وقتی که آئودی، برقی شد

روز به‌خیر رئیس شات! ممنون که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. اجازه دهید صحبتمان را با نگاهی به برنامه کاری روزانه شما به‌عنوان یکی از رهبران موفق صنعت خودرو شروع کنیم.

 من روزم را خیلی زود شروع می‌کنم و ساعت ۴:۴۵ دقیقه از خواب برمی‌خیزم. صبحانه نمی‌خورم و به همین دلیل ساعت ۵:۳۰ در مسیر کار هستم. برنامه کاری روزانه‌ام بسیار فشرده است و جلسات کاری مختلفی از مباحث استراتژیک تا مشکلات روزانه خط تولید در آن قرار دارند. به همین دلیل، بسیار مهم است که خوب گوش بدهم، متمرکز باقی بمانم و تنها به لحظه کنونی فکر کنم. برای من، این بهترین روش برای غلبه بر چالش‌های شغلم در آئودی است.

زمانی که به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره آئودی انتخاب شدید، چه چیزی در مورد شغلتان بیش از همه، شما را به هیجان می‌آورد و باعث می‌شد تا مشتاقانه در فعالیت‌های کنونی و آینده شرکت مشارکت کنید؟

 کل صنعت خودرو، در زمان‌های مختلف با تغییرات، تحولات و دگرگونی‌های فراوانی مواجه می‌شود. ما در آئودی، ضمن توجه به چالش‌ها، نگاهی به آینده و مسیر پیش‌رو هم داریم: از طریق طرحی که آن را «برنامه دگردیسی آئودی» می‌نامیم. اکنون شرکت در حال رشد است و از یک خودروساز محض، تبدیل به یک تامین‌کننده سیستمی حمل‌ونقل و نوآور و ایجادکننده فناوری می‌شود. این تغییرات در تمام ابعاد برجسته فعالیت‌ها و کسب‌وکار ما مشاهده می‌شود. اما برای آنکه بتوانیم با موفقیت تغییرات بازار را انجام دهیم، باید بتوانیم تغییرات را از داخل سازمان خود شروع کنیم. ما نیاز داریم تا نگاه انتقادی به فرهنگ، ساختارها و فرآیندهای کاری خودمان داشته باشیم. شرکت ما، هم‌اکنون واژه «گوش دادن» را در نام خود دارد. پس از کارکنان خود خواستم تا این واژه را جدی بگیرند: به خواسته‌های مشتریان گوش دهند و راهکار‌های مناسبی برای تامین این خواسته‌ها ارائه کنند.

با توجه به آنکه بیشترین دوران کار شما در صنعت خودرو گذشته است، می‌توانید برجسته‌ترین پیشرفتی را که در این صنعت اتفاق افتاده، برای ما نام ببرید؟

 حرکت کنونی از سمت موتورهای احتراقی به سمت موتورهای برقی قطعا یکی از بزرگ‌ترین تحولات تاریخ خودروسازی است. این دگردیسی، همین الان هم بر بازارها، زیرساخت‌ها و شیوه تولید و تامین خودروها اثر گذاشته است. همزمان با آن، شاهد دیجیتالی شدن این صنعت هم هستیم (مواردی مانند امکان اتصال و کنترل از راه دور، خدمات اشتراک‌گذاری تحرک و رانندگی خودکار) و با توجه به این دو تغییر همزمان، می‌توان با قطعیت از این موضوع سخن گفت که شاهد بزرگ‌ترین تحول تاریخ خودرو از زمان راه افتادن خطوط مونتاژ هستیم.

