بازار سهام

بورس‌بازی در زمین کوچک

شاخص کل بورس تهران در معاملات اولین روز کاری هفته ۴۶۲ واحد افت کرد و به ارتفاع ۱۶۲ هزار و ۴۷۸ واحد رسید. فشار عرضه در سهم‌های بزرگ بازار و افزایش تحرکات بورس‌بازان در نماد شرکت‌های کوچک‌تر واگرایی حرکت شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن را رقم زد. ترس از ریسک‌های اقتصادی همچون عدم تداوم رشد کالاهای پایه در بازار جهانی، سرنوشت نامعلوم تجاری ایران با بازار جهانی و عدم تایید لوایح FATF در عقبگرد سرمایه‌داران موثر واقع شد، به‌طوری که سهام شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه پالایشگاه‌ها، فلزات اساسی و خودروها بیشترین نقش را در تنزل شاخص داشت.  انقباض مجرای تقاضا در سهام بزرگان بازار در کنار حرکت پرشتاب شرکت‌های کوچک با نقدینگی محدود باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن برخلاف نماگر کل شاهد افزایش ۷/ ۰ درصدی در معاملات دیروز باشد وگروه‌های کوچک مورد استقبال معامله‌گران قرار گیرند.

31-01

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز شنبه ضمن تجربه افزایش 30 تومانی نسبت به نرخ ثبت شده در هفته گذشته به سطح 11 هزار و 850 تومان رسید. رشد ناچیز 25/ 0 درصدی شاخص ارزی کشور در حالی رخ داد که دلار بالغ بر دو هفته است که نمی‌تواند به بالای مرز 12 هزار تومان صعود کند. در معاملات دیروز نیز دلالان سعی کردند با تکیه بر بازار شایعات و ایجاد هیجان کاذب در مورد تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF به تقویت تقاضا بپردازند و دلار را از مرز روانی عبور دهند. در همین راستا نرخ ارز در نیمه اول معاملات تا مرز ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان افزایش یافت، با این حال قیمت‌گذاری بازارساز در مقابل این حربه ایستادگی کرد و دلار کاهشی شد. به این ترتیب نرخ ارز برای شانزدهمین روز متوالی در کانال ۱۱ هزار باقی ماند.

31-02

 

بازار سکه

دو بال رشد سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز شنبه 53 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش رفت. تداوم رشد شاخص ارزی کشور و صعود اونس طلا به بالای مرز روانی بهای سکه را به اوج ۶۹ روزه رساند. بازارساز توانست طی معاملات دیروز در برابر فعالیت سفته‌بازانه مقاومت کند و نرخ ارز تنها ۲۵/ ۰ درصد افزایش یافت. در حالی که نوسان‌گیران در مواجهه با بازارساز موفق نبودند، بهای سکه به روند صعودی خود ادامه داد. در پی افزایش ریسک‌های اقتصادی بهای اونس طلا با رکوردشکنی به اوج ۷ ماهه رسید و بالای مرز ۱۳۰۰ دلاری قرار گرفت. همین امر با بالا بردن ارزش ذاتی سکه از رشد قیمت این دارایی ارزشمند حمایت کرد. پیشی گرفتن رشد اونس در برابر نرخ دلار داخلی باعث شد تا از ارتفاع حباب سکه کاسته شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

خط‌شکنی طلا

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد 4/ 1 درصدی به بهای 1303 دلار معامله شد. به این ترتیب فلز زرد توانست پس از چهار هفته تلاش ناکام به بالای مرز روانی 1300 دلار صعود کند و به اوج 7 ماهه برسد. با نزدیک شدن به موعد نشست فدرال رزرو و احتمال توقف نرخ بهره دلار توسط این نهاد، شاخص دلار به کمترین حد خود در سه هفته اخیر سقوط کرد. با کاهش شاخص دلار قدرت خرید ارزهای غیردلاری افزایش می‌یابد و همین امر با افزایش تقاضای طلا از رشد بهای این دارایی ارزشمند حمایت می‌کند. ریسک‌های اقتصادی همچون پایان نیافتن جنگ تعرفه‌ای و دولت نیمه تعطیل فدرال آمریکا در روزهای قبل زمینه رشد طلا را به عنوان دارایی امن فراهم کرده بودند. افزایش تقاضای فیزیکی طلا در آستانه سال نو قمری در چین نیز به رشد طلا سرعت بخشید.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

شروع کم‌رمق «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات نخستین روز کاری هفته بیش از ۶/ ۰ درصد رشد داشت و به قیمت ۵۳ هزار و ۴۸۷ تومان مبادله شد. قریب به اتفاق سایر سررسیدهای وام در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفت و میانگین قیمت به کانال ۵۲ هزار تومانی تنزل کرد. ظهر دیروز گزارش تحولات مسکن شهر تهران در دی ماه توسط بانک مرکزی منتشر شد. تعداد معاملات مسکن در ماه گذشته نسبت به آذر و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۴/ ۱ و ۶/ ۶۴ درصد کاهش داشته است. متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان نیز نسبت به آذر ماه و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵/ ۲ و ۸/ ۹۰ درصد افزایش داشته است. با تداوم روند فعلی، افزایش ماهانه قیمت‌ها متوقف خواهد شد و در صورت عملی شدن این مهم رونق بار دیگر به بازار معاملات مسکن و «تسه‌ها» بازخواهد گشت.

31-05

 

بازار نفت

بلاتکلیفی طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) راس ساعت 16 روز شنبه به قیمت 5/ 53 دلار فروش رفت و رشد روزانه 9/ 0 درصد را به ثبت رساند. مشخص نبودن امکان اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا بر دولت مادورو و ونزوئلا و ابهام در چشم‌انداز بازار جهانی نفت در صورت بروز چنین حادثه‌ای از سرعت رشد نفت کاست. تولید نفت ونزوئلا هم‌اکنون از روزهای اوج خود فاصله دارد و تحریم نفت این کشور نمی‌تواند تاثیر شاخصی بر بازار داشته باشد. در عین حال وابستگی پالایشگاه‌های نفت آمریکا به نفت سنگین ونزوئلا اجرای این طرح را با تردید روبه‌رو‌ کرده است. شامگاه جمعه نیز «بیکرهیوز» در گزارشی اعلام کرد که تعداد دکل‌های نفتی فعال آمریکا ۳۷ واحد افزایش یافته است. خبر مذکور با انبساط شیر عرضه از صعود نفت به قیمت‌های بالاتر جلوگیری کرد.

31-06