روز گذشته در گروه خودرو، وزیر صنعت با اعلام پیش نیازهای فروش دو بلوک ۵/ ۱۴ و ۱۷ درصدی ایران خودرو و سایپا، درباره واگذاری بلوک ۳۳ درصدی بانک پارسیان توسط ایران خودرو توضیح داد. رضا رحمانی در این خصوص به خبرگزاری صداوسیما گفت: واگذاری خودروسازی‌ها در قالب فرآیندی انجام می‌‌شود و اصلاحات ساختاری این صنعت شروع و زمینه واگذاری شرکت‌های تودرتوی خودروسازی‌ها درحال فراهم شدن است. وی افزود: در واگذاری سهام خودروسازی‌ها باید از ظرفیت افراد و گروه‌های توانا و باتجربه استفاده کرد و وزارت صنعت از واگذاری خودروسازی‌ها کوتاه نمی‌آید. در این میان در مرحله اول باید اموال و املاک خودروسازی‌ها واگذار شود، سپس شرکت‌های وابسته و در مرحله آخر سهام اصلی خودروسازان واگذار خواهد شد که تحقق این امور مستلزم برخی زمینه‌سازی‌ها است. رحمانی در پاسخ به اینکه وزارت صنعت برای حفظ سهام ایران خودرو در بانک پارسیان تلاش می‌کند یا خیر، توضیح داد: اصلا. وزارت صنعت انگیزه‌ای برای سهامداری در بانک پارسیان ندارد و تاکنون سه نامه به وزارت اقتصاد درباره واگذاری سهام ایران خودرو در بانک پارسیان داده و به تمام مسوولان اعلام شده برای واگذاری این سهام تمام تلاش را به‌کار برند؛ زیرا هر چه سهام بانک پارسیان زودتر واگذار شود برای وزارت صنعت بهتر است.

همچنین دیروز شرکت داده‌گستر عصر نوین با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال به شفاف‌سازی درخصوص انتقال سهام شرکت پارسان لین پرداخت و اعلام کرد: پیرو اطلاعیه مورخ ۲۱ خرداد ۹۸ در سامانه کدال و همچنین بند ۴ نامه شماره ۹۸/ ۴۵۲۰ مورخ ۲۱ خرداد ۹۸ این شرکت، انتقال سهام شرکت پارسان لین به‌صورت قطعی انجام پذیرفته و از این بابت مخاطره‌ای برای این شرکت وجود ندارد. لازم به ذکر است که انتقال سهام مزبور به مبلغ ارزش حقوق صاحبان سهام (مبلغ ۴۳ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال) صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۷ به شرکت پارسان لین ارتباطات (از شرکت‌های فرعی شرکت داده گستر عصر نوین) منتقل شده است.

شرکت تولیدی کاشی تکسرام نیز روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از مصوبه هیات‌مدیره این شرکت درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. در این اطلاعیه اخذ گزارش کارشناسی از کانون کارشناسان دادگستری جهت ارزیابی مجدد زمین کارخانه، اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و برگزاری و تصویب در مجمع عمومی فوق‌العاده از پیش‌شرط‌های قانونی تحقق این افزایش سرمایه اعلام شد.

دیروز شرکت صنایع شیمیایی سینا نیز به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص نتیجه دعوی له شرکت پرداخت و اعلام کرد: درخصوص پرونده اجرایی به کلاسه ۹۲/ ج/ الف/ ۱۱ سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران شرکت صنایع شیمیایی سینا محکوم به پرداخت مبلغ ۹/ ۶ میلیارد تومان شد. ضمن پرداخت ۵۰ درصد از جریمه متعلقه به مبلغ ۵/ ۳ میلیارد تومان نسبت به باقیمانده آن درخواست بخشودگی به کمیسیون عفو قوه قضائیه را داشته است. با عنایت به‌صورتجلسه مورخ ۹ آذر ۹۸ سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در اجرای مفاد دادنامه شرکت صنایع شیمیایی سینا (سهامی‌عام) و مفاد نامه کمیسیون عفو به شماره ۹۸۸۹۱ مورخ ۲۴ آبان ۹۸ مبنی بر بخشودگی یک‌سوم جزای نقدی شرکت به مبلغ ۳/ ۲ میلیارد تومان و پرداخت باقیمانده جزای نقدی به مبلغ یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان که با پرداخت ۲۰ درصد آن نقد و الباقی در ۱۰ قسط موافقت شد.  قند هگمتان از دیگر شرکت‌های بورسی بود که دیروز به افشای اطلاعات بااهمیت روی سامانه کدال پرداخت. «قهکمت» اعلام کرد مابقی سهمیه واردات ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن شکر خام مربوط به این شرکت به مقدار ۱۶ هزار و ۷۸۱ تن به مقصد بندر امام رسیده و اقدامات لازم درخصوص تخلیه و حمل به کارخانه در حال انجام است. در عین حال کالا مشمول نرخ ارز گروه یک بوده و حداکثر ضایعات ۴درصد خواهد بود. همچنین قیمت فروش بر مبنای قیمت مصوب دولت است. این شرکت علت تاخیر در افشای اطلاعات را نیز اشکال در سیستم ارتباطی گمرک اعلام کرد. در میان خبرهای پیرامونی، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس با اعلام برنامه پذیرش ۸ شرکت دیگر تا پایان سال و آماده بودن ۳ شرکت برای عرضه اولیه از لغو واگذاری این شرکت خبر داد. رضا غلامعلی‌پور درباره آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌های جدید در فرابورس و برنامه عرضه اولیه سهام به بورس‌پرس گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۰ شرکت پذیرش شده‌اند و چند شرکت دیگر درخواست پذیرش داده‌اند که درصورت احراز شرایط توسط هیات پذیرش فرابورس مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود تا پایان سال هم ۷ تا ۸ شرکت جدید دیگر پذیرش شوند اما برنامه عرضه اولیه سهام شرکت‌های پذیرش به همکاری مستمر سهامداران عمده و شرکت‌ها در ارائه اطلاعات و رعایت مقررات بستگی دارد. در این میان شرکت‌های ذوب روی اصفهان، دوده صنعتی فام و گروه توسعه مالی مهر آیندگان آماده عرضه اولیه سهام هستند که بعد از نهایی شدن، زمان قطعی توسط معاونت بازار فرابورس اعلام خواهد شد.

غلامعلی‌پور با اشاره به بازگشایی نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در بازار دوم معاملات طی دو سه هفته آینده، از لغو عرضه اولیه شرکت فن‌آوا کارت به دلیل عدم تصمیم سهامدار عمده در مهلت مقرر ۴ ماهه بین پذیرش و عرضه اولیه و عدم‌درخواست تمدید خبر داد. براساس این گزارش، «رکارت» اواخر خرداد سال‌جاری به‌عنوان صد و دوازدهمین شرکت در بازار دوم فرابورس و در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته درج شده تا پس از معرفی مدیران، آماده عرضه ۱۰ درصدی سهام باشد اما گروه فن‌آوا که مالکیت ۴/ ۵۸ درصدی این شرکت را دارد، حاضر به عرضه اولیه سهام نشد.