زمانی که شما از برقی شدن آئودی سخن می‌گویید، تمایل دارید که چه چیزی را در ذهن مخاطبان خود مجسم کنید؟ خودروی برقی جدید شما چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که خودتان به آن افتخار می‌کنید؟

 آئودی یک خودروی اسپرت و لوکس است. برایمان بسیار مهم است که اولین خودروی تمام برقی ما هم یک آئودی واقعی باشد: یک شاسی‌بلند لوکس، کاملا برقی، اسپرت و قطعا مناسب برای استفاده روزمره. آئودی ای‌ترون (e-tron) تجربه رانندگی یک عصر جدید فناوری را ارائه می‌کند. این خودرو، ترکیب بی‌نقصی از کارآیی، عملکرد و راحتی است. اما مهم‌تر اینکه، ما با مدل ای‌ترون، به مشتریانمان چیزی بیش از خودرو ارائه می‌دهیم. ما پیرامون آن و با خدمات دیجیتال اعلا، اکوسیستمی جدید ایجاد کرده‌ایم. ارائه قابلیت‌های خودرو براساس تقاضای مشتریان و سیستم شارژ قدرتمند خودروی برقی ما، از ویژگی‌های برجسته آن است. اگر بخواهم به‌طور خلاصه و پوست‌کنده بگویم، ما ویژگی‌های عصر حمل‌ونقل برقی را با تجربه ۱۰۰ ساله‌مان در ساخت خودروهای لوکس ادغام کرده‌ایم.

چه عاملی الهام‌بخش شما در طراحی ای‌ترون بوده است؟

 برای فروش خودروهای لوکس، طراحی آن اهمیت بسیاری دارد. از این رو، طراحی آئودی ای‌ترون، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما در توسعه اولین خودروی برقی بوده است. ویژگی‌های آن، باعث می‌شود تا به راحتی بتوان تشخیص داد که یک مدل خودروی کاملا برقی است. به‌عنوان یک مثال، این موضوع را بگویم که ای‌ترون کاملا براساس مبانی ایرودینامیک ساخته شده است. یکی از ویژگی‌های بصری و ایرودینامیک مورد علاقه من، آینه‌های خارجی مجازی این خودرو است که برای اولین بار در یک خودرو به کار می‌رود. طراحان ما، زبان طراحی جدید عصر خودروهای برقی را هم در داخل و هم در خارج ای‌ترون به نمایش گذاشته‌اند. با تمام این موارد، ما تنها در ابتدای راه خود هستیم. آئودی ای‌ترون راه را برای نسل‌های بعدی خودروهای برقی ما باز کرده است که قرار است در آینده ساخته شوند.

چه رویکردهایی در پیش می‌گیرید تا چشم‌انداز شما به واقعیت پیوسته و بتوانید در نهایت خودرویی بسازید که هوا را آلوده نمی‌کند؟

 توافق پاریس در مورد تغییر اقلیم، نقشه‌راه ما است. از این رو، ما روی شیوه حمل‌ونقلی کار می‌کنیم که در سطوح مختلف، باعث آلودگی هوا نشود. مدل‌های آئودی جی‌ترون ما با سوخت گاز سبز پر می‌شود که آن را از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید کرده‌ایم. ما همچنین در حال تحقیق روی فناوری سلول‌های سوختی هستیم. در حوزه خودروهای برقی، نوآوری‌های بیشتری راهی بازار خواهد شد. تا سال ۲۰۲۵، آئودی ۱۲ مدل کاملا برقی به بازارهای سراسر جهان عرضه خواهد کرد و هدفمان این است که یک‌سوم از کل فروش خود را از طریق مدل‌های برقی به دست آوریم. ما همچنین خودروهای هیبریدی و شارژی خود را به شدت توسعه داده‌ایم. در آینده، پیش‌بینی می‌کنیم تمام بخش‌های بازار خودرو، شامل خودروهایی باشند که هم موتور برقی شارژی در پمپ برق دارند و هم موتور احتراقی.

