رفع موانع بانکی تجار؛ اولویت اتاق بندرعباس

 شرایط کلی اقتصادی و فعالیت بنگاه‌های بخش خصوصی در بندرعباس به چه شکل است؟

به طور قطع شرایط اقتصادی فعالان بخش خصوصی در استان هرمزگان مشابه استان‌های دیگر از رونق متوسطی برخوردار است. اما باید توجه داشت در بخش صادرات عدم ارتباط بانکی برای تجار و بازرگانان با کشورهای هدف و در بحث تولید هم عدم نقدینگی مناسب نتوانسته است حرکت‌های بنگاه‌های تولیدی را آن طور که باید شکوفا کند.

 استان هرمزگان در صنعت گردشگری و تجارت دریایی فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد که می‌توان ازاین موقعیت بهره برد.تا کنون چه اقداماتی در این بخش ها انجام شده است؟

صنعت دریا محور می‌تواند رونق خوبی برای استان‌های ساحلی و کشور ایجاد کند. استان هرمزگان با یک‌هزار کیلومتر مرز آبی و جزایر متعدد با کاربری‌های مختلف و ارتباط با کشورهای همسایه خلیج فارس به خصوص کشور عمان که رابطه خوبی با کشور ایران دارد، در زمینه توسعه دریامحور پتانسیل‌های زیادی دارد. همچنین این استان در حوزه گردشگری نیز با ایجاد خطوط کشتیرانی و جذب گردشگر توانسته است در مسیر توسعه استان هرمزگان حرکت کند. این در حالی است که در این مسیر می‌توان با برنامه‌‌ریزی اقدامات بیشتری انجام داد که باعث رونق استان هرمزگان خواهد شد.

 به لحاظ زیرساختی شهر بندرعباس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا بخش خصوصی به راحتی می تواند در این شهر فعالیت کند؟

به لحاظ زیرساختی در بخش‌های دریا، هوا، ریلی و زمینی اقدامات مناسبی انجام شده و بخش خصوصی هم فعالیت و مشارکت دارد. ایجاد خطوط ریلی بخش خصوصی و کشتیرانی‌های متعدد و حمل و نقل بین المللی و زمینی خطوط هوایی توانسته رونق مناسبی به توسعه اقتصادی بدهد.

 به لحاظ کشاورزی و صنعتی بندرعباس چه ظرفیت‌هایی دارد؟

با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان هرمزگان در بخش کشاورزی موجود است، این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جوی می‌تواند در فصول مختلف که کشورهای دیگر به ویژه در منطقه با مشکلات آب و هوایی روبه‌رو هستند، تولیدات کشاورزی، به خصوص صیفی‌جات را مهیا و صادر کند. از جمله اقداماتی که در استان هرمزگان در بخش کشاورزی صورت پذیرفته می‌توان به تولید انواع صیفی جات که به صورت ارگانیک تولید می‌شود، اشاره کرد. این صنعت در به وجود آوردن محصولات بدون سموم، قدم بسیار مهمی ‌برداشته و در حال حاضر حدود ۱۶۳ هزار هکتار از اراضی قابل کشت استان هرمزگان زیر کشت محصولات ارگانیک قرار گرفته است. در همین حال در استان هرمزگان صنعت ما حرف نخست را می‌زند؛ صنایع آلومینیوم، فولاد، مواد سوختی و گاز به همراه تولیدات پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هرمزگان- پالایشگاه گاز سرخون توانسته‌اند علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از محصولات را به کشورهای همجوار صادر کرده و نقش بسیار مهمی‌ در توسعه صنعت داشته‌ باشند.

 بندرعباس برای تخلیه و بارگیری دارای چه ظرفیت‌هایی است ؟ آیا این بندر در مقایسه با رقبای خارجی منطقه جایگاه مناسبی دارد؟

بندرعباس با وجود اسکله‌های متعدد در شهرهای مختلف استان توان تخلیه و بارگیری مضاعفی را دارد به طوری‌که  فقط اسکله شهید رجایی به تنهایی قادر است ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات و واردات کشور را تخلیه و بارگیری کند. در اسکله‌های دیگر از جمله اسکله شهید باهنر، بندرلنگه و جاسک، تولیدات کشاورزی و فاسد شدنی به صورت فله و کانتینر یخچالی به کشورهای همسایه صادر می‌شود که در جایگاه خود نقش مهمی‌ را در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا می‌کند. این پتانسیل وجود دارد که اسکله شهید رجایی با اسکله جبل‌علی در کشور همسایه به رقابت بپردازد، بنابراین باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد. در حال حاضر میزان ظرفیت باراندازی در اسکله‌های استان به مقدار یکصد و ده میلیون تن جنرال و با احتساب مواد نفتی و صادرات کانتینری آماری معادل ۵.۸ میلیون TEU وجود دارد.

