روند کاهشی قیمت خودرو در سال آینده

این در شرایطی است که به نظر می‌رسد بازار خودرو از سال آینده با واقعیاتی روبه‌رو است که پیش‌بینی قیمتی را خیلی سخت و ناممکن نکرده است. در حال حاضر بازار وارداتی‌ها روند نزولی را در قیمت طی می‌کند. دلیل آن نیز واضح و مشخص است. افزایش بی‌حساب قیمت‌ها همزمان با توقف ثبت‌سفارش خودرو و بعد از آن روند صعودی تعرفه‌ها، بازار وارداتی‌ها را هم‌اکنون اشباع کرده و به نظر می‌رسد که خودروهای فعلی دیگر ظرفیت افزایش بیش از این را ندارند. اما همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار وارداتی ها، دیوان عدالت اداری با شکایت چند وارد‌کننده خودرو رای به کاهش تعرفه‌ها داد حال آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز نسبت به رای دیوان تمکین نکرده و به گفته برخی از مسوولان این وزارتخانه، مسوولان دولتی در انتظار رای مجمع عمومی این دیوان هستند.

به این ترتیب ممکن است با رای مذکور تعرفه‌ها به شرایط قبل بازگردد این در حالی است که این اما و اگرها مشتریان خودروهای خارجی را بیش از پیش دچار سردرگمی کرده است؛ به‌طوری‌که افزایش قیمت بی‌حساب و کتاب از یک طرف و بلاتکلیفی در تعرفه واردات از سوی دیگر مشتریان را از بازار ناامید کرده است. در همین حین بسیاری از دست‌اندرکاران بازار تصریح می‌کنند که بازار وارداتی‌ها آن هم در آخرین روزهای سال که انتظار مشتریان زیاد را می‌کشد، به‌طور بی‌سابقه‌ای خالی از مشتری است. به این ترتیب قیمت‌گذاری نجومی برای خودروهای خارجی از سوی بسیاری از واردکنندگان و دست‌اندرکاران بازار و همچنین بحث احتمال کاهش تعرفه واردات، خریداران این خودروها را مردد کرده و کاهش خرید و افت قیمت‌ها را به همراه داشته است.

بر این اساس بسیاری از مشتریان با توصیفی که هم‌اکنون از بازار وارداتی‌ها شد در انتظار کاهش قیمت‌ها در سال آینده هستند حال آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اطمینان از عدم کاهش تعرفه‌ها، مشتریان را ترغیب به خرید پایان سال می‌کند. بر این اساس، قیمت پژو ۴۰۵ مدل GLX با افت ۴۰۰ هزار تومانی در بازار به ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. پژو ۴۰۵ مدل SLX نیز کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. در مورد پژو ۴۰۵ دوگانه سوز هم باید به کاهش ۶۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو در بازار طی روزهای اخیر اشاره کنیم که هم‌اکنون ۵/ ۳۳ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

کاهش قیمت خودروها در بازار شامل سمند LX و پراید ۱۱۱ نیز شده و قیمت این خودروها ۳۰۰ هزار تومان افت داشته است. بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد طی روزهای اخیر قیمت پژو پارس ۵/ ۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۷۰۰ هزار تومان، تندر اتومات ۲۰۰ هزار تومان و دنا یک میلیون تومان کاهش داشته است. همان‌طور که گفته شد خودروسازان با ایجاد شرایط مطلوب عرضه مانع از افزایش قیمت‌ها بر خلاف سال‌های گذشته شده‌اند. این در شرایطی است که آرامش کنونی در سال آینده تضمین شده نخواهد بود. به گفته برخی از دست‌اندرکاران تولید خودرو شواهد و قرائن زیادی نشان می‌دهد بازار خودروی کشور سال آینده روزهایی همراه با افزایش قیمت را نسبت به امسال تجربه خواهد کرد؛ چه آنکه خودروسازی کشور با پیش‌بینی تحقق بودجه ۹۷ دولت، تورم عمومی، بازگشت احتمالی برخی محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین حذف خودروهای قدیمی همزمان با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به‌طور حتم با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود.

هر چند طی چند سال گذشته و با رای شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی بالا رفته و سال آینده نیز شاهد تکرار آن به رسم هر سال خواهیم بود، با این حال جدای از این موضوع، احتمالا عوامل دیگری نیز فتیله قیمت‌ها را بالاتر از آنچه متعارف است، خواهد کشید. به‌‌عبارت بهتر این احتمال وجود دارد که طی سال آینده و با توجه به عوامل مطروحه، قیمت خودروهای داخلی صعودی شدید کند. در این بین، بودجه‌ای که دولت دوازدهم برای سال ۹۷ در نظر گرفته، به‌ تنهایی می‌تواند سهمی زیاد از افزایش قیمت خودرو را طی سال آینده به خود اختصاص دهد. از جمله عواملی که در بودجه سال ۹۷ از آن به‌عنوان افزاینده قیمت خودرو یاد می‌شود، نرخ ارز است؛ چه آنکه دولت در بودجه سال آینده نرخ ارز را افزایشی در نظر گرفته است.

در این بین نرخ ارز نه تنها بر قیمت خودرو تاثیرگذار است بلکه افزایش آن قطعا بر قیمت مواد اولیه مورد استفاده قطعه‌سازان نیز اثر خواهد گذاشت؛ بنابراین قطعات مورد استفاده نیز روند صعودی در قیمت‌ها خواهند داشت. اما حذف خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان نیز دیگر عاملی است که می‌تواند طی سال آینده سبب افزایش قیمت‌ها در بازار شود. طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، خودروهایی که نتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند، از زمستان سال آینده امکان تولید نداشته و حذف خواهند شد. اظهارات سازمان ملی استاندارد در شرایطی است که خودروسازان تاکید دارند استانداردسازی محصولات قدیمی هزینه زیادی روی دست آنها خواهد گذاشت از همین رو افزایش قیمت دور از انتظار نیست.

آخر هفته