به نظر شما چه روندهایی در آینده خودروهای الکتریکی دیده خواهد شد؟ ارزیابی شما از نظر پذیرش مشتریان و زیرساخت‌های شارژ خودروها چیست؟

 ما روندها و اتفاقات توسعه‌ای مختلف در سراسر جهان را زیر نظر داریم. موفقیت آینده حمل‌ونقل برقی و پذیرش مشتریان بستگی زیادی به شیوه شارژ و تامین زیرساخت‌های آن دارد. آئودی آماده حمل‌ونقل برقی است و با یک اکوسیستم کامل وارد بازار شده است. سبد محصولات برقی ما تمام انواع خودروها از خودروهای نقلی (کامپکت) تا ون‌های بزرگ (full-size) را در بر خواهد گرفت.

آئودی با معرفی نخستین ماشین لوکس تمام برقی جهان، یک نقطه عطف تاریخی را رقم می‌زند. این شرکت چگونه موجب انقلاب در حمل ونقل بدون راننده خواهد شد؟

آئودی هم‌اکنون نیز انواع مختلفی از سیستم‌های کمکی راننده به مشتریان خود ارائه می‌کنند. سیستم کروز انطباقی، سیستم پارک و سکانداری گاراژ یا همیار کارآیی تنها بخشی از این سیستم‌های نوین کمکی هستند. قطعا ما نگاه رو به جلویی داریم و می‌خواهیم از این سطح فراتر برویم. هدف ما آن است که در نهایت مدل یا مدل‌هایی تولید کنیم که بدون نیاز به گاز یا کلا هر پدالی بتواند به حرکت ایمن و راحت ادامه دهد. در بخش طراحی، به بخش‌های داخلی و خارجی خودروها در چند دهه آینده چشم دوخته‌ایم. در بخش فناوری نیز، نوآوری‌ها را با سیستم پیشران، تعلیق، دیجیتال و مسائل پایداری آمیخته‌ایم تا در نهایت به اهداف خود دست پیدا کنیم.

از سال ۱۹۰۹ که آئودی تاسیس شد، سال‌های زیادی می‌گذرد. چه اقداماتی در دست انجام دارید که فصل جدیدی برای این شرکت و بازار خودروهای لوکس آن رقم بزنید؟

 آئودی از یک خودروساز صرف تبدیل به یک ارائه‌کننده سیستم‌های حمل‌ونقل و ناوبری می‌شود. ما به جز برقی کردن ناوگان خود بر توسعه خدمات حمل‌ونقل مختلفی مانند تامین آنی آئودی (Audi on demand) کار می‌کنیم. در همین زمان، رانندگی خودکار و بدون نیاز به راننده، تمرکز و توجه مهندسان ما را به خوبی به خود جلب کرده است.

چالش‌های شما چیست؟ چگونه بین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود ایجاد تعادل می‌کنید؟

 بازار کنونی بسیار پرنوسان است و رقابت شدیدی در آن دیده می‌شود. واضح است که ما باید برای بقا در این بازار تلاش کنیم و به حفظ مشتریان خود توجه داشته باشیم. اما اجازه نمی‌دهیم این دغدغه‌های کوتاه‌مدت، ما را از نگاه به چشم‌انداز خود بازدارد.

به‌عنوان آخرین سوال، با توجه به پیشرفت و تحولات جهان کسب‌وکار، تغییرات در سبک رهبری و تمرکز مدیریتی اتفاق می‌افتد. به نظر شما چه مواردی، ویژگی‌های یک رهبر موفق در جهان امروز است؟

 من به رویکرد رهبری کنشی اعتقاد دارم: تبادل مستقیم اطلاعات و بازخوردهای صادقانه، مهم‌ترین اصل رهبری برای من است. من به خاطر تمام کارکنان آئودی به دفتر خود می‌روم و به دغدغه‌های حال و آینده آنها می‌اندیشم. به ویژه در جهان پرنوسانی مانند امروز، نیاز است تا کارکنان بدون دغدغه باشند و تمام تمرکز خود را روی کارشان بگذارند. این موضوع، کلید موفقیت ما در آینده است. به‌طور همزمان، بنیان شیوه مدیریت ما بر ارزش‌های آئودی شکل گرفته‌اند: قدردانی، صراحت، مسوولیت‌پذیری و کمال.