بازار سهام

فروکش تب خودرویی بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه بیش از ۲۰۰ واحد ارتقا یافت و ارتفاع آن به سطح ۱۶۴ هزار و ۶۹۶ واحد رسید. در روز تردید فعالان بورسی به گروه‌های کالایی به‌دلیل بازگشایی منفی بازارهای جهانی، نماگر بازار با غلبه تقاضا بر عرضه توانست رشد خود را از سر بگیرد. خودرویی‌ها که به بهانه افزایش نرخ فروش محصولات خود یکه‌تاز معاملات بورس در روز یکشنبه بودند، در معاملات دیروز عموما تحت فشار فروش قرار گرفتند. به نظر می‌آید احتمال تعمیق زیان خودروسازان به دلیل افت قابل توجه تولید، محرک اصلی معکوس شدن روند معاملات این گروه باشد. در سمت دیگر با کاهش ارزش سهام خودرویی، بانکی‌ها بازهم مورد استقبال سرمایه‌داران قرار گرفتند و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات خرد دیروز بازار سهام (باحذف بلوک و اوراق) ۴۷۱ میلیارد تومان بود.

31-01

 

بازار ارز

نزدیک شدن دلار به مرز ۱۱ هزار؟

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. نبود محرک قوی برای صعود در کنار حضور هوشمندانه بازارساز باعث ریزش نرخ شد. صرافی‌های عامل بانک مرکزی در شروع روز قیمت مندرج بر تابلوی خود را به زیر مرز ۱۱ هزار تومان کاهش دادند که حاکی از عزم بازارساز برای مقابله با نیروهای افزایشی بازار ارز بود. نوسان‌گیران نیز در شکل‌گیری تقاضای احتیاطی همچون هفته قبل ناموفق بودند و نتوانستند فعالیتی در راستای صعود دلار به کانال‌های قیمتی بالاتر داشته باشند و عمده تمرکز آنها معطوف به مقاومت در برابر نزول دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی بود. ثبات نسبی نرخ حواله درهم، عدم افزایش قیمت دلار در شهرهای مرزی همسایه و توازن قوا در دو سمت عرضه و تقاضا افت نرخ ارز را تسهیل کرد.

31-02

 

بازار سکه

مخالف‌خوانی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز ضمن افزایش 5 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 855 هزار تومان رسید. در روزی که شاخص ارزی کشور دومین کاهش قیمت پیاپی خود را تجربه کرد و با افت ۳/ ۱ درصدی به مرز ۱۱ هزار تومانی نزدیک‌تر شد، سکه در برابر موج کاهشی قیمت مقاومت کرد و در نهایت رشد محدود ۱/ ۰ درصد را ثبت کرد. افزایش قیمت طلای جهانی عاملی بود که توانست روند فراز و فرود همگام سکه و ارز را خنثی کند. با انتشار آمار ضعیف اقتصادی گمرک چین در روز دوشنبه، احتمال بروز ریسک در بازارهای جهانی افزایش یافت و بازهم طلا ضمن جذب جریان نقدینگی به افزایش قیمت پرداخت. لازم به‌ذکر است بازار سکه شاهد حجم معاملات محدود در روز دوشنبه بود و همین موضوع عدم واکنش سکه نسبت به افزایش نرخ ارز را رقم زد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

شروع مثبت معاملات فلز زرد

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی با ثبت رشد 5/ 0 درصد به قیمت 1294 دلار معامله شد. بازارهای جهانی این هفته را با شوک عملکرد نامطلوب اقتصادی چین آغاز کردند. صادرات این کشور برخلاف انتظار رشد 2 درصدی در ماه دسامبر به میزان 4/ 4 درصد کاهش یافت و واردات نیز بر خلاف پیش‌بینی افزایشی در سراشیبی سقوط قرار گرفت. اخبار مذکور به افت تقاضای کالاها انجامید به‌طوری‌که بازارهای جهانی سهام در محدوده منفی بازگشایی شدند. با افزایش ریسک‌های اقتصادی بازهم طلا در موقعیت جذب پناهگاه امن سرمایه قرار گرفت و با شدت گرفتن سمت تقاضا صعودی شد. عصر دوشنبه هم رئیس فدرال رزرو در خصوص توقف افزایش نرخ بهره سخنرانی خواهد کرد، که در صورت تحقق این امر طلا به اوج‌گیری خود ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود بهای آن از مرز ۱۳۰۰ دلار عبور کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

روز کم نوسان اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در جلسه معاملاتی دیروز با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 55 هزار و 937 تومان معامله شد. تقریبا تمامی سایر سررسیدهای وام مسکن نیز روز مثبت معاملاتی را سپری کردند و با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدند. بازار مسکن در سال جاری در رکود تورمی به سر می‌برد، قیمت واحدهای مسکونی به صورت ماهانه افزایش می‌یابد و به همین نسبت از حجم معاملات کاسته می‌شود. بی ثباتی نرخ ارز، سیاست‌های پولی بانک مرکزی، عدم تغییر سقف وام مسکن، تنزل قدرت خرید خانوار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از عمده دلایل ایجاد فضای فعلی در بازار مسکن محسوب می‌شوند. با افت تعداد معاملات مسکن، از رونق بازار تسه‌ها به عنوان سررسید وام مسکن کم شده است و در صورتی گرما به معاملات این اوراق بازخواهد گشت که فاصله معنادار قیمت‌های نجومی واحدهای مسکونی با قدرت خرید متقاضیان تعدیل شود.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت در نابسامانی اقتصاد جهانی

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) در ساعت ۱۶ روز دوشنبه ضمن ثبت افت ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۱/ ۵۱ دلار مبادله شد. افزایش ریسک‌های اقتصادی با تهدید رشد اقتصاد جهانی نفت را به قیمت‌های پایین‌تر فرستاد. پس از انتشار آمار ضعیف شاخص قیمت مصرف‌کننده در هفته گذشته توسط مرکز آمار چین، امروز گمرک این کشور از افت ملموس میزان صادرات و واردات این کشور در ماه دسامبر خبر داد. بر اساس این گزارش مازاد تراز تجاری چین به کمینه خود از سال ۲۰۱۳ رسیده است. انتشار این گزارش چشم‌انداز اقتصادی چین را مکدر ساخت. با کاهش سرعت رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا تقاضای نفت افت خواهد کرد و به همین دلیل قیمت طلای سیاه زیر فشار قرار گرفت. تحولات اتحادیه اروپا حول مساله برگزیت و مشکلات کسری بودجه ایتالیا در هفته جاری می‌تواند باعث عقبگرد بیشتر بهای نفت شود.

31-06