بازار سهام

سیر نزولی بورس در بهمن

با بسته شدن معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه شاخص کل بورس در ارتفاع ۱۵۷ هزار و ۳۱۱ واحد قرار گرفت و ضمن حفظ سریال افت‌های هفتگی در بهمن ماه، این بار بازده هفتگی منفی ۸/ ۰ درصد را به ثبت رساند. افزایش خروج نقدینگی و توقف روند افزایشی بازارهای کالایی باعث شد تا افت نماگر بورس نسبت به اوج خود در زمستان به بیش از ۵ درصد برسد. فضای نیمه تعطیل بورس در هفته قبل و نیاز سنتی معامله‌گران به نقدینگی با نزدیک شدن به پایان سال ارزش معاملات بورس را شدیدا تحت تاثیر قرار داد، به‌طوری که در مقایسه با روزهای پررونق دی ماه بیش از ۲۰ درصد تنزل داشته است. معاملات بزرگان کالامحور بورس با توقف رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها زیر سایه قرار گرفت و بعضا سهم‌های کوچک‌تر همچون سیمان‌سازان مجال خودنمایی پیدا کردند.

31-01

 

بازار ارز

تثبیت دلار در کانال جدید

هر دلار آمریکا طی معاملات هفته گذشته ۲۰۰ تومان افزایش یافت و در سطح ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. فضای نیمه تعطیل معاملات هفته قبل به کام نوسان‌گیران تمام شد و آنها توانستند مرز مقاومتی ۱۲ هزار تومان را بشکنند و نرخ ارز را در کانال مذکور حفظ کنند. استفاده از شایعات درخصوص ناکارآمدی سازوکار مالی ایران و اروپا (SPV) منجر به شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار شد که محرک افزایش قیمت‌ها بود. از طرف دیگر برخی انتظار داشتند تا بازارساز با انبساط عرضه از طریق صرافی‌های خود، دلار را به کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند. امری که محقق نشد و غلبه تقاضا بر عرضه نرخ ارز را در کانال ۱۲ هزار تثبیت کرد. با نزدیک شدن به نوروز در روزهای آتی به‌صورت سنتی تقاضای دلار زیاد شده و افزایش بیشتر قیمت‌ها دور از ذهن نخواهد بود.

31-02

 

بازار سکه

هشتمین هفته صعود سکه

هر سکه طرح جدید طی داد و ستدهای هفته قبل 90 هزار تومان افزایش قیمت یافت و در نهایت به بهای ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رفت. رشد ۷/ ۱ درصدی شاخص ارزی کشور در هفته گذشته عامل اصلی صعود سکه بود و تعداد بازده‌های مثبت متوالی این دارایی ارزشمند را به عدد ۸ رساند. هفته قبل نوسان‌گیران توانستند از فضای نیمه تعطیل معاملاتی نهایت استفاده را ببرند و با شکست مرز روانی دلار را به کانال ۱۲ هزار ببرند. سکه نیز با توجه به ثبات نسبی قیمت جهانی اونس طلا با دلار همنوا شد و با افزایش قیمت مواجه شد. در همین راستا ارزش ذاتی سکه ثابت ماند و رشد نرخ ارز منجر به افزایش قابل توجه ارتفاع حباب سکه شد. با توجه به افزایش سنتی تقاضا برای دلار با نزدیک شدن به نوروز احتمال می‌رود روند افزایشی کنونی برای سکه حفظ شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فلز زرد در قله 14 روزه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه ضمن ثبت رشد یک درصدی به بهای 1318 دلار به فروش رفت. در حالی که اخبار مساعد از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا از جذابیت طلا به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه کاسته بود و هر اونس طلا در روز پنج‌شنبه تا سطح ۱۳۰۴ دلار ریزش داشت، عملکرد نامطلوب اقتصادی دو کشور طلا را به اوج ۱۴ روزه رساند. مرکز ملی آمار چین روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص قیمت‌تولید‌کننده (PPI) این کشور در ماه ژانویه پایین‌تر از سطح انتظارات بوده است. داده‌های نامطلوب ایالات متحده درخصوص آمار خرده‌فروشی در این کشور در ماه گذشته میلادی نیز نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی را شدت بخشید و با افزایش سمت تقاضا به افزایش بهای طلا انجامید.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

دامنه محدود نوسان «تسه‌ها»

قیمت اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات هفته قبل 7/ 0 درصد افت کرد و در سطح 55 هزار و 135 تومان قرار گرفت. این اوراق که در پایان معاملات دو هفته پیش در آستانه مرز 57 هزار تومانی رشد کرده بودند بازهم در شکستن این مرز روانی ناکام بودند و در دو روز ابتدایی معاملات با افت قیمت روبه‌رو شدند و به کانال 54 هزار تومان سقوط کردند. با این حال در برخورد به سطوح محکم مقاومتی در روز پایانی به افزایش قیمت پرداختند تا مثل قریب به اتفاق روزهای زمستان در بازه 57-55 هزار تومان قرار گیرند. فقدان محرک‌های بیرونی برای افزایش تقاضای مسکن ادامه دارد و قدرت خرید این اوراق کماکان محدود باقی مانده است. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به سال نو به‌طور سنتی تقاضا برای واحدهای مسکونی افزایش یابد و با تقویت سمت تقاضا، بهای سررسیدهای وام مسکن صعودی شود.

31-05

 

بازار نفت

چهارمین رشد متوالی طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد 2 درصدی نسبت به چهارشنبه، به قیمت 7/ 54 دلار رسید. کاهش تولید قابل توجه نفت توسط عربستان سعودی به حمایت از قیمت نفت برآمد. عربستان اعلام کرد که تولید نفت خود را در ماه مارس به میزان ۵۰۰ هزار بشکه بیش از توافق اوپک کاهش خواهد داد. همچنین تعطیلی میدان نفتی السفانیه این کشور به مدت دو هفته شدیدا سمت عرضه نفت را تضعیف و به رشد بهای آن انجامید. السفانیه بزرگترین میدان دریایی نفت عربستان بوده و از ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت بهره‌مند است. با این حال چهارشنبه اداره انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر تجاری نفت این کشور بیش از یک میلیون بشکه بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یافته است که با بیان تضعیف تقاضا از صعود بیشتر طلای سیاه جلوگیری کرد.

31-06