در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز روندی همگام با شاخص کل بورس را به نمایش گذاشتند. در مجموع عملکرد این نهادهای مالی به‌خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در مجموع تیرماه چندان مناسب نبود. به‌طوری‌که تنها ۱۳ درصد از کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی مثبت کسب کنند. البته بازدهی این نوع از صندوق‌ها از ۴درصد فراتر نرفت. ۶۸ صندوق (از بین ۷۸ صندوق) مزبور با زیان مواجه شدند. برخی از این صندوق‌ها زیان ۸درصدی نیز ثبت کردند. در این میان، صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز بازدهی مثبت در محدوده یک تا دو درصدی داشت. صندوق‌های مختلط نیز با توجه به خاصیت و ساختار خود، عملکردی متعادل داشتند که بیشترین بازدهی به ثبت رسیده در آنها معادل ۲/ ۲‌درصد بود. در این میان شگفتی بازار، صندوق‌های قابل‌معامله(ETF) کالایی بودند. صندوق‌هایی که عمدتا در طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند و بازدهی قابل‌توجهی را به نمایش گذاشتند.

نگاهی کلی به صندوق‌های سهامی

همان‌طور که عنوان شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در مجموع عملکرد چندان مناسبی در ماه گذشته نداشتند. البته در برخی موارد توانستند از شاخص کل پیشی بگیرند. در این میان صندوق ایساتیس پویای یزد با ثبت بازدهی ۸/ ۳ درصدی در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گرفت. صندوق مزبور در تمامی دوره‌های سال قبل با سوددهی قابل‌توجهی همراه بود. به‌طوری‌که در دوره ۳ماه گذشته توانست بازدهی بیش از ۱۳ درصدی را داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق مزبور در عمر ۳۰۷۸ روزه توانسته به بازدهی ۶۱۲ درصدی دست یابد.  در ادامه سه صندوق بذر امید آفرین، سپهر آتی خوارزمی و پاداش سرمایه پارس توانستند رتبه‌های دوم تا چهارم برترین صندوق‌های سهامی در تیر‌ماه را به خود اختصاص دهند. به این ترتیب بازدهی هر کدام از سه صندوق مزبور به بیش از ۲ درصد رسید.

ضعیف‌ترین صندوق‌های سهامی در ماه گذشته

همان‌طور که عنوان شد ۸۷ درصد از کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام ماه گذشته را با زیان پشت سرگذاشتند. بررسی ضعیف‌ترین صندوق‌ها در دوره مزبور نشان از آن دارد که در ماه گذشته صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بانک مسکن با ثبت زیان حدود ۸ درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان دیگر صندوق‌های سهامی به ثبت رسانده است. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم سامان نیز دیگر صندوق ضعیف در این دوره بود که با زیان ۷درصدی مواجه شد. دو صندوق اندیشه خبرگان سهام و تصمیم‌نگاران پیشتاز نیز هر کدام زیان ۶ درصدی را طی تیرماه ثبت کردند.  درادامه این روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک سبحـان، سرمایه‌گذاری بانک توسعه تعاون، سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه دنیا و سرمایه‌گذاری سهام بزرگ کاردان قرار داشتند که هرکدام با زیان حدود ۵درصدی به کار خود پایان دادند.

