«کورچول» از پایگاه‌های شناخته‌شده ورزش‌های زمستانی است که بر اساس اهداف مقامات فرانسه با در نظر گرفتن آخرین اصول برنامه‌ریزی موجود، برای تضمین بهترین تجربه اسکی گسترش یافته است. این پایگاه امکان تمامی فعالیت‌های ورزشی زمستانه و تابستانه را برای گردشگران فراهم می‌کند. کورچول به دلیل امتیازاتی چون امکانات پذیرایی از مسافران و مراکز خرید معروف است. مشارکت مستحکم بخش خصوصی و عمومی، توان رقابتی مجموعه را افزایش داده و سبب شده که همواره یکی از پایگاه‌های کوهستانی برجسته باقی بماند.

تاریخ کورچول

دولت محلی، به دستور مقامات ارشد با پیروی از شاخص برنامه‌ها و استراتژی‌های توسعه دولت فرانسه کورچول را بنا کرد. شهرداری ریسک‌های مالی احتمالی پروژه را در نظر گرفت. تعیین محل قرارگیری ساختمان‌ها و امکانات رفاهی به همراه طراحی اولیه و نامگذاری پایگاه طبق نظر مسوولان برنامه‌ریزی عمومی صورت گرفت. اما سرمایه‌گذاران خصوصی تمایلی به پذیرش ریسک‌های اولیه توسعه پروژه نداشتند. در سال ۱۹۴۶ شورای منطقه «سوی» به‌عنوان بخشی از دولت مرکزی تصمیم گرفت یک اقامتگاه اسکی جدید در جهت بهبود اقتصاد محلی ایجاد کند. بنابراین منطقه‌ای برای احداث ۶هزار تخت، تله فریک، دو تله اسکی، سه جایگاه پرش و یک زمین گلف در نظر گرفته شد و این منطقه را کورچول نامیدند. یک سال بعد اولین هتل چهار ستاره فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۴ امیل الاس، قهرمان اسکی جهان، به‌عنوان مدیر فنی و ورزشی کورچول منصوب شد. او به طراحی مجدد پیست پرداخت، افرادی را به عنوان ماموران پیست اسکی تعیین و در سال ۱۹۵۹ اولین ماشین برف‌کوب را برای ساخت پیست اسکی خریداری کرد.

پایگاه روز به روز بیشتر مورد توجه و توسط بسیاری از افراد معروف مورد بازدید قرار گرفت. در سال ۱۹۷۱ برای اولین بار بلیت‌های three valley معرفی شدند که مسافران می‌توانستند از ۲۵۰۰ کیلومتر پیست به هم مرتبط، با یک بلیت استفاده کنند. امروزه Three valley بیش از ۲۰۰ تله اسکی با ظرفیت جابه‌جایی ۲۶۰هزار نفر در ساعت را دارد و سالانه پذیرای یک‌میلیون و ۲۴۰هزار نفر اسکی‌باز است. تمامی پیست‌ها مستقیما به اقامتگاه‌ها متصلند. کورچول نیز بخشی از این ناحیه است که ۶۰۰ کیلومتر پیست اسکی ارائه می‌کند؛ ظرفیتی که از مجموع پایگاه‌های اسکی در ایالات متحده آمریکا بیشتر است. پیست‌های مختلف برای اسکی‌بازان از مبتدی تا پیشرفته در پایگاه وجود دارد. پیست‌ها توسط ۳۲۰ نگهبان تحت نظارت هستند و مساحت ۲۵۰۰ هکتار را پوشش می‌دهند و همچنین دارای ۱۶۰۰ ماشین برف‌ساز هستند. این نکته نیز خالی از لطف نیست که در سال ۱۹۸۴ بزرگ‌ترین تله فریک جهان در این ناحیه افتتاح شد و چند سال بعد از آن کورچول میزبان مسابقات پرش اسکی در بازی‌های المپیک زمستانه ۱۹۹۲ در آلبرویل فرانسه شد.

موقعیت جغرافیایی

کورچول از اقامتگاه‌های اسکی معروف دنیا در سنت بون در پنج ارتفاع ۱۱۰۰، ۱۳۰۰، ۱۵۵۰، ۱۶۵۰ و ۱۸۵۰ متری است که با خطوط اتوبوس و تله اسکی به‌هم متصل هستند. بلندترین ناحیه پیست در ارتفاع ۲۷۳۸ متری است. از فرودگاه بین‌المللی ژنو و لیون تا کورچول حدود دو ساعت با خودرو و ۳۰ دقیقه از طریق هلیکوپتر فاصله است. همچنین پایگاه دارای فرودگاه در ارتفاع بالا برای پروازهای برنامه‌ریزی شده است که در تمام اروپا منحصربه‌فرد است. بازدیدکنندگان از ۴۴ کشور مختلف از جمله انگلستان و روسیه به این منطقه می‌آیند. دو هتل قصر، ۱۶ هتل پنج ستاره، ۷ هتل چهار ستاره، ۵ هتل سه ستاره، ۷ هتل دو ستاره و یک هتل معمولی در این ناحیه وجود دارند. همچنین آپارتمان‌ها و کلبه‌های اجاره‌ای برای ارائه خدمات سلف‌سرویس یا سرویس کامل موجود هستند. به‌رغم موقعیت ناحیه به‌عنوان یک مرکز تفریحی لوکس، مسکن ارزان‌تر برای مشتریان از طبقه متوسط و پایین نیز وجود دارد.

کورچول دارای رستوران‌هایی با بهترین غذاهای فرانسوی، حدود ۳۰۰ بار و کافه است که ۱۲ رستوران آن، در ارتفاعات کوهستان واقع شده‌اند و منظره زیبایی از مونت بلان ارائه می‌کنند.۲۰ اسپا و امکاناتی چون غارهای یخ و برف و ماساژ شکلاتی در هتل‌هایی که به میهمانان خارجی سرویس می‌دهند، نیز برای مسافران مهیا است. بسیاری از ورزش‌ها از اسنوموبیل در زمستان تا پاراگلاید در تابستان درکورچول صورت می‌گیرد. ۱۶۰ فروشگاه عرضه کالاهای لوکس و وسایل ورزشی هم برای علاقه‌مندان به خرید، موجود است.  منطقه کورچول نمونه‌ای از مشارکت کارآمد بخش دولتی و خصوصی است. مقامات قصد دارند طی هفت سال آینده ۱۴۰ میلیون یورو در بخش زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کنند. پارک‌های آبی و ورزشی نیز در این منطقه ساخته خواهند شد. این سرمایه‌گذاری‌های عمومی توسط مدیریت شهرداری صورت می‌گیرد که همچنین شامل سرمایه‌گذاری مهم خصوصی در صنعت میهمان‌نوازی و تجارت است.