تشدید بلاتکلیفی عرضه و تقاضا در بازار

در شرایطی که بعضا با نزدیکی به روزهای آخر سال متقاضیان و خریداران خودرو در بازار حضور گسترده‌ای پیدا می‌کنند، اما شاهد هستیم که از یک طرف، سمت عرضه و فروشندگان با توجه به افق مه‌آلود تولید در سال آینده، با این تحلیل که اگر خودروی خود را نگه دارند، می‌توانند در سال آینده با قیمت بالاتر بفروشند، چندان رغبتی به داد و ستد از خود نشان نمی‌دهند و از دیگر سو سمت تقاضا نیز به‌دلیل جهش ناگهانی قیمت‌ها، تمایلی به حضور در بازار ندارد که همین مساله سبب شد تا به نوعی بازار وارد رکود شود. بی‌علاقگی فروشندگان بخشی از تقاضا را به امید تهیه خودرو موردنظر روانه صف‌های فروش فوری خودروسازان کرده است، این در حالی است که تعداد عرضه به حدی اندک است که بخش عمده متقاضیان ساعت‌ها در مراحل متعدد خرید معطل مانده و در نهایت دست خالی می‌مانند. به این ترتیب تلاش سیاست‌گذاران کلان خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تغییر دیدگاه بازار در ارتباط با بهبود وضعیت تولید در سال آینده هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است. طی هفته‌ای که گذشت پرداخت وام ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان شتاب بیشتری به خود گرفت، این مساله در کنار اظهارات رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با کاهشی شدن قیمت محصولات خودروسازان، هنوز نتوانسته نظر فعالان و دست‌اندرکاران بازار را تغییر دهد و انگیزه آنان را برای حضور در بازار تقویت کند.

نوسان قیمتی محصولات داخلی

حالا سراغ قیمت محصولات داخلی طی هفته جاری می‌رویم. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۵۱ میلیون تومان در بازار موجود است. این در شرایطی است که دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ با قیمت ۴۸ میلیون تومان در بازار  عرضه می‌شود. در‌حالی‌که قیمت پراید ۱۳۱ به نسبت هفته گذشته ثابت بوده است، مدل‌ هاچ‌بک این خودرو یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزان شده است. از بازار تیبای صندوق‌دار و تیبا ۲ هم خبر می‌رسد این خودروها به ترتیب با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار طی هفته‌ای که گذشت رشد ۴ میلیون تومانی قیمت را به خود دیده است. ساینا نیز در هفته‌ای که گذشت به قیمت ۶۱ میلیون تومان رسید. این خودرو  در مقایسه با  هفته گذشته رشد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را ثبت کرده است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۴ میلیون تومان و ۹۳ میلیون تومان  عرضه شدند. مدل صندوق‌دار این خودرو نیز در بازار ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. پژو ۴۰۵ هم با قیمت ۷۵میلیون تومان قابل‌خریداری است. حال سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات که در میان محصولات رنو پرطرفدار است، در حال حاضر با قیمت ۱۶۷ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۵۱ میلیون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپ‌وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. ساندرو استپ‌وی و ساندرو با گیربکس معمولی، در حال حاضر با قیمت ۱۴۲ و ۱۲۸ میلیون تومان قابل‌خریداری هستند. تندر اتومات در حال حاضر ۱۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. تندر E۲ هم ۱۱۸ میلیون تومان قیمت خورده است. پارس‌تندر با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

سمند EF۷ طی هفته‌ای که گذشت، قیمت ۸۸ میلیون تومان را در بازار تجربه کرد. این خودرو در هفته پیشین ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، بنابراین رشد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی داشته است. پژو پارس اتومات در هفته‌ای که گذشت با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت. در شرایطی که دنا معمولی در بازار نایاب است، دنا پلاس و دنا پلاس توربو به ترتیب با قیمت ۱۲۰ و ۱۳۸ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۱ میلیون تومان قیمت خورد. خودرو چینی دانگ‌فنگ H۳۰ که توسط ایران خودرو مونتاژ می‌شود، در حال حاضر با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. همچنین کیاسراتو و پژو ۲۰۰۸، دو محصول مونتاژی سایپاو ایران خودرو ، در حال حاضر به ترتیب با قیمت ۲۵۵ میلیون و ۲۷۰ میلیون تومان قابل‌خریداری هستند.

بازار بی‌سامان وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. طی هفته گذشته بازار خودروهای وارداتی نیز با تبعیت از بازار خودروهای داخلی وضعیت مبهم و نابسامانی را تجربه کرد. هنوز خودروهای معطل مانده در گمرک، به طور کامل تعیین تکلیف نشده‌اند و همین مساله در کنار نبود افق روشن در ارتباط با از سر گیری واردات خودرو سبب شده تا همچنان بازار نتواند راه خود را پیدا کند. در این شرایط قیمت محصولات موجود در بازار به طور روشن مشخص نیست و نوسان قیمتی در بازار وجود دارد. با این شرایط سوناتا هیبرید، ۵۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه طی هفته‌ای که گذشت، رشد قیمتی را تجربه کرد. این خودرو با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. بنابراین این خودرو در ادامه رشد قیمتی خود به نسبت یکی دو هفته اخیر رشد ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. قیمت توسان هم در مدار افزایشی حرکت کرد. این خودرو با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا در حال حاضر با قیمت ۳۶۵ میلیون تومان در بازار از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شده است. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته رشد قیمتی داشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۷۷۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. همین خودرو طی یکی دوهفته اخیر در بازه ۷۲۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قرار داشت. اسپورتیج و سراتو را به ترتیب با قیمت‌های ۵۲۰ میلیون و ۳۹۵ میلیون تومان عرضه می‌کنند.

اپتیما هم‌اکنون ۶۸۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۸، در حال حاضر ۶۹۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده‌اند. لکسوس NX به نسبت هفته پیش افزایش قیمت داشت. این خودرو در حال حاضر با قیمت یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. میتسوبیشی ASX طی هفته‌ای که گذشته ثبات قیمتی را تجربه کرد و در حال حاضر با ۴۳۰ میلیون تومان در بازار حضور دارد. تالیسمان در حال حاضر با قیمت ۶۷۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. نیسان جوک نیز در این هفته رشد قیمتی را تجربه کرد و در حال حاضر با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان در بازار موجود است. خریداران می‌توانند کمری هیبرید را هم با پرداخت ۵۸۰ میلیون تومان در اختیار بگیرند.