ارزش‌آفرینی از طریق زنجیره تامین مشتری‌محور

در محیط کسب‌وکار پرسرعت امروز، رهبران موفقی مانند خودتان چه چیزی را باید هر روز به خودشان یادآوری کنند؟

 امروزه، زنجیره تامین مولفه مهمی در توانایی شرکت‌ها برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان، کسب رشد سودآور و ارائه جدیدترین نوآوری‌ها به بازار دارد. همان‌طور که سرعت تغییرات افزایش می‌یابد، مشتریان به لوجیلیتی به‌عنوان یک شرکت نرم‌افزاری متخصص در زنجیره تامین مشتری‌محور، مراجعه می‌کنند تا بتوانند آماده ریسک‌ها و فرصت‌های بازار باشند. امنیت سایبری، تعرفه‌ها و تغییر سیاست‌ها، تنها نمونه‌هایی از چالش‌های پیش روی من و تیم مدیریت لوجیلیتی است. به‌عنوان مثال، شرایط مبهم پیش‌آمده در سال‌های اخیر در مورد تعرفه‌های تجارت در گوشه و کنار جهان، اثر چشمگیری بر فعالیت زنجیره‌های تامین و شرکت‌ها در رسیدن به اهداف خود و پاسخگویی به نیازهای مشتریان گذاشته است. راه‌حل‌های ما به مشتریان کمک می‌کند تا سودآورترین رشته اقدامات را شناسایی کرده و اثرات منفی هزینه‌های جدید و ابهامات موجود را به کمترین میزان برسانند.یکی دیگر از چالش‌های کلیدی شرکت‌های امروز، توانایی جذب نیروی کار متخصص در حوزه زنجیره تامین است. ۳۰ سال پیش، پیدا کردن چنین فردی، حتی اگر غیرممکن هم نبود، بسیار دشوار بود. در آن زمان، رشته‌های تخصصی یا درس‌های خاصی در دانشگاه‌ها در مورد مدیریت زنجیره تامین ارائه نمی‌شدند. امروزه، برخی از دانشگاه‌های برجسته جهان، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی خاصی در زمینه مدیریت زنجیره تامین برای فارغ‌التحصیلان خود برگزار می‌کنند. با این حال، هنوز هم کمبود نیروی کار متخصص دیده می‌شود.

 شما پیش از آنکه مدیرعامل لوجیلیتی شوید، در گوشه و کنار جهان به فروش و بازاریابی محصولات شرکت برای ارزیابی کارکنان می‌پرداختید. زمانی که به عقب نگاه می‌کنید و انتقال خود به‌عنوان مدیرعامل شرکت را بررسی می‌کنید، چه درس‌هایی در آن می‌بینید که ممکن است برای رهبران آینده مفید باشد؟

من در جایگاه‌های شغلی پیشین خود، این فرصت را داشتم تا شناخت خوبی از هر دو دسته مشتریان و تیم جهانی شرکت به دست بیاورم. در این برخوردها، ما روابطی پایا و بادوام شکل دادیم که به من کمک می‌کرد مشتریان و کارکنان شرکت را در هر گوشه جهان بهتر بشناسم. اکنون می‌توانستم بهتر درک کنم که چه فکر آشفته‌ و دغدغه‌ای نمی‌گذارد هر کدام از آنها شب‌ها بخوابند، چه چیزی آنها را به وجد می‌آورد و چگونه می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم. برای من و تیم مدیریت شرکت، حفظ این سطح از روابط و ارتباطات با مشتریان و کارکنان، یکی از اولویت‌های اساسی است.

 شما ۱۸ سال است که در شرکت لوجیلیتی به کار مشغول هستید. در این دوران طولانی فعالیت، جالب‌ترین و مهم‌ترین تغییر و تحولاتی که در کسب‌وکار شاهد بوده‌اید، چه بوده است؟ آیا تحول خاصی در صنعت شما هم اتفاق افتاده است؟

