به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی و تازه‌ترین فایل‌ها در بنگاه‌های مشاور املاک مناطق لوکس تهران به‌ویژه دو منطقه یک و سه حاکی از این است که طی چند روز اخیر انبوهی از آپارتمان‌های لوکس در بازار مسکن فایل شده است، این در حالی است که بازار مسکن هنوز از خواب زمستانی روزهای پایانی سال گذشته برنخاسته و به حالت عادی بازنگشته است.

سازنده‌های بنام مسکن لوکس در تهران که عمدتا در مناطق شمالی پایتخت و در زمین‌های بیش از ۱۰۰۰ مترمربع به ساخت و ساز مشغول هستند، بازار کنونی مسکن را فرصت مناسبی برای پیش‌فروش واحدهای در دست تکمیل خود تلقی می‌کنند، چراکه به دنبال افزایش قیمت در بازار مسکن طی سه ماه پایانی سال گذشته، انتظار و چشم‌انداز ادامه افزایش قیمت در سال‌جاری نیز وجود دارد و به همین خاطر احتمالا متقاضیان مسکن لوکس در تهران ترجیح می‌دهند هرچه زودتر خرید خود را در بازار انجام دهند تا بودجه آنها از افزایش قیمت احتمالی آینده تاثیر نپذیرد.

در این میان علاوه بر آپارتمان‌های آماده و قابل سکونت که فایل شده است، سازنده‌ها فرصت را برای پیش‌فروش واحدهای خود نیز مناسب تشخیص داده و آپارتمان‌هایی که بین ۳ تا ۱۸ ماه آینده تکمیل خواهد شد را نیز در چند روز اخیر فایل کرده‌اند. طبیعی است قیمت پیش‌فروش این واحدها قدری نسبت به ارزش نهایی آپارتمان پایین‌تر است و از طرفی با توجه به احتمال نوسان قیمت مسکن در ماه‌های آینده، کسانی که نسبت به پیش‌خرید اقدام می‌کنند قاعدتا بهای کمتری نسبت به ارزش نهایی آپارتمان خواهند پرداخت، از این‌رو بازار فعلی زمان مناسبی برای پیش‌فروش آپارتمان، به ویژه آپارتمان‌های لوکس به‌شمار می‌آید و سازنده‌ها نیز این موضوع را تشخیص داده و رفتار خود را بر این اساس تنظیم کرده‌اند.

اغلب فایل‌های لوکس موجود در بازار به امکاناتی نظیر سالن اجتماعات، روف گاردن، دو واحد پارکینگ، حیاط مشجر، چشم‌انداز پانوراما، دو لاین آسانسور، استخر و سونا، سالن ورزش و مواردی از این دست مجهز هستند. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از ساخت‌وسازهای شمال پایتخت از نوع برج‌باغ است، قیمت‌های اعلامی در فایل‌ها قیمت پایه محسوب می‌شود و به ازای هر طبقه بالاتر، عموما ۵۰۰ هزار تومان به بهای هر مترمربع افزوده خواهد شد.
 

07-02