فرصت‌سازی بورس برای اقتصاد

به دنبال تحولات مربوط به حذف رانت محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و انرژی، تالار شیشه‌ای در روزهای اخیر با ورود بی‌سابقه نقدینگی جدید به بازار مواجه بود. علاوه بر موضوع حذف سقف رقابت معاملات بورس کالا، برقراری آرامش نسبی در بازار طلا و ارز دلیل دیگر افزایش ورود نقدینگی در بورس بوده است. طی روزهای هفته گذشته و به‌طور خاص روز چهارشنبه ارزش معاملات بورس بیش از هزار میلیارد تومان بود. در همین حال با لحاظ ارزش معاملات فرابورس، ارزش معاملات این روز بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان بوده است. در این شرایط اکثر کارشناسان با ابراز امیدواری نسبت به آینده معاملات در انتظار سیاست‌های دولت برای بازار سرمایه هستند، کارشناسان بازار امیدوارند دولت با هوشیاری ضمن حذف کلیه رانت‌های باقی مانده (از جمله در بازار محصولات پتروشیمی)، از اقبال عمومی مردم به بازار سرمایه برای توسعه خصوصی‌سازی و عرضه اولیه بنگاه‌های دولتی استفاده کند. بر این اساس انتظار می‌رود از فرصت کنونی به وجود آمده در بورس حداکثر استفاده در راستای بهبود وضعیت اقتصاد کلان شود.  

در همین حال در انتهای هفته وزیر صمت محمد شریعتمداری در سفر به استان گیلان از آزاد‌سازی سقف رقابت بر سر محصولات پتروشیمی خبر داد. این مساله می‌تواند طی دادوستد امروز (شنبه) تضمین‌کننده رشد شاخص کل بورس باشد. در این شرایط روز چهارشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد ۶هزار و ۴۸۳واحدی که بیشترین رشد مقداری یک روزه شاخص در کل عمر بورس است، به رقم ۱۵۵هزار و ۶۱واحد رسید تا بازدهی شاخص کل از ابتدای سال تا کنون به ۶۱درصد برسد. این میزان بازدهی در ابتدای سال غیر قابل پیش‌بینی بود.روز چهارشنبه شاخص کل هم ‌وزن هم با افزایش ۷۴۳ واحدی عدد ۲۵ هزار و ۳۴۱ واحد را به نمایش گذاشت.در بازار روز چهارشنبه نمادهای فولاد مبارکه، هلدینگی‌های خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان، گل گهر، پتروشیمی پارس، چادرملو و پالایشگاه بندرعباس بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. در بازار روز چهارشنبه معضل توقف پر تعداد نمادها به دلیل رشدهای ۲۰ و ۵۰درصدی و بازگشایی نمادهایی بودیم که به همین دلیل روز‌ سه‌شنبه بسته شده بودند. در زمان صعود قیمت سهام آن هم با چنین پشتوانه بنیادی، لزوم بازنگری در دستورالعمل نحوه بازگشایی و توقف نمادها بیش از پیش اهمیت می‌یابد.در این باره کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی سیاست‌گذار باید در مورد دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس تجدید نظر کند.حذف دامنه نوسان یا حداقل افزایش آن در شرایط کنونی به‌طور قطع به نفع معاملات سهام است.

در خبرهای موثر بازار سهام، عضو هیات پذیرش شرکت بورس تهران از برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه پنج شرکت تا پایان سال خبر داد.تاجبر در پاسخ به این سوال که در ابتدای سال جاری هم بورس از ۱۲عرضه اولیه و ماهانه یک عرضه در بورس خبر داده بود که محقق نشد، تاکید کرد: به‌طور قطع در نیمه دوم امسال ماهانه یک عرضه اولیه در بورس خواهیم داشت. وی با اشاره به فهرست شرکت‌های در صف عرضه اولیه گفت: شرکت‌های پتروشیمی نوری، فروشگاه زنجیره‌ای افق کورش، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تامین سرمایه نوین و غلتک‌سازان سپاهان در ۶ ماه سال ۹۷ قطعا وارد سهام خواهند شد.

