۱) فاصله روانی را حفظ کنید.

 آیا متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی از یک مشکل دور می‌شوید، چطور موضوع خلاقانه‌ای در مورد آن به ذهن‌تان می‌رسد؟ شاید مثلا وقتی بعد از کار به خانه آمده‌اید و در حال دوش گرفتن هستید. این همان فاصله روانی در محیط کار است. فاصله روانی به بیشتر شدن خلاقیت کمک می‌کند و وقتی از تجربه‌ای دور می‌شویم و استرس آن را نداریم، ذهن‌مان خلاقانه‌تر فکر می‌کند. یک روش دیگر این است که از چشم‌انداز شخص دیگری به موضوع نگاه کنیم.

۲) وظایفی که اولویت بالا دارند برای ساعات سیال ذخیره کنید.

خلاقیت به‌طور طبیعی در ساعات پیک کار یا ساعتی از روز که بیشترین بهره‌وری را دارید، بالا می‌رود و سپس فروکش می‌کند. این موضوع از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر دائما تلاش کنید بر خلاف ساعت طبیعی خودتان حرکت کنید، یعنی دائما بهره‌وری شما پایین می‌آید. برای بیشتر افراد، بهره‌ورترین ساعات روز در صبح اتفاق می‌افتد، اما این برای همه مصداق ندارد. تحقیقاتی که در مورد ریتم‌های بیولوژیک صورت گرفته نشان می‌دهد بیشتر مردم چرخه‌های بهره‌وری ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه‌ای دارند که طی یک ۲۴ ساعت شبانه‌روز اتفاق می‌افتد. تقریبا هیچ فردی نمی‌تواند بیشتر از ۱۲۰ دقیقه پیوسته روی کاری تمرکز داشته باشد. همه ما به وقفه و استراحت در این چرخه‌ها نیاز داریم.

هر کس باید چرخه بهره‌وری بدن خودش را پیدا کند. کریس‌بایلی نویسنده‌ای است که پیشنهاد می‌کند به مدت سه هفته برای انرژی، تمرکز و انگیزه خودتان «امتیازهایی» ثبت کنید تا ساعت‌هایی را که این سه مورد به بیشترین حد خود می‌رسند پیدا کنید. می‌توانید امتیازها را روی یک نمودار ببرید تا الگوها را کشف کنید و فاکتورهای بیرونی را که روی عملکرد شما تاثیر دارند، یادداشت کنید. وقتی فهمیدید در چه ساعت‌هایی بهره‌وری شما کمتر می‌شود، کارهای متفرقه مثل پرداخت قبض یا جواب دادن به پیام‌ها را به آن ساعات موکول کنید و پروژه‌های کاری بزرگ‌ را در ساعاتی انجام دهید که بهره‌وری شما به اوج می‌رسد.

۳) محدودیت‌های افزایش بهره‌وری بر خود اعمال کنید.

متفکران خلاق و غیرخطی می‌توانند از محدودیت‌های درست بهره ببرند، اما محدودیت بیش از حد یا مدیریت مسائل جزئی اثر منفی بر آنها می‌گذارد. پس باید یک نقطه مرکزی پیدا کرد.

محدودیت‌ها، دید ما را نسبت به دنیا و نسبت به حل مشکلات تغییر می‌دهند. با اینکه به صورت شهودی به نظر می‌رسد قوانین چندانی وجود ندارد که به خلاقیت بیشتر منجر شود، اما در واقع این‌طور نیست. محققان دریافته‌اند افرادی که منابع کمتری در دست داشته‌اند، خلاقیت بیشتری در حل مشکلات و تمایل بیشتری به توسعه دارند، چون وقتی منابع به وفور در دسترس شما است، انگیزه کمتری وجود دارد که همه چیز را به شکل نوآورانه مورد استفاده قرار دهید. این یعنی خلاقیت تا حدی وابسته به موقعیت است و می‌تواند کم و زیاد شود.

۴) توازن نوروشیمی خود را بهینه کنید.

خلاقیت توازن نوروشیمی درستی ایجاد می‌کند. برای اینکه بهره‌وری خلاقانه شما فوران کند، به هورمون‌های سروتونین و دوپامین نیاز دارید. چگونه باید این توازن را ایجاد کنید؟

یکی از بایدها کاهش استرس است. هورمون‌های استرس‌زا مثل آدرنالین و کورتیزول اثرات خلاقیت‌زای هورمون‌هایی مثل سروتونین را کم می‌کنند. همچنین باعث بروز مشکلاتی مثل فشار خون بالا می‌شوند که توانایی کلی مغز شما را برای آرامش داشتن و تمرکز کردن روی کارهای شناختی کاهش می‌دهد. وقتی بدن و ذهن شما انرژی را منحرف می‌کند، مسائلی مثل خلاقیت و مولد بودن آسیب می‌بینند. وقتی تحت فشار و استرس هستید، ایده‌های جدید از شما دور می‌شوند.

برای بیشتر افراد، سروتونین صبح‌ها به بالاترین حد می‌رسد. وقتی به‌طور غیرعادی احساس بداخلاقی، افسردگی یا اضطراب دارید، یعنی سطح سروتونین شما بسیار پایین است. از طرف دیگر، وقتی اعتماد به نفس دارید، با‌انرژی و باانگیزه هستید، یعنی سطح سروتونین شما خوب است. با رژیم غذایی سالم و پروتئین‌دار و ورزش کردن این هورمون را در بدن‌تان افزایش دهید و به عملکرد خوب مغزتان کمک کنید.

۵) از ابزارهایی برای تفکر شبکه‌ای استفاده کنید.

برای بیشتر کسانی که تفکر سنتی دارند، همیشه A منجر به B و سپس C می‌شود و این روند ادامه دارد. اما برای کسانی که تفکر خلاقانه دارند، A ممکن است به B و هزاران ایده جدید دیگر منجر شود یا ممکن است اصلا به B نرسد و در عوض مفاهیم کاملا جدیدی جایگزین شوند. به همین دلیل است که این افراد به نتایج «خلاقانه‌ای» می‌رسند که کسی انتظارش را ندارد.شما نمی‌توانید خلاقیت را با جادو و طلسم به دست آورید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از پنج نکته‌ای که گفته شد برای افزایش تفکر خلاقانه و خروجی خلاقانه این تفکر استفاده کنید، بدون اینکه لازم باشد تمرکز و بهره‌وری خود را از دست بدهید. همه ما خیلی راحت با چیزهایی مثل رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌های ویدئویی تمرکزمان را از دست می‌دهیم، اما اگر یاد بگیریم چگونه انرژی خود را خلاقانه به‌کار ببریم، در مسیر موفقیت‌ قرار می‌گیریم.