 زمانی که به ۲۰ سال گذشته نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید یکی از اثرگذارترین فناوری‌های تحول‌آفرینی که هر شرکت می‌توانست اقتباس کند، پردازش ابری است. معرفی این فناوری به شکل چشمگیری سرعت فعالیت‌های کسب‌وکارها را افزایش داد؛ چراکه می‌توان در هر کجا و هر زمان با مشتریان، تامین‌کنندگان و کارکنان ارتباط برقرار کرد. زنجیره‌های تامین پویای امروز، بدون این فناوری نمی‌توانستند ظهور کنند. زمانی که به سرعت معرفی محصولات جدید، توانایی خدمت‌رسانی چندکاناله به مشتریان یا ظرفیت بخش‌بندی کسب‌وکار و اولویت‌بندی مشتریان فکر می‌کنید، شاهد هستید که تمام این موارد بر حجم انبوهی از داده استوار هستند که اغلب در ابر تحلیل می‌شوند. در همین زمان، راه‌حل‌های ابرمحور، مصرف‌کنندگان را باهوش‌تر کرده است. آنها نسبت به گذشته به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند و بهتر می‌توانند همزمان محصولات و خدمات چند عرضه‌کننده را مقایسه کرده و آگاهانه‌ترین تصمیم را بگیرند. با این شرایط، قدرت در دست مشتریان است و شرکت‌ها به‌ویژه در زمان افزایش انعطاف‌پذیری و کاربردی‌تر کردن محصولات و خدماتشان باید روی متمایز کردن خود از رقبا تمرکز کنند.

 شما در شرکت لوجیلیتی چه خدماتی برای تقویت مشتریان ارائه می‌دهید؟ بهبود تجربه مشتریان و افزایش سودآوری به چه شکلی صورت می‌گیرد؟

زنجیره تامین، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت هر کسب‌وکاری است. این زنجیره به‌طور مستقیم بر شیوه ساخت و ارائه محصولات جدید به بازار، ارائه خدمات منحصربه‌فرد و کاهش نیروی کار موردنیاز در کل شبکه اثر می‌گذارد. امروزه مشتریان از خدمات ما استفاده می‌کنند تا همزمان با کاهش هزینه‌ها، رضایت مشتریان را هم بالاتر برده و فرصت‌های رشد سودآور را هم کشف کنند. یکی از تغییراتی که اکنون در بازار مشاهده می‌شود، حرکت به سمت زنجیره‌های تامین دیجیتالی و مشتری‌محور است. در این زنجیره‌ها ارائه محصولات و خدمات، براساس تقاضای مشتریان و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. رسیدن به این هدف، نیازمند نگاهی به زنجیره تامین است که متمرکز بر منابع تقاضا و تدوین برنامه‌هایی منطبق با نیازهای کسب‌وکار و بازار باشد. هر چند، این مساله به خودی خود می‌تواند تغییر بزرگی به‌نظر برسد ولی تغییرات بزرگ‌تری در بطن خود دارد. به‌عنوان مثال، شرکت خدمات مدیریت گارتنر (Gartner) در سال ۲۰۱۷ پژوهشی منتشر کرد که نشان می‌داد با یک درصد بهبود در دقت پیش‌بینی‌ها، می‌توان تاریخ انقضای موجودی انبار را ۹/ ۳ درصد کاهش داد و زمان خدمت‌رسانی و تحویل سفارش را هم ۴/ ۲ درصد کم کرد. چه شرکت شما یک شرکت ۳۰۰ میلیون دلاری باشد یا شرکتی ۱۵ میلیارد دلاری، این درصدها ظرف چند ماه تبدیل به ارقام بزرگی در صرفه‌جویی‌های شما می‌شوند.

ما در وب‌سایت شرکت، تجربیات شرکت‌های مختلف را جمع‌آوری کرده‌ایم و در آنجا می‌توانید ببینید که برخی از مشتریان، توانسته‌اند دقت پیش‌بینی تقاضای محصولات و خدمات خود را بیش از ۱۰ درصد بالا ببرند. چنین بهبودی، اثرات قابل‌توجهی بر درآمدها و سودآوری کل می‌گذارد و در نهایت، ارزش بیشتری نصیب ذی‌نفعان می‌کند. شاید یکی از نتایج آن، آزاد شدن منابع مالی باشد که با آن می‌توان روی محصولات و خدمات جدید، نوآوری‌های تحول‌آفرین یا فرآیندهای کاری چابک‌تر و کسب‌وکارهای پاسخگوتر سرمایه‌گذاری کرد.