در بازار روز چهارشنبه مدیرعامل شرکت رایان سایپا از برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از دو محل و پیش‌بینی تحقق سود بر اساس بودجه مصوب سال ۹۷ خبر داد. مجید باقری خوزانی گفت: ورود به حوزه لیزینگ خودروهای دست دوم، فعالیت در بخش لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید، حضور در بخش لیزینگ مواد اولیه مورد نیاز تولید، حضور در بازارهای صادراتی و فعالیت لیزینگی با همکاری معاونت صادرات و امور بین‌الملل گروه از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه این شرکت بورسی است.باقری خوزانی با بیان اینکه لیزینگ رایان سایپا در حال حاضر با دارا بودن سرمایه ۹۰۴ میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین‌ لیزینگ کشور است، از اجرای برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل سود انباشته و آورده سهامداران خبر داد و گفت: به این ترتیب سرمایه شرکت به بیش از یک هزار و ۳۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که این امر تاثیر بسزایی در چشم انداز آتی و ارتقای توان تامین منابع مالی تا ۳ هزار میلیارد تومان خواهد داشت و موجب توسعه فعالیت‌ها و نیز ورود به بازارهای نوین در زنجیره ارزش لیزینگ خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مجمع سالانه در روزهای اخیر گفت: در مجمع ضمن تاکید بر استمرار پر‌قدرت حضور در عملیات لیزینگ محصولات تولیدی سایپا مطابق رویه گذشته، سیاست‌های جدید برای حضور در بازارهای جدید کسب و کار نیز به آگاهی سهامداران رسید. سود خالص سال ۹۶ مبلغ ۱۹۱ میلیارد تومان بود که بر اساس تصمیم سهامداران ۱۰ تومان به ازای هر سهم به‌صورت نقدی توزیع خواهد شد. همچنین باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و بر اساس بودجه مصوب سال ۹۷، پیش بینی می‌شود دستیابی به سود ۲۰۰ میلیارد تومانی محقق شود.در گروه خودرویی مدیرعامل سایپادیزل از جایگزینی یک کامیون با کیفیت در طرح نوسازی ناوگان با محصولات ولوو پیش‌فروش شده در آینده نزدیک خبر داد. محمدهادی نوری گفت: تمامی مراحل قانونی و اقدامات لازم به منظور ورود کامیون KX در طرح نوسازی ناوگان به عمل آمده است و این محصول به زودی جایگزین محصولات ولوو پیش‌فروش شده در این طرح خواهد شد. وی تصریح کرد: در طرح نوسازی ناوگان، محصول KX تولیدی شرکت سایپادیزل مورد تایید وزارت صنعت، سازمان استاندارد، سازمان راهداری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و سایر نهادهای ذی‌ربط قرار گرفت تا به زودی جایگزین کامیون‌های پیش‌فروش شده ولوو در طرح نوسازی ناوگان شود. نوری اضافه کرد: در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از قطعات کامیون KX داخلی‌سازی شده و عمق ساخت داخلی به ۴۰درصد افزایش خواهد یافت تا ضمن ایجاد اشتغال مولد، تقویت قطعه‌سازان داخلی و کاهش واردات، از خروج ارز نیز جلوگیری شود. در گروه خودرویی همچنین سازه پویش برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته را اعلام کرد. براین اساس، «خپویش» در نظر دارد در صورت اخذ مجوز از سازمان بورس، سرمایه فعلی را به ۳۰ میلیارد تومان برساند. این تامین مالی از محل سود انباشته و برای طرح توسعه و جلوگیری از خروج وجه نقد اعمال خواهد شد.

در گروه پتروشمی، پتروشیمی خارک برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته را اعلام کرد. به این ترتیب، «شخارک» درصدد است به‌منظور پیشرفت طرح متانول۲، سرمایه فعلی را از ۲۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان برساند. بنابراین گزارش، گروه پتروشیمی تابان فردا با ۳۱ درصد و تاپیکو با ۵/ ۱۸ درصد جزو سهامداران این شرکت که در بازار اول معاملات بورس قرار دارد، به حساب می‌آیند. در گروه پتروشیمی همچنین رئیس بازرگانی شرکت پتروشیمی پارس از افزایش چشمگیر مشتریان داخلی محصولات غول پتروشیمی خبر داد.

رئیس بازرگانی شرکت پتروشیمی پارس با ارائه آمار ۳ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۱۰۲ تنی محصولات این پتروشیمی در سال گذشته از افزایش چشمگیر مشتریان داخلی محصولات این پتروشیمی خبر داد. مهندس آرش تبریزی درباره جزئیات صادرات محصولات این شرکت در سال گذشته گفت: میزان پروپان صادراتی پارس در سال گذشته ۸۰۸هزار و ۴۳۰ تن بود و این میزان در مورد بوتان ۴۶۶ هزار و ۱۶۶ تن و درباره استایرن مونومر ۲۴۶ هزار و ۱۴۹ تن بود. به گفته وی با توجه به خرید قابل توجه استایرن مونومر در بورس، پتروشیمی پارس تولید بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر در بورس را به‌عنوان یکی از استراتژی‌های خود قرار داده است. تبریزی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد استایرن مونومر صادراتی و LPGپتروشیمی پارس را چین می‌خرد، گفت: هند، اندونزی و آفریقا از دیگر خریداران محصولات ما هستند و درباره LPG که بیشترین محصول صادراتی ما است، با سه شرکت قرارداد یکساله است و تا امروز همکاری خوبی با ما داشته‌اند و تحریم‌ها نتوانسته خللی به همکاری ما با این شرکت‌ها وارد کند.

در گروه دارویی، هلدینگ دارویی تامین در مجمع خود یک هزار ریال سود تقسیم کرد. در گروه دارویی همچنین زهراوی از افزایش سرمایه هزار درصدی خود از محل تجدید ارزیابی رونمایی کرده است. این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور خروج از شمول ماده ۱۴۱اصلاحیه قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی شرکت بوده که در تاریخ ۱۸ شهریور ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسید و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در گروه ارتباطات، آتیه‌پرداز گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۷ به تصویب هیات‌مدیره رسیده‌ برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال کرده است. درگروه معدنی زغال‌سنگ پروده در گزارش خود تاکید کرده است افزایش ۲۰ درصد قیمت کنسانتره و ۲۱ درصد زغال‌سنگ خام تایید و به زودی ابلاغ می‌شود.  در مجموع بازار روز چهارشنبه (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به هزار و ۱۳۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۷۵میلیارد تومان رسید.