این امراما در پایان معاملات و اعلام این مساله که مفاد بسته پیشنهادی هنوز به تصویب دولت نرسیده و شامگاه یکشنبه توسط رئیس‌کل بانک مرکزی در رسانه ملی ارائه می‌شود، مجددا برطرف شد و اکثر نمادها مجددا با صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. همین مساله باعث افزایش حجم معاملات شد. این امر خود نشان از ورود نقدینگی تازه به بازار داشت. دیروز البته بازار دلایل دیگری نیز برای عرضه صف‌های خرید داشت و آن رشد شدید قیمت‌ها در مدت کوتاه بود که معامله‌گران را برای عرضه سهام تحریک می‌کرد. دراین شرایط نگاه‌ها و سرنوشت بازار دوشنبه عملا در گرو مفاد بسته سیاستی ارزی دولت است. بسته‌ای که این امیدواری را ایجاد کرده است که تصمیم دولت در اعلام ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی را اصلاح کند. در این شرایط دیروز بازار سهام با رشد ۳/ ۳ درصدی شاخص معادل ۴هزار و ۹۴واحد مواجه شد و در پایان معاملات به رقم ۱۲۸هزار و ۴۴۸واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۱۰۵ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۹۳۶ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز در گروه خودرویی مدیرعامل زیرمجموعه ایران‌خودرو تغییر کرد. دیروز با حکم مدیرعامل ایران‌خودرو، عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل تغییر کرد. به این ترتیب مهدی یونسیان جانشین علیرضا ساجی شد که از خرداد سال گذشته عهده‌دار این سمت بود.در گروه فلزی دیروز بورس کالا همچنان شاهد عرضه کالاها با نرخ دلار ۴هزار و ۲۰۰تومان بود که بعضا این قیمت‌ها حدود نصف قیمت بازار آزاد است. از این‌رو تقاضای قابل‌ملاحظه‌ای برای خرید محصولات در بورس کالا به ثبت رسید. دیروز شرکت ملی صنایع مس ایران، هزار تن مس مفتول با قیمت پایه ۲۸۰,۸۱۳ ریال (تقریبا برابر با پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه کرد که این معامله در سقف قیمت ۳۰۹,۸۹۴ ریال (۱۰ درصد بالاتر از پایه) انجام شد. همچنین این شرکت ۲ هزار تن مس کاتد با قیمت پایه ۲۷۱,۱۲۰ ریال (تقریبا برابر با پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه کرد که این معامله در سقف قیمت ۲۹۸,۲۳۲( ۱۰ درصد بالاتر از پایه) انجام شد.در گروه تصفیه نفت نیز پالایش نفت تبریز، ۵ هزار تن وکیوم باتوم با قیمت پایه ۱۳,۶۲۴ ریال (برابر با پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که در نهایت با توجه به فزونی تقاضا بر عرضه و شکل‌گیری رقابت، ۵هزار تن از این محصول در سقف قیمت یعنی ۱۴,۹۸۶ ریال به ازای هر کیلو (۱۰درصد بالاتر از قیمت پایه) معامله شد.

در گروه پتروشیمی دیروز اعلام شد که فرآیند ادغام دو هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و نفت و گاز تامین هفته آینده شروع می‌شود. مرتضی لطفی، مدیرعامل شستا با اعلام این خبر افزود: براساس زمانبندی صورت گرفته با واگذاری ۱۶ درصد از سهام تاپیکو در بورس در ۲۴ مرداد این رویداد مهم صنعت پتروشیمی اتفاق خواهد افتاد.به گفته مدیرعامل «شستا» با تایید هیات‌دولت قرار است دو شرکت بزرگ هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و تاپیکو در یکدیگر ادغام شوند، با این ادغام بزرگ‌ترین شرکت ایرانی به ارزش ۳۶ هزار میلیارد تومان متولد و بزرگ‌ترین ادغام تاریخ اقتصاد ایران انجام می‌شود.

با فروش ۱۶ درصد از سهام تامین‌اجتماعی به هلدینگ خلیج‌‌فارس سهم تامین‌اجتماعی در این شرکت به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد، شرکت تاپیکو هم ۵/ ۸ درصد از سهام هلدینگ خلیج‌ فارس را در اختیار دارد. قرار است هلدینگ خلیج‌فارس با انجام یک افزایش سرمایه منابع مالی لازم را برای خرید سهام تاپیکو تامین کند.هم‌اکنون ارزش سهام هلدینگ خلیج‌فارس در بورس ۳۶هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و تاپیکو ۱۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است. مجموعه حاصل از این ادغام در مجموع ۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۶ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت که دست‌کم معادل ۱۲ درصد از کل ارزش بورس را در اختیار خواهد گرفت و به بزرگ‌ترین مجموعه سهامی در ایران تبدیل خواهد شد.ترکیب سهامداری شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نشان می‌دهد بعد از خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل‌۴۴ معادل ۳۰ درصد از سهام این شرکت به سهامداران سهام عدالت اختصاص یافته است، به این ترتیب در صورت ادغام تاپیکو در هلدینگ خلیج‌فارس این کار به تقویت ارزش سبد سهام عدالت و همین‌طور افزایش دارایی مشمولان سهام عدالت منجر خواهد شد.

در گروه معدنی دیروز اعلام شد که تولید گندله شرکت‌های بزرگ ۶۸ درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ۳ شرکت تولید‌کننده گندله سنگ‌آهن از ابتدای فروردین تا پایان خرداد، ۷ میلیون و ۹۳ هزار و ۸۱۰ تن گندله تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۲۳ تن بود. از این میزان، شرکت‌های گل‌گهر ۳‌میلیون و ۲۲۲ هزار و ۲۲۶ تن، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یک‌ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۷۵ تن، اپال پارسیان سنگان یک میلیون و ۱۱ هزار و ۱۳۸ تن، چادرملو یک میلیون و ۴۹ هزار و ۲۷۴ تن و صنایع معدنی فولاد سنگان ۵۳۸ هزار و ۵۹۷ تن گندله تولید کردند.شرکت‌های یاد شده طی ۳ ماه نخست امسال، ۳ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۷۳ تن گندله به شرکت‌های داخلی ارسال کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۳ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۰ تن)، ۱۲درصد کاهش یافت.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۶۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۹۸میلیارد تومان بالغ شد. ارزش معاملات دیروز یک رکورد تاریخی برای بازار به‌شمار می‌رود.