دنیای اقتصاد: به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در بهمن ماه نشان می‌دهد تقریبا یک‌پنجم از کل معاملات مسکن در ماه گذشته مربوط به آپارتمان‌هایی بوده که بهای هر مترمربع از آنها بین ۶ تا ۸ میلیون تومان بوده است. شاید قیمت هر مترمربع آپارتمان، پارامتر دقیقی برای بهترین انتخاب در بازار ملک نباشد. اما واسطه‌های ملکی می‌گویند گزینه مناسب برای اغلب جست‌وجوگران مصرفی بازار مسکن در این بازه قیمتی وجود دارد.

در عین حال آنچه مانع از پیشی گرفتن حجم معاملات مسکن در دامنه قیمتی مترمربعی ۶ تا ۸ میلیون تومان از حدود ۲۰ درصد معاملات کل می‌شود، محدودیت‌های بودجه‌ای متقاضیان خرید است. خرید در این دامنه قیمتی از یکسو خرید در میان گزینه‌های متوسط به بالا در شهر تهران است، چراکه میانگین قیمت آپارتمان در تهران به مترمربعی ۵ میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. طبعا آپارتمان‌های با بهای بالاتر از این قیمت میانگین را می‌توان در گروه «متوسط به بالا» دسته‌بندی کرد.

از سوی دیگر خرید در این دامنه قیمتی حتی برای خانه اولی‌ها نیز ممکن و میسر است؛ برای خرید یک واحد آپارتمان ۶۰ مترمربعی که متراژ معقولی برای خانه‌اولی‌ها به شمار می‌آید، بودجه‌ای بین ۳۶۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان لازم است که این رقم با توجه به تسهیلات قابل پرداخت تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان (از محل زوجین صندوق پس‌انداز مسکن یکم و جعاله بانک عامل بخش مسکن) و اندوخته گروهی از خانه‌اولی‌ها شامل ۸۰ میلیون تومان سپرده در صندوق یکم و رقمی که به‌عنوان ودیعه ملک اجاره‌ای پرداخت کرده‌اند،‌ قابل تامین به نظر می‌رسد. سومین مزیت این بازه قیمتی، برخورداری از تنوع فایل در اغلب مناطق پرمتقاضی بازار ملک است. آپارتمان‌هایی که هر مترمربع از آنها ۶ تا ۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و سن بنای آنها زیر ۱۰ سال است، در مناطق یک، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ قابل جست‌وجو هستند و طیف وسیعی از سلیقه انتخاب محل سکونت در تهران را پوشش می‌دهند.

 

07-03