شاخص در ابتدای سال جاری رقم ۹۶هزار و ۴۲۵واحد را تجربه می‌کرد که در این مدت به دلیل افزایش ارزش دلار و همچنین تورم پیش روی اقتصاد شاخص توانسته به چنین بازدهی دست یابد. در همین حال با توجه به تورم پیش روی سرمایه‌گذاران، جریان قوی نقدینگی به سوی بازار سهام در حال حرکت است که خود یکی دیگر از دلایل رشد شاخص به شمار می‌رود.در این شرایط دیروز شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۱۲۴۸ واحدی عدد ۳۳ هزار و ۸۶۶ واحد را به نمایش گذاشت.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌ گل‌گهر، هلدینگ‌های خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه، چادرملو و ملی مس ایران و پتروشیمی پارس بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند.

در بازار دیروز درگروه انفورماتیک، پرداخت الکترونیک سامان گزارش عملکرد ماه گذشته و ۹ ماهه سال را منتشر کرد که با تحقق درآمد ۲/ ۹۴۲ میلیارد تومانی و ۷۲‌درصدی سود پیش‌بینی شده سال مالی همراه بود. شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش دردوره یک ماهه منتهی به شهریور، ۱/ ۱۱۸ میلیارد تومان درآمد از ارائه خدمات کارتخوان، فعالیت اینترنتی، موبایل، قبوض و سایر کارمزدها داشته است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، در حالی که بازار در انتظار عرضه بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری امید است این شرکت در شفاف‌سازی از قرارداد پترو امید آسیا خبر داد. شرکت پتروامید آسیا که مالکیت ۱۰۰ درصد سهام آن مربوط به این شرکت است، با مشارکت شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید اقدام به عقد قرارداد (پیمان) احداث مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک با طرفیت شرکت مهندسی و توسعه نفت کرده که موارد مهم به شرح ذیل اعلام شد: موضوع قرارداد، احداث مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک به روش BOT است که با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت خام با حق بهره‌برداری سرمایه‌گذار در مدت دوره اجرا و بهره‌برداری در منطقه جاسک اجرایی خواهد شد. همچنین نرخ اجاره بها، به‌صورت پلکانی با احتساب دو نرخ، شامل ۵۹ سنت یورو برای مدت ۵ سال اول و ۲۱ سنت یورو برای مدت ۱۰ سال بعدی به ازای هر بشکه در ماه ۳۰ روزه برای مخازن قابل بهره‌برداری محاسبه می‌شود. مبلغ پیمان حداکثر در سقف و ناخالص ۶۰۶ یورو است. همچنین پرداخت اجاره بها به‌صورت ماهانه و به یورو خواهد بود و جرائم تاخیر پرداخت پیش‌بینی شده است. مدت اجاره مخازن و تاسیسات جانبی توسط شرکت ملی نفت ایران ۱۸۰ ماه از تاریخ ساخت و تکمیل احداث مخازن و تاسیسات جانبی و شروع بهره‌برداری تعیین شده است.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی آبادان اعلام کرد که مبلغ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ۳۴۷ میلیارد و ۵۳۲ میلیون تومان است. به این ترتیب «شپترو» ۵۵۱ درصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خواهد داشت.در گروه بیمه‌ای، بیمه کوثر اعلام کرد ۷۷۱‌میلیارد ریال سود از سرمایه‌گذاری‌ در حوزه بورس داشته است. در مورد املاک این شرکت نیز اعلام شد بیمه کوثر در نظر دارد ملک نیاوران خود را که برای شرکت ۱۰۶۹ میلیارد ریال تمام شده است به فروش برساند. ارزش کارشناسی ملک ۲۰۷۵ میلیارد ریال است.در گروه شیمیایی، پشم شیشه ایران اعلام کرد که از محل فروش دفتر مرکزی سود شناسایی می‌کند. فروش ساختمان دفتر مرکزی برای تامین مالی بخشی از هزینه‌های پروژه راه‌اندازی کارخانه پشم‌شیشه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز حدود ۲۱ میلیارد تومان سود شناسایی می‌کند.

در گروه فلزی دیروز مبارکه در حالی با صف خرید همراه شد که این شرکت از آمادگی خود برای افزایش سرمایه ۷۳درصدی خبر داده است. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۷۵‌هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور ۱- بازیافت مخارج سرمایه ای طرح‌های در دست اجرا ۲- بازیافت مخارج سرمایه‌ای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های فرعی و وابسته ۳- بازیافت مخارج سرمایه‌ای تملک سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت ۴- اصلاح ساختار مالی که در تاریخ ۷ مهر ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در این گروه همچنین دیروز اعلام شد که تیرآهن اچ ۳۰ در ذوب آهن اصفهان تولید شد. به گزارش «ایرانا» شرکت ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید ۶۰۰ تن تیرآهن با مشخصه فنی «اچ۳۰» (H۳۰) در کارگاه نورد ۶۵۰ این شرکت شد. مدیرعامل این شرکت روز شنبه، بیشترین کاربرد تیرآهن (اچ‌۳۰) را در سازه‌های صنعتی و ساختمان‌سازی‌های مرتفع در کلان شهرها عنوان کرد و گفت: کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن توان تولید ۶۵۰هزار تن محصول ترکیبی از مقاطع مختلف از جمله ریل و انواع مقاطع سنگین را دارد.در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۰۸میلیارد تومان رسید.