش از استان نبطیه خارج شود. او می‌گوید همان‌طور که حزب‌الله خواست عمل کرد. به باور وی، حزب‌الله برای مبارزه با اسرائیل می‌خواهد غیرنظامیان در مسیرش نباشند تا خسارتی به آنها وارد نشود. او در مدرسه ابتدایی که به پناهگاه آوارگان در بیروت، پایتخت لبنان، تبدیل شده است به الجزیره می‌گوید: «صهیونیست‌ها ما را نمی‌ترسانند. قبل از اینکه خانه را ترک کنیم یک جنگنده اسرائیلی را بالای سرم دیدم. هواپیماهای جنگی در سراسر آسمان در جنوب هستند.»

ناشد نوشت، در حالی که ایالات متحده و فرانسه «به ظاهر» به اسرائیل فشار می‌آورند تا فتیله جنگ با حزب‌الله را پایین بکشد، اما غیرنظامیان جنوب لبنان می‌گویند که در حال حاضر «در سطوح فاجعه‌بار بمباران زندگی می‌کنند.» از نظر آنها، اسرائیل نه تنها جنگ بزرگ علیه حزب‌الله بلکه علیه غیرنظامیان به راه انداخته است. از روز دوشنبه 2مهرماه، بیش از 700نفر – اعم از مرد، زن و کودک - در بمباران بی‌امان اسرائیل در جنوب لبنان جان خود را از دست داده‌اند. حزب‌الله درگیری فرامرزی با اسرائیل را در تلاش برای کاهش فشار بر حماس در غزه آغاز کرد. به نوشته ناشد، اکنون، غیرنظامیان در لبنان با وجود تلاش‌های ظاهری غرب برای جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار، سرنوشتی مشابه فلسطینی‌ها در غزه پیدا کرده‌اند.

«مایکل یانگ»، کارشناس لبنان در مرکز خاورمیانه کارنگی، به الجزیره گفت که اسرائیل احتمالا به بمباران مناطق عمدتا شیعه‌نشین که حزب‌الله در آن حضور دارد، ادامه خواهد داد. وی افزود: «اسرائیل با تشدید درگیری، از طریق کشتن صدها غیرنظامی و آواره کردن ده‌ها هزار نفر، تلاش می‌کند حزب‌الله را به انتقام‌جویی مشابه تحریک کند.» به گفته این تحلیلگر، حزب‌الله حملات خود را طوری تنظیم کرده است که به اهداف و پایگاه‌های نظامی اسرائیل ضربه بزند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند و بهانه‌ای برای ایجاد ویرانی بیشتر در لبنان به اسرائیل ندهد. او به الجزیره گفت: «اسرائیل از همه خطوط قرمز عبور کرده است تا حزب‌الله را تحریک کند که سلاح‌های بزرگ خود را بیرون بیاورد تا اسرائیل بتواند با خشونت بیشتری پاسخ دهد.» او می‌گوید: «حزب‌الله می‌داند که اسرائیل چه تله‌ای برای آنها ساخته...حزب‌الله نمی‌خواهد مقصر نابودی لبنان باشد.»

photo_2024-09-28_15-05-12 copy


بیانیه جنبش حزب‌الله لبنان درباره شهادت «سیدحسن نصرالله»

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سیدحسن نصرالله به‌همراه همرزمان شهید خود در طول ۳۰سال مجاهدت، به درجه شهادت نائل شده است و سیدحسن نصرالله بود که رزمندگان مقاومت را از پیروزی به پیروزی دیگر رهبری و فرماندهی کرد و پیروزی‌هایی مانند آزادسازی لبنان از اشغال اسرائیل در سال۲۰۰۰ و نیز پیروزی در جنگ ۳۳روزه ۲۰۰۶ تا نبرد حمایت و پشتیبانی از فلسطین و غزه را رقم زد.

مصیبت وارده را به صاحب عصر و زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، ولی امر مسلمین حضرت سیدعلی خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) سایه‌اش مستدام، مراجع عظام، مجاهدین، مومنین، تسلیت عرض می‌نماییم. به ملت مقاومت، مردم صبور و مجاهد ما، همه ملت اسلام، همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان، به جناب آقای سید حسن نصرالله رضوان، دبیرکل حزب‌الله لبنان شهادتش در راه بیت‌المقدس و فلسطین و دریافت مدال امام حسین علیه السلام (مدال شهادت) تبریک عرض می‌نماییم و شهادت همرزمان وی را نیز که در پی یورش خائنانه صهیونیست‌ها به حومه جنوبی به موکب پاک و مقدس او پیوستند، تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم. رهبری حزب‌الله با بالاترین، مقدس‌ترین و گرانقدرترین شهید در مسیر و راه پر فداکاری و شهید عهد می‌بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهد. ما اطمینان داریم که سیدحسن نصرالله همچنان با اندیشه، روح، خط و رویکرد مقدس خود میان رزمندگان خواهد بود.

پیام تسلیت مقام معظم رهبری به‌ مناسبت شهادت مجاهد کبیر

۵ روز عزای عمومی

در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس چه گذشت؟

۳گام برای ترمیم بازدارندگی مقاومت

بهترین استراتژی برای مقاومت چیست؟