 در حوزه گمرک در بندرعباس تا چه حد همکاری وجود دارد؟ هزینه های انبارداری و ترخیص کالا تا چه اندازه در بهای تمام شده کالای صادراتی موثراست؟

گمرک کشور ، ایجاد سامانه جامعه گمرکی فصل نوینی جهت تسریع و تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت برای تجار و بازرگانان ارائه کرده است. با وجود ۲۶ گمرک فعال در استان هرمزگان، فعالان اقتصادی در بیشتر نقاط استان می‌توانند از شهرستان محل فعالیت خود فعالیت اقتصادی را دنبال کنند. به طور قطع در زمینه صادرات ما می‌توانیم رونق خوبی داشته باشیم که هزینه‌های انبار داری، تخلیه، باراندازی و مخارج متفرقه مبلغ معقولی از صادرکننده و واردکننده دریافت شود.

 بحث قاچاق کالا تا چه حد در این استان جدی است ؟

قاچاق کالا به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند و دولت برای اینکه بتواند این معضل را کنترل کند، باید مسیری را انتخاب کند که جایگزین قاچاق ‌شود. توسعه صنعت، فرآوری و دریانوردی امکان قاچاق کالا را کمتر خواهد کرد و البته مبارزه با قاچاق کالا از طریق آموزش و ایجاد شغل برای مردم می‌تواند این معضل را به حداقل ممکن برساند.

 آیا طی دو سال گذشته در جذب سرمایه‌گذاران خارجی توفیقی داشته‌اید؟ همکاری اتاق بندرعباس با عمان در چه زمینه‌هایی توسعه خواهد یافت؟ آیا همچنان این روابط پایدار است؟

اتاق بازرگانی با همکاری دستگاه‌های متولی نسبت به برگزاری همایش‌ها، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه گذار در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی کرده است. سرمایه‌گذارانی از کشورهای اروپایی و همسایگان حوزه خلیج فارس و ایرانیان توانمند مقیم کشورهای خارجی در همایش‌های برگزار شده شرکت کرده‌اند که حاصل آن سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری، صنعت و معدن بوده است. اتاق بازرگانی بندرعباس با اتاق بازرگانی استان مسندم عمان به دلیل نزدیکی و همجواری تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است و برای سرمایه‌گذاری طرفین و ایجاد گردشگری سلامت و نیز در بخش کشاورزی با برگزاری نمایشگاه اقدامات خوبی انجام داده است.

 آیا برای حضور در بازار قطر برنامه‌ای دارید؟

روابط اتاق بازرگانی بندرعباس با سایر کشورها روابطی پایدار است؛ استان هرمزگان بازرگانان فعالی در کشور قطر داشته که در امر صادرات به آن کشور فعال هستند. در حال حاضر این اتاق برای ایجاد روابط حسنه و توسعه اقتصادی برنامه‌های اعزام هیات تجاری و برگزاری نمایشگاه محصولات استان در قطر را دارد و در شش ماهه نخست سال ۵۴۶۵ فقره گواهی مبدا از اتاق بازرگانی بندرعباس برای صادرات محصولات به کشور قطر صادر شده است.

 مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های اتاق بندرعباس برای نیمه دوم  سال ۹۶ چه مواردی هستند؟

اتاق بندرعباس با همکاری دستگاه‌های متولی نسبت به رونق تولید با محوریت اقتصاد مقاومتی و رفع موانع آنها اقدام کرده و در همین راستا برای بازسازی بنگاه‌های کوچک و کارخانه‌هایی که به نوعی تعطیل شده برنامه‌ریزی کرده است.همچنین این اتاق رفع موانع بانکی تجار و بازرگانان از طریق اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، توسعه معادن و ایجاد نمایشگاه‌های خارج از کشور برای ارائه تولیدات کشاورزی و صنعتی را در برنامه دارد.