بازار خودرو متاثر از دور جدید تحریم‌ها

به نوعی می‌توان گفت که در فضای مه‌آلود بازار، خریداران و فروشندگان ترجیح می‌دهند  کمتر به داد و ستد بپردازند. آنچه مشخص است بازار خودرو، از شروع التهابات تا کنون بیش از همه تحت‌تاثیر سه فاکتور قرار داشت. فاکتور اول را می‌توان در نرخ ارز جست‌وجو کرد. نوسانات نرخ ارز تاثیر فراوانی روی بازار، به‌خصوص وارداتی‌ها داشته است. کاهش عرضه شرکت‌های خودروساز، فاکتور دیگری است که در این میان از اثرگذاری بالایی روی بازار، به‌خصوص بازار خودروهای داخلی، برخوردار است. اما این روزها بازار تحت‌تاثیر یک فاکتور دیگر هم قرار گرفته است و آن نزدیکی به ۱۳آبان ماه و تکمیل حلقه تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده آمریکا علیه اقتصاد کشور است.

همین مساله نیز سبب شده تا داد و ستدی در بازار  کمتر شود. در شرایطی شاهد هستیم که عوامل بیرونی روی بازار خودرو تاثیر عمیقی به جا می‌گذارند که پیش از این و در شرایطی که بازار حالت عادی داشت، در اولین ماه پاییز آنچه سبب افت خرید و فروش در بازار می‌شد، پایان تعطیلات تابستانی و فروکش کردن تقاضا برای خودرو به این دلیل بود. آیتمی که این روزها تاثیر کمتری بر بازار خودرو از  و همان طور که اشاره شد نوسان نرخ ارز، کاهش عرضه از سوی خودروسازان و تاثیر تحریم‌های جدید، بیشترین تاثیر را روی وضعیت فعلی بازار خودرو، گذاشته است. یکی از فعالان بازار در این ارتباط به «دنیای اقتصاد» گفت: نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان سبب شده خریداران و فروشندگان رغبت چندانی به حضور در بازار و معامله از خود نشان ندهند و به نوعی منتظر رسیدن این روز و تبعات احتمالی آن هستند.

وی ادامه می‌دهد: تاثیر این مساله روی بازار خودروهای وارداتی بیشتر قابل مشاهده است. فروشندگان نگران این مساله هستند که امروز خودروی خود را به بازار عرضه کنند و بعد از ۱۳ آبان به‌دلیل تاثیر تحریم‌های جدید روی بازار ارز، نمودار نرخ در آن بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد و همین مساله باعث شود تا فروشندگان ضرر کنند. این فعال بازار با اشاره به وضعیت بازار ارز در دو هفته گذشته می‌گوید: خریداران هم با توجه به کاهشی شدن ناگهانی نرخ ارزهای بین‌المللی در بازار، نگران این مساله هستند که امروز به بازار ورود کرده و خرید کنند. بنابراین مشتریان خودروهای وارداتی در این شرایط منتظر می‌مانند تا نوسانات در بازار ارز و همچنین در سایر بازارها به ثبات برسد و تلاطم‌های موجود کم شود. در حالی که وضعیت بازار خودروهای وارداتی دستخوش تاثیرات احتمالی  تحریم و نرخ ارز است، بازار خودروهای داخلی از ثبات بیشتر قیمتی طی یک هفته گذشته برخوردار بوده و محصولات داخلی با همان قیمت‌های هفته گذشته  به بازار عرضه شد.

فعالان بازار دلیل ثبات قیمتی در بازار خودروهای داخلی را به‌رغم افزایش قیمت در وارداتی‌ها ناشی از پیش‌فروش‌های صورت گرفته توسط دو خودروساز بزرگ کشور می‌دانند. آنها معتقدند این پیش‌فروش‌ها تا حدودی توانسته عطش خریداران را برای محصولات پرتیراژ فروبنشاند. از سوی دیگر اما سعید موتمنی در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرده که قیمت‌ها اندکی کاهش یافته و رشد نرخ‌ها متوقف شده است. وی ادامه داد: با این حال به‌دلیل هدایت دلالان و تلاش برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، خرید و فروش چندانی نمی‌شود. موتمنی شرایط کنونی بازار را ناشی از فعالیت «دلالان بزرگ» برشمرد که در حقیقت «هدایت‌کننده بازار سرمایه‌اند» و تاکید کرده دلالان کوچک و مردمی که برای حفظ ارزش پول خود به خرید یک تا ۲ خودرو روی آورده‌اند، نمی‌توانند تاثیر چندانی بر آشفته بازار فعلی داشته باشند. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، خودرو از کارخانه‌ها بیرون می‌آید، اما به‌دلیل سوداگری واسطه‌ها، به مشتریان واقعی نمی‌رسد.

ثبات نسبی در بازار داخلی‌ها

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی را در ارتباط با این محصول شاهد نیستیم. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۲ میلیون در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در بازار با قیمت ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. در این شرایط تیبا ۲، با قیمت ۴۳ میلیون تومان در بازار موجود است. همچنین ساینا هم با همان قیمت هفته گذشته یعنی ۴۷ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حال‌حاضر با ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هم‌اکنون ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۷۱میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در گروه رنو، ساندرو استپ‌وی اتومات با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان گران‌ترین محصول این خانواده محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۱ میلیون و فاصله ۱۷ میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم که خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کرده بود، همچنان این جایگاه را نگه داشته است. این خودرو در حال‌حاضر در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E۲پارس‌خودرو و پارس‌تندر نیز به ترتیب ۸۶ و ۸۸ میلیون تومان قیمت دارند.

در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حال‌حاضر با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه می‌شود. به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حال‌حاضر ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو به نسبت هفته گذشته یک میلیون تومان رشد قیمتی را تجربه کرده است. سمند EF۷ هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قابل‌خرید است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیاسراتو و پژو ۲۰۰۸، به ترتیب با قیمت ۲۰۳ میلیون و ۲۳۸ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است.

افزایش قیمت؛ میهمان بازار وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم این روزها قیمت محصولات وارداتی اندکی صعودی شده است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات خود نداشته و این مساله به‌دلیل نزدیکی به ۱۳ آبان و آغاز تحریم‌های جدید آمریکا تشدید شده است. از طرف دیگر، مشتریان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. دلیل این حضور کمرنگ را باید در کاهش نرخ ارز در دو هفته گذشته جست‌وجو کرد. برخی از خریداران همچنان منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز و تاثیر آن روی محصولات وارداتی هستند از این رو به بازار ورود نمی‌کنند.

 با این شرایط سانتافه با قیمتی برابر با ۵۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، این خودرو افزایش ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است. توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۳۰ و ۳۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج نیز باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۶۰ ‌میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۵۲۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۷۰ و ۵۳۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. لکسوس NX با افزایش ۲۰ میلیون تومانی در حال‌حاضر با قیمت یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان عرضه شده و میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد.