به گزارش «دنیای اقتصاد»، هنوز شمار معاملات ثبت شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران به ۱۰۰۰ واحد مسکونی نرسیده و تا روز گذشته ۸۱۵ معامله از سوی مشاوران املاک در این سامانه ثبت شد. این آمار اگرچه اولیه بوده و به‌دلیل فاصله زمانی بین انعقاد مبایعه‌نامه تا زمان ثبت رسمی معامله در سامانه ذیل وزارت راه و شهرسازی که عموما به چند روز می‌رسد، نمی‌توان به آن تکیه کرد، اما در عین حال آمارهای اولیه بازتابی از اتفاقاتی است که در بازار مسکن در روزهای اخیر رخ داده است.

آمارهای اولیه حاکی از این است که ۸/ ۴۵ درصد از معاملات مسکن در فروردین ماه مربوط به واحدهایی با ارزش حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان بوده که نشان‌دهنده حضور پررنگ خانه اولی‌ها در بازار و در عین حال محدودیت بودجه آنها است. ۵/ ۲۱ درصد از خریداران آپارتمان در ۲۱ روز نخست فروردین ماه نیز بودجه‌ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان داشته‌اند و در این دامنه قیمتی خرید خود را انجام داده‌اند. سهم آپارتمان‌های بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از کل معاملات نیز به کمتر از ۳۳ درصد یعنی معادل یک‌سوم کل معاملات ثبت شده در فروردین تاکنون می‌رسد.

تحقیقات «دنیای اقتصاد» از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد در هفته‌های گذشته و در شرایطی که خبر صعود قیمت مسکن از اواخر سال گذشته، به گوش تمام متقاضیان بالقوه خرید مسکن رسیده، دو رفتار متفاوت از آنها سر زده است. کسانی که با محدودیت بودجه‌ای بیشتری روبه‌رو بوده و عمدتا متقاضی خرید آپارتمان کوچک یا میان‌متراژ در حول و حوش میانگین قیمت مسکن در تهران هستند، تلاش می‌کنند هر چه زودتر خرید خود را در بازار انجام دهند و با وجود کمبود فایل، باز هم به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند و در جست‌وجوی فایل مطلوب خود هستند. اما بیشتر افرادی که با بودجه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در جست‌وجوی آپارتمان هستند، ترجیح داده‌اند بازار مسکن را موقتا ترک کنند و تا زمانی که از واقعی شدن قیمت‌ها پس از جو روانی حاصل از تلاطم نرخ ارز مطمئن نشده‌اند، به بازار باز نگردند.

07