 سازمان‌ها برای بهبود کسب‌وکارهای خود و افزایش درآمدهایشان، روی چه چیزی باید تمرکز کنند؟

 نخست، باید مشتری را در اولویت و راس تمام کارهایشان قرار دهند. برای بسیاری از سازمان‌ها، نخستین سوالی که باید پاسخ دهند، این است که ما چگونه باید خدمات بهتری برای مشتریان فراهم کرده، سود را کاهش دهیم و موجب رشد کسب‌وکارمان شویم. سوال دوم این است: آیا ما افراد، فرآیندها و فناوری‌های لازم را برای رسیدن به اهداف خود داریم و از آنها در جای خود استفاده می‌کنیم؟ اغلب، این سوالات ساده، طیف گسترده‌ای از سوالات دیگر را به‌دنبال می‌آورند. به شرکت‌های مشاوره و ارائه‌دهنده خدمات مدیریتی هم می‌توانید مراجعه کنید و ببینید آنها چگونه می‌توانند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کنند. ما در شرکت خود، چند بستر برنامه‌ریزی دیجیتال فراهم کرده‌ایم که به مشتریان اجازه می‌دهد به‌طور دائم روی زنجیره‌های تامین خود تمرکز داشته و آنها را به بلوغ بیشتری برسانند. شروع این فرآیند، از تقویت تیم‌های کاری شرکت‌ها و راهنمایی آنها برای اقتباس فرآیندها و تکنیک‌های پیشرفته‌تر است.

استعداد و نیروی انسانی نخبه هم حوزه دیگری است که شرکت‌ها می‌توانند روی آن تمرکز کنند. شما برای موفق شدن باید بتوانید افراد درست و مناسب کار خود را جذب و حفظ کنید؛ این هدف در شرایط کنونی بازار می‌تواند دشوار باشد اما بسیار مهم است. نسل‌های جوان‌تر که برخی آنها را «بومیان دیجیتال» می‌نامند، متوجه شده‌اند که بیشترین دستاوردهایشان با نشستن صرف پشت کامپیوتر و جابه‌جا کردن اعداد در یک فایل اکسل به دست نمی‌آید. آنها خواهان تعامل بیشتر با آن دسته از سیستم‌های دیجیتالی هستند که کارهای ساده را خودشان انجام داده و وقت آنها را برای انجام فعالیت‌های مهم‌تر و استراتژیک‌تر آزاد می‌کند. چنین برنامه‌ها و سیستم‌هایی به آنها اجازه می‌دهد تا وقت خود را از کارهای تکراری روزمره آزاد کرده و به تعامل با کارکنان شما و تمام شرکا و ذی‌نفعانتان بپردازند.

 تمام شرکت‌ها با سطح متداولی از ناکامی و ضعف مواجه هستند. شما چگونه با این شرایط برخورد می‌کنید و مطمئن می‌شوید که تمام اعضای تیم در مسیرهای مشابهی گام برمی‌دارند؟

 ما در شرکتمان، مجموعه‌ای از اصول، اهداف، ارزش‌ها و ماموریت سازمانی تعریف کرده‌ایم. فارغ از اندازه هر شرکت و سازمانی، اطرافیان یک مدیر بیش از همه چیز از رفتارهای او اثر می‌پذیرند، آنها را تشویق کنید که آزادانه و به‌طور سالم در مورد مسائل مختلف به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. تفکر جمعی، قوی‌تر از نگرش و بینش یک نفره است. ما نیروهای کار بااستعداد را استخدام می‌کنیم تا نیازها و مشکلات مشتریان را با طراحی برنامه‌ها و سیستم‌های دیجیتال حل کنند. زمانی که تمام کارکنان برای همین هدف مشترک تلاش کنند، اقداماتمان در یک راستا قرار می‌گیرد و باعث تقویت یکدیگر می‌شویم.

 

 پاورقی:

۱- م: زنجیره تامین مجموعه‌ای از فعالان اقتصادی هستند که مواداولیه مورد نیاز شرکت شما را برای ارائه محصول و خدمت به مشتری فراهم می‌کنند. هماهنگی کامل اعضای یک زنجیره تامین، باعث افزایش کیفیت و زمان‌بندی مناسب تولید محصول و خدمت می‌شود.