جزئیات عملکرد صندوق‌های بادرآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت نیز به رغم تغییرات و دستورالعمل‌های متعددی که سال گذشته از سوی سازمان بورس بر آنها اعمال شد، سال جاری را با شرایط متعادل‌تری آغاز کردند. در این میان تنها در فروردین‌ماه سال جاری شاهد اعلام دستورالعمل جدید سازمان بورس برای تعیین حد نصاب‌های جدید در صندوق‌های مزبور بودیم. به‌طوری‌که مقرر شد افزایش سقف با گذشت یک سال از فعالیت صندوق و افزایش سرمایه صندوق‌های مختلط به بیش از هزار میلیارد تومان تنها با اخذ مجوز از شورای عالی بورس باشد.  در این راستا ماه گذشته صندوق‌های بادرآمد ثابت روندی متعادل داشتند. در این میان صندوق‌های بادرآمد ثابت توانستند در دوره یک ماهه منتهی به پایان تیرماه بازدهی تا محدوده ۲ درصدی را به نمایش بگذارند. در این میان عملکرد صندوق‌های برتر در این حوزه بسیار نزدیک به هم بود. به‌طوری‌که صندوق بانک گردشگری با ثبت بازدهی حدود ۲ درصدی به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شد.   صندوق گنجینه یکم آوید نیز با ثبت بازدهی ۸۷/ ۱ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. صندوق‌های گسترش فردای ایرانیان و دوم اکسیر فارابی نیز به ترتیب سود ۸۶/ ۱ درصدی و ۸۵/ ۱ درصدی را به ثبت رساندند و رتبه‌های سوم و چهارم برترین صندوق‌های بادرآمد ثابت را در این ماه کسب کردند. در ادامه نیز صندوق با درآمد ثابت سرآمد با بازدهی ۷۸/ ۱ درصدی در فهرست برترین صندوق‌های این ماه قرار گرفت.

صندوق‌های مختلط چه کردند؟

صندوق‌های مختلط در حالی حداکثر ۶۰ درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند که در مقابل حداقل ۴۰ درصد از دارایی این صندوق در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری قرار دارد. به‌صورت کلی می‌توان گفت این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از منظر سطح ریسک بین دو نوع صندوق با درآمد ثابت و صندوق سرمایه‌گذاری در سهام قرار می‌گیرند. این روند در بررسی عملکرد ماه گذشته این صندوق‌ها نیز قابل مشاهده است. بر این اساس بررسی روند عملکردی صندوق‌های مختلط در تیرماه سال جاری نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی صندوق آرمان اندیش با ثبت بازدهی بیش از ۲/ ۲ درصدی در فهرست برترین صندوق قرار گرفته است. در ادامه صندوق ارمغان یکم ملل، آرمان شهر و پارس در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته و بازدهی در محدوده یک درصدی را به نمایش گذاشت.

نگاهی به ETFها

بررسی صندوق‌های قابل معامله (غیرکالایی) در ماه گذشته نشان می‌دهد که صندوق‌های آسمان آرمانی سهام، سپهر اندیشه نوین و پارند پایدار سپهر با کسب بازدهی بیش از ۲ درصدی به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شدند. صندوق‌های با درآمد ثابت فیروزه آسیا و امین یکم فردا نیز از دیگر ETFهای فعال در این ماه بودند که هر کدام بازدهی بیش از یک درصدی را به نمایش گذاشتند.

اما در مقابل صندوق‌های قابل معامله کالایی توانستند بازدهی قابل‌توجهی را در این مدت به نمایش بگذارند. این صندوق‌ها که عمده پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در سکه و طلا اختصاص داده‌اند، همگام با رشد ۲۶ درصدی نرخ سکه در ماه گذشته، بازدهی مناسبی را کسب کردند. به‌طوری‌که در صدر سه صندوق فعال در این حوزه، صندوق قابل‌معامله با پشتوانه طلای لوتوس قرار داشت که سود ۸/ ۲۲ درصدی را کسب کرد. بازدهی این صندوق از ابتدای سال جاری تا کنون به بیش از ۹۴ درصد رسید. در ادامه ETF زرافشان امید ایرانیان قرار داشت که با بازدهی ۱۷/ ۲۰ درصدی همراه شد. این صندوق نیز در ۴ماه ابتدایی سال جاری به بازدهی ۷۵ درصدی دست یافت. کسب سود ۴/ ۱۸ درصدی نیز نتیجه عملکرد تیرماه صندوق قابل‌ معامله در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان بود. این صندوق نیز از ابتدای سال جاری تا کنون به سود بیش از ۵۳ درصدی رسید.

10