شرکت در نمایشگاه‌های خارجی گردشگری با برند «امنیت سفر به ایران»

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اگرچه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از ابزارهای مهم و البته پرهزینه در بازاریابی گردشگری است که همه ساله مورد استفاده بخش خصوصی قرار می‌گیرد اما به‌خاطر افزایش نرخ ارز امسال با چالش‌هایی نیز همراه بوده است. در این میان، سازمان میراث‌فرهنگی نیز که بودجه ۲۶۵ میلیارد ریالی برای برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای تخصصی مرتبط دارد، کمک مالی چندانی به بخش خصوصی در این زمینه نمی‌کند. با این همه، تورگردانان درنظر دارند از فرصت نمایشگاه‌های پیش‌‌رو بهره گیرند؛ تاجایی که به گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران، تا پایان فروردین سال آتی حدود ۸ نمایشگاه خارجی برگزار خواهد شد که شرکت‌های ایرانی در آنها حضور پیدا خواهند کرد.

ابراهیم پورفرج در این‌باره به «ایلنا» گفته است: «اولین نمایشگاهی که در پیش داریم از نهم تا سیزده ژانویه مصادف با ۱۹ تا ۲۳ دی ماه در هلند برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که عامل ایرانی آن، یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان میراث‌فرهنگی است. البته هنوز تمامی فضای درنظر گرفته شده برای ایران در این نمایشگاه پر نشده است.» حداقل هزینه‌ای که برای زمین و ساخت غرفه در این نمایشگاه لازم است، ۸۰ هزار یورو برآورد شده است. این فعال بخش خصوصی البته خاطرنشان کرده که سازمان میراث فرهنگی در حال تلاش است که به فعالان بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه کمک کند اما میزان آن هنوز مشخص نشده و در چند روز آینده مشخص خواهد شد.

پورفرج از نمایشگاه وین اتریش به‌عنوان نمایشگاه بعدی یاد کرده است: «این نمایشگاه از ۱۰ ژانویه تا ۱۳ ژانویه مصادف با ۲۰ تا ۲۳ دی ماه برگزار می‌شود و کارگزار ایرانی آن، کانون اتومبیل‌رانی است. هنوز زمین و شرکت‌کنندگان ما در این نمایشگاه مشخص نشده و نمی‌توان هزینه‌ای را برای آن تخمین زد.» وی همچنین به شرکت در نمایشگاه فیتور اسپانیا اشاره کرده است که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود: «زمین ایران در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰ مترمربع بوده و ۲۳ تا ۲۷ ژانویه مصادف با سوم تا هفتم بهمن برگزار می‌شود. هزینه این نمایشگاه نیز به نوع ساخت آن بستگی دارد و هنوز مشخص نیست، ولی تقریبا می‌توان گفت حداقل هزینه زمین و غرفه در این نمایشگاه، چیزی در حدود ۱۴۰،۱۳۰ هزار یورو خواهد بود.» پورفرج پیش‌بینی کرده که حداقل ۱۸،۱۷ آژانس در این نمایشگاه شرکت کنند. نمایشگاه BIT میلان، نمایشگاه بعدی است که دهم تا دوازدهم فوریه مصادف با ۲۱ تا ۲۳ بهمن برگزار می‌شود. رئیس جامعه تورگردانان درباره آن نیز توضیح داده است: «ایران در این نمایشگاه ۶۰ تا ۸۰ مترمربع زمین دارد و تقریبا ۶-۷ آژانس ایرانی در آن شرکت می‌کنند.»

پورفرج ادامه داده است: «بعد از ایتالیا، نمایشگاه ITB برلین را پیش‌رو خواهیم داشت که از ۶ تا ۱۰ مارس مصادف با ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه برگزار خواهد شد. این نمایشگاه‌ مهم‌ترین نمایشگاه جهانگردی جهان بوده و با توجه به مهم بودن موضوع، آن را جامعه تورگردانان برگزار می‌کند؛ این نمایشگاه یک مارکتینگ بسیار عالی است و نمی‌توان در آن آزمون و خطا کرد.» به گفته وی، از اولین فعالیت تورگردانان ایرانی در این نمایشگاه نزدیک به ۲۴ سال می‌گذرد. اولین سال حضور ایران در این نمایشگاه با ۱۱۰ مترمربع شروع بوده ولی درحال حاضر، به ۱۱۸۰ مترمربع رسیده‌ است. ایران امسال در این نمایشگاه یک سالن مستقل دارد ولی در کنار بخش خاورمیانه است. با این همه پورفرج یادآور شده که هزینه این نمایشگاه برای شرکت‌کنندگان ایرانی در مجموع تقریبا نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار یورو تمام خواهد شد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران در ادامه بیان کرده است: «بعد از نمایشگاه برلین، نمایشگاهی در روسیه داریم اما این دو نمایشگاه اخیر در فاصله نزدیکی به‌هم برگزار می‌شوند و به همین دلیل، بسیاری از همکاران ما امکان حضور در روسیه را ندارند.» پورفرج از دو نمایشگاه باکو و چین نیز یاد کرده است: «یک نمایشگاه در باکوی آذربایجان داریم که در فرودین (۱۵ تا ۱۷ ام) برگزار می‌شود. بعد از آن هم ۲۷‌ تا ۲۹ فروردین نمایشگاه چین را در پیش داریم که حدود ۱۲ تا ۱۳ آژانس ایرانی در آن حضور به‌هم خواهند رساند.»