منابع انسانی، ثروت و سرمایه اصلی و اولیه هر سازمان است

نقش و اهمیت آموزش در ترویج کارآفرینی و توسعه ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

منابع انسانی، ثروت و سرمایه اصلی و اولیه هر سازمان، جامعه یا هر کشوری را تشکیل می‌دهد. بهره وری سایر منابع اصلی در گرو تامین سرمایه انسانی بوده و بدین ترتیب می‌توان آموزش را مقدمه ای برای پیشرفت و کارایی یک ملت دانست. اغلب کشورها با اهمیت دادن به بخش آموزش انسانی در تخصص و رشته‌های مختلف و جذب آنها در بازار کار سعی در توسعه و پیشرفت همه جانبه امور دارند. منابع انسانی زمانی بهره‌ور و کارآ خواهد شد که به سرمایه انسانی تبدیل شوند و سرمایه انسانی، چیزی به جز انباشت مهارت و تخصص نیست. کارآفرینان آموزش دیده و متعهد در عین حال که اساسی ترین عامل ایجاد خود کفایی است، سرمایه‌ای است که عمر بیشتری دارد و در طول زمان نه تنها مستهلک نمی‌شود، بلکه بارورتر شده و اطلاعات و کاردانی خود را در صورت وجود سیستم‌های صحیح و زمینه سازی لازم در سطح جامعه به خصوص در عرصه‌های تولید به افراد دیگر منتقل می‌کند و در واقع سرمایه‌ساز می‌شود.

از این رو اتاق بازرگانی خرمشهر با توجه به این مطالب سعی دارد با گسترش آموزش در انجام تخصصی امور اقتصادی با به کارگیری شیوه‌های نوین و جدیدترین راهکارها و آموزه‌های علمی گام ‌برداشته و تجربه بازرگانان و فعالان اقتصادی منطقه را با فناوری و علم روز تلفیق و کارایی بیشتری را صورت دهد. با این هدف در یک سال گذشته ۱۶ سمینار آموزشی با موضوعات متنوع و جامعه هدف مختلف در اتاق برگزار شده که شاید با این گام و بهره گیری از اساتید مجرب این سمینارها بتوان در مسیر ایجاد شیوه‌های نوین و کاربردی فعالیت‌های اقتصادی عبور کرد.

اتاق خرمشهر در این خصوص چه جایگاهی داشته و به چه میزان به مقوله آموزش توجه دارد؟

اتاق خرمشهر در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ و بنا به شاخص‌های موجود در اتاق ایران توانسته رتبه دوم کشور در زمینه برگزاری کیفی و کمی ‌سمینارهای آموزشی را کسب کند و به اذعان مشارکت‌کنندگان تمام هم و غم اتاق در برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات و عناوین گوناگون بوده است. بهره مندی از اساتید مجرب و با دانش کشوری و بومی، سطح کیفی سمینارهای آموزشی را بسیار بالا برده و رضایت شهروندان و جامعه هدف این گونه دوره‌ها را در پی داشته است و با تکیه بر این موارد با اطمینان می‌توان گفت که جایگاه آموزشی اتاق خرمشهر از سطح ویژه و بالایی در شهرستان خرمشهر برخوردار است.

جامعه هدف شما شامل چه افرادی است و چه مشوق‌هایی برای جذب این افراد دارید؟

سیاست اتاق در برگزاری دوره‌های آموزشی، تنوع در موضوعات و فراگیری آموزه‌های آن برای کلیه داوطلبان و متقاضیان بوده، اما اولویت را با فعالان اقتصادی، صنعتگران و بازرگانان قرار داده تا با این روش به پویایی اقتصاد شهرستان، کمک کند. جامعه هدف این دوره‌های آموزشی با توجه به تنوع موضوعات، کلیه فعالان اقتصادی، دانشجویان، اعضای اتاق‌های بازرگانی و کلیه شهروندان علاقه مند بوده که علاوه بر آموزش و بالابردن سطح علمی ‌و دانش فنی آنان در زمینه‌های مختلف با صدور گواهینامه‌های معتبر بین المللی به نام شرکت کنندگان شرایط جذب و شرکت فراگیران را فراهم آورده است.

محتوای مباحث آموزش به چه میزان در بازار کنونی کارکرد دارد؟

هیاتی مرکب از صاحب نظران متخصص ، با توجه به نیاز فراگیران، محتوا و موضوعات دوره‌های آموزشی را مشخص کرده و با استفاده از اساتید دانشگاه‌ها و اهل فن، مبادرت به آموزش و تدریس موضوعات گوناگون می‌کنند که به طور قطع در بازار کار کنونی تاثیرات مثبت و غیر قابل انکاری خواهند داشت. تا حد امکان سعی در انتخاب موضوع بنا بر نیاز و ضرورت جامعه هدف داشته و رفع مشکلات و مسائل در ذهن فعالان مهم ترین هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی است. همچنین نظرسنجی از داوطلبان و شرکت‌کنندگان در سمینارها نیز به زودی صورت خواهد پذیرفت تا موضوعاتی فراخور نیاز ایشان انتخاب و دوره‌های کاربردی بیشتری برگزار شد.

امروزه سرمایه‌گذاری برای آموزش، به مثابه یک راهبرد تعیین‌کننده، نقش قابل ملاحظه‌ای در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع است؛ برای جذب سرمایه این بخش تا کنون چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

سرمایه‌گذاری در فرآیند آموزشی، قابل استهلاک نبوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهد شد، بنابراین پویایی و استمرار این سرمایه بی‌بدیل مورد توجه خاص اتاق خرمشهر قرار گرفته و در این راستا اقدام به سرمایه‌گذاری‌های مناسب با این هدف کرده و در آینده نیز ادامه خواهد یافت. در مسیر جذب سرمایه‌ها نیز اتاق با رایزنی با فعالان این عرصه و اساتید و دانشگاهیان سعی در حمایت علمی ‌و مالی از این گونه سمینارها کرده است به نحوی که تاکنون تمامی ‌سمینارهای اتاق به صورت رایگان برگزار شده و تمامی‌ هزینه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران و اتاق خرمشهر تامین شده است تا بدین طریق بتوان گامی‌ در پیشبرد اهداف و فراگیری آموزش در منطقه برداشت. همچنین جذب سرمایه در تامین وسایل کاربردی آموزشی در منطقه و همچنین ایجاد زیرساخت لازم در دستور کار اتاق خرمشهر قرار دارد که امیدواریم با رایزنی‌های آتی به این مهم نیز دست یابیم.