بازار سهام

بورس در مرز تعادل

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه ۶۷ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۱۵۸ هزار و ۴۶۸ واحد قرار گرفت. به دلیل کند شدن گردش اطلاعات و اخبار در یکشنبه نیمه تعطیل، حجم و ارزش معاملات در سطح پایینی قرار گرفت و دماسنج بورس به روند نزولی سه هفته گذشته ادامه داد. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۲۵۳ میلیارد تومان بود که در این بین بیش از ۴۱ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌داران حقیقی به پرتفوی فعالان حقوقی انتقال یافت. فضای نیمه تعطیل و نبود محرک از بازار جهانی، در به تعادل رساندن بورس تهران موثر بود. در حالی که قیمت پایانی بسیاری از نمادهای بانکی، خودرویی، فلزات اساسی و پتروپالایشی‌ها به دلیل ضعف تقاضا وارد محدوده منفی شد، گروه‌های کوچک‌تر همچون سیمان مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند و در مثبت شدن شاخص کل هم‌وزن تاثیر داشتند.

31-01

 

بازار ارز

فرکانس کم دامنه دلار در مرز روانی

هر دلار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته بار دیگر به زیر مرز ۱۲ هزار بازگشت و با افت ۱۰۰ تومانی، در سطح ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت و بازده هفتگی ۸۴/ ۰ درصد را ثبت کرد. با این حال نوسان‌گیران توانستند از فضای نیمه تعطیل یکشنبه نهایت استفاده را ببرند و شاخص ارزی کشور را دوباره به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰ تومان برسانند. بازارساز پنج‌شنبه سمت عرضه را تقویت کرد تا از بسته شدن قیمت دلار بالای مرز ۱۲ هزار تومان جلوگیری کند. این استراتژی با تشکیل صف خرید جلوی چند صرافی بازارساز مقاومت دلالان را شکست. با این حال دلار در معاملات یکشنبه فضای کاملا متفاوتی را تجربه کرد. افزایش نرخ حواله درهم و رشد تقاضای ارز مسافرتی در تعطیلات به صعودی شدن دلار کمک کرد و نرخ ارز بار دیگر به بالای مرز روانی بازگشت.

31-02

 

بازار سکه

صعود سکه در تقابل اونس و دلار

هر سکه طرح جدید در آخرین روز هفته گذشته با افت 65 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 160 هزار تومان به فروش رفت. با این حال افزایش بهای شاخص ارزی کشور در معاملات یکشنبه بار دیگر سکه را در مدار صعود قرار داد تا بهای سکه با رشد روزانه 2/ 1 درصد به سطح 4 میلیون و 210 هزار تومان برسد. هفته قبل افت بهای اونس طلا از رشد بیشتر سکه در مقایسه با دلار جلوگیری کرد و افزایش بیش از ۸/ ۰ درصدی دلار با رشد ۲/ ۰ درصدی سکه روبه‌رو‌ شد. مقاومت بازارساز در برابر نرخ دلار بالای ۱۲ هزار عامل اصلی تنزل دلار به زیر مرز روانی در آخرین روز هفته قبل بود. با این حال افزایش نرخ حواله درهم و تقاضای ارز مسافرتی به افزایش نرخ ارز در یکشنبه انجامید و سکه نیز به تبعیت صعودی شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا از اوج

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته به قیمت 1307 دلار به فروش رفت و افت روزانه 5/ 0 درصد را تجربه کرد. بر خلاف دو هفته افزایشی، فلز زرد در آخرین معاملات هفته قبل در سطح 1314 دلار قرار گرفت و افت هفتگی 3/ 0 درصد را ثبت کرد. اعلام نتایج دور آخر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا امید به تداوم رشد اقتصاد جهانی را در بین معامله‌گران افزایش داد و با خروج جریان نقدینگی از بازارهای امن سرمایه همچون طلا، به کاهش بهای فلز زرد منجر شد. با گزارش‌های مثبت اقتصادی آمریکا، شاخص دلار به اوج ۴ هفته‌ای رسید و با محدود کردن قدرت خرید ارزهای غیر دلاری به افت بیشتر بهای طلا کمک کرد. در نظرسنجی جمعه شب سایت کیتکو ۷۳ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۵۵ درصد از فعالان بازار، هفته صعودی را برای این فلز ارزشمند متصور شدند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ناکامی اوراق مسکن در شکست مرز مقاومتی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات روز یکشنبه ضمن ثبت افت ۵/ ۱ درصدی به بهای ۵۵ هزار و ۲۸۸ تومان معامله شد. رویه منفی معاملاتی در سایر سررسیدهای وام غالب بود و تعداد اوراق وام مسکنی که با کاهش محسوس روبه‌رو‌ شدند به مراتب بیشتر بود. فضای نیمه تعطیل یکشنبه نیز بر معاملات «تسه‌ها» اثرگذار بود و باعث محدود شدن حجم معاملات شد. «تسه۹۵۱۲» بازهم نتوانست از مرز ۵۶ هزار تومان عبور کند و تنها دو روز در این کانال قیمتی دوام آورد. از نیمه دی ماه هرگاه که بهای این اوراق وام مسکن به بالای مرز ۵۶ هزار تومان صعود کرده است با شدت گرفتن عرضه نتوانسته است در این کانال مقاومت کند. سه‌شنبه گذشته نیز «تسه۹۵۱۲» به بالای مرز ۵۶ هزار تومان صعود کرد، اما با دو افت متوالی بازهم به قیمت‌های پایین‌تر تنزل کرد.

31-05

 

بازار نفت

سه اهرم افت نفت

نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) که در آخرین معاملات خود در هفته قبل بازده هفتگی منفی 9/ 4 درصد را ثبت کرده بود، به روند نزولی خود در شروع اولین روز کاری ادامه داد و ساعت 16 دوشنبه ضمن ثبت افت روزانه 6/ 0 درصدی به بهای 3/ 52 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. عدم اطمینان در مورد نتیجه مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا بار دیگر بر طلای سیاه فشار وارد کرد. دونالد ترامپ که پیش‌تر خبر از دیدار با همتای چینی خود برای حصول توافق داده بود، از تصمیم خود منصرف شد و نگرانی‌ها را در خصوص تداوم جنگ تجاری افزایش داد. از طرفی افزایش ۷ واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا با تقویت عرضه و کاهش بیش از ۹ درصد قراردادهای آتی نفت این کشور (حاکی از ضعف تقاضا)، بهای نفت را به کف یازده روزه رساند.

31-06