بازار سهام

قدرت‌نمایی سهام بانکی

در جلسه معاملاتی دوشنبه شاخص کل بورس تهران ضمن ثبت رشد ۵/ ۰ درصدی به سطح ۱۵۷ هزار و ۴۸۴ واحد رسید. بانکی‌ها پیشرو معاملات دیروز در جذب نقدینگی بودند به‌طوری که بیش از ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند و با اختلاف زیاد نسبت به سایر گروه‌ها در صدر جدول ارزش معاملات بورس قرار گرفتند. خبر افزایش سرمایه بانک‌های تجارت و صادرات از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و عملکرد رو به رشد بانک ملت در گزارش عملکرد آذر عامل اقبال سرمایه‌داران به نمادهای بانکی بود. همین امر نشان می‌دهد که پول‌های مترصد ورود به بورس در حجم قابل توجهی قرار دارند و در صورت اثبات ارزندگی سهم به سرعت جذب بازار سهام می‌شوند. ارزش معاملات خرد بازار سهام (بدون در نظر گرفتن بلوک و اوراق) ۴۰۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روزهای اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت.

31-01

 

بازار ارز

پنجمین رشد متوالی دلار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با افزایش ۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. چند روز است که سیاست بازارساز مبنی بر کاهش روزانه قیمت دلار تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که دیروز صرافی ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ ارز مندرج بر تابلوی خود را به بالای مرز ۱۰ هزار تومان افزایش داد. به این ترتیب به نظر می‌رسد بازارساز به نرخ ارز مورد نظر خود رسیده باشد و دیگر شاهد افت‌های پیاپی دلار نباشیم. از مهم‌ترین دلایل افزایش بهای دلار می‌توان به نزدیک شدن سال نو میلادی اشاره کرد. هر سال در  این ایام به‌دلیل مسافرت‌های خارجی و موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی شرکت‌ها، تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد و قیمت‌ها صعودی می‌شود. با این حال کنترل شیر عرضه توسط بازارساز از جهش هیجانی نرخ ارز جلوگیری کرده است.

31-02

 

بازار سکه

حرکت همسوی سکه و دلار

ساعت 16 دوشنبه هر سکه طرح جدید با رشد 25 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 485 هزار تومان رسید. مدتی است که نوسان بازار ارز مستقیما روی بهای سکه اثر می‌گذارد؛ به‌طوری‌که افزایش 5/ 0 درصدی دیروز دلار به افزایش 7/ 0 درصدی بهای سکه انجامید. افزایش بهای هر اونس طلای جهانی هم از رشد قیمت سکه حمایت کرد. به نظر می‌رسد عده‌ای از فعالان بازار سکه قیمت‌های چند روز قبل را کف بهای سکه فرض کرده‌اند و به این ترتیب افزایش تقاضا برای سکه در روز گذشته به رشد قیمت‌ها در این بازار منجر شده است. افزایش تقاضای فصلی دلار هم به رشد نرخ ارز و به تبع آن افزایش بهای سکه کمک کرده است. دیروز قیمت سکه تحویل یک روزه در بورس کالا تهران ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود. حباب سکه هم با کاهش مجدد به ۱۲۷ هزار تومان رسید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در سایه ریسک‌های اقتصادی

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی ضمن ثبت رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 1262 دلار رسید. مشکلات عدیده سیاسی ایالات متحده بر اقتصاد این کشور اثر گذاشته و طلا نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های گرانبها تحت تاثیر قرار گرفته است. تعطیلی چند روزه دولت فدرال در پی اختلاف بین دونالد ترامپ و کنگره با اکثریت دموکرات باعث تلاطم بازارهای آمریکا شد؛ به‌طوری‌که هفته گذشته اکثر بازارهای سهام در محدوده منفی قرار گرفتند. دیروز همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر تمایل ترامپ به اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا به گوش رسید که شاخص دلار را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. با زیر سوال رفتن استقلال فدرال رزرو از قدرت شاخص دلار کاسته شد. تضعیف شاخص دلار قدرت خرید سرمایه‌داران غیردلاری را تقویت کرده و با رشد تقاضای فلز زرد از افزایش قیمت طلا حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افزایش قیمت تسه‌ها با اهرم تقاضا

روز دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد 5/ 2 درصدی به قیمت 52 هزار و 355 تومان معامله شدند. اوضاع سایر سررسیدها یکسان نبود و مسیرهای متفاوتی را در معاملات خود پیمودند. غلبه تقاضا بر عرضه باعث رشد قیمت‌ این اوراق در جلسه معاملاتی دیروز بود. در هفته‌های قبل نیز مشاهده شد که هرگاه تسه‌ها به مرز 50 هزار تومانی نزدیک شدند با تقویت سمت تقاضا دوباره صعودی شدند. روند معاملات بازار مسکن در پاییز بازار تسه‌ها را کساد کرد. افزایش نجومی قیمت مسکن به سرعت از قدرت خرید متقاضیان سبقت گرفت و بسیاری از افرادی که قصد خرید خانه داشتند با مشاهده قیمت‌گذاری‌های جدید منصرف شدند. کاهش سنتی حجم معاملات مسکن در فصل سرما و قیمت‌گذاری نجومی خانه‌های نوساز نیز از دیگر عوامل مهم تاثیر‌گذار بر بازار مسکن و تسه‌ها محسوب می‌شود.

31-05

 

بازار نفت

حمایت اوپک از نفت

ساعت ۱۶ دوشنبه هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۴۵ دلار رسید. نفت آخرین هفته سال جاری میلادی را منفی آغاز کرد تا نگرانی‌ها در مورد آینده قیمت این بازار ادامه داشته باشد. نگرانی از مازاد عرضه مهم‌ترین عامل سقوط تاریخی قیمت نفت در مدت اخیر بوده است. در همین راستا نماینده عربستان سعودی در اوپک اعلام کرد که میزان مازاد در ماه نوامبر به ۳۷ میلیون بشکه رسیده است که با کاهش توافقی اوپک ظرف یک ماه برطرف می‌شود. وزیر نفت عراق نیز اعلام کرد که احتمال دارد مدت زمان تفاهم کاهش تولید اوپک از ۶ ماه به یک سال افزایش یابد. با افت بیشتر قیمت نفت، تولید نفت شیل آمریکا (بالغ بر ۸ میلیون بشکه در روز) به دلیل زیان‌دهی کاهش خواهد یافت و با انقباض عرضه بهای طلای سیاه مجددا به سطوح بالاتر باز خواهد گشت.

31-06