پنج کانال شکنی شاخص سهام در دو روز

در این شرایط دیروز شاخص با جهش ۱۹۷۴واحدی معادل حدود ۸/ ۱ درصد توانست به رقم ۱۱۳هزار و ۸۵۲واحد برسد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس در بازگشایی نماد به همراه نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، گل‌گهر، پتروشیمی پارس و چادر ملو بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند.

در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو دیزل هم بعد از سایپا دیزل به حضور ۱۷ ساله پایان داد و راهی بازار پایه فرابورس شد. تاکنون شرکت‌های چینی ایران، پارس پامچال، سیمان کارون، پلی اکریل، تولید مواداولیه الیاف مصنوعی، سرمایه‌گذاری ملت و سایپا دیزل از بورس کارت قرمز گرفته‌اند که «خاور» هم از بهمن سال گذشته در کنار گرانیت بهسرام، سایپا دیزل و قند شیرین به دلیل عدم ارائه برنامه‌های خروج از زیاندهی در نوبت اخراج از بورس بود.

در گروه بانکی بانک ملت از کاهش سود ۳۹ درصدی سود خالص و تغییر سود انباشته به زیان انباشته خبر داد و با اعلام دلایل این رویداد ناخواسته، آماده بازگشت به بورس شد. بانک ملت که مانند دیگر بانک‌ها برگزاری مجمع سالانه ۳۱ تیر را لغو و به زمان دیگری موکول کرده و با تعلیق نماد روبه‌رو‌ است، از کاهش ۳۹ درصدی سود خالص و تغییر سود انباشته به زیان انباشته خبر داد. «وبملت» درحالی امروز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به تابلو بورس باز خواهد گشت که سود ۹۶۷ میلیارد تومانی را به ۵۹۰ میلیارد تومان کاهش و سود انباشته بیش از ۳۵۸ میلیارد تومانی را به زیان ۱۳۲ میلیارد تومان تغییر داده است. این بانک ۵ هزار میلیارد تومانی دلایل کاهش سود و اعلام ناخواسته زیان را انجام اصلاحات مدنظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی درخصوص عدم اعمال نرخ تسعیر ۱۰ اردیبهشت ۹۷ کمیته فنی سازمان حسابرسی، برگشت درآمدهای سنوات قبل، احتساب هزینه مطالبات مشکوک الوصول ارزی و درآمدهای مرتبط با سال مالی ۹۶ اعلام کرده است.

بر‌اساس این گزارش، پیش از این و با انتشار گزارش عملکرد تلفیقی حسابرسی شده ۱۲ ماهه ۹۶، سودآوری بانک ملت با افت نسبت به گزارش حسابرسی نشده مواجه شده بود که عمده دلیل آن مربوط به افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای غیرمشاع است. این در حالی است که درآمدهای مشاع بانک در گزارش حسابرسی شده با رشد حدود ۲ درصدی مواجه شده و با توجه به عدم تغییر در سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری شاهد افزایش ۲۸ درصدی سهم بانک از درآمدهای مشاع هستیم.با این حال افت ۱۷ درصدی نتیجه مبادلات ارزی در بخش درآمدهای غیر‌مشاع و افزایش ۱۰ درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول کاهش سودآوری در گزارش حسابرسی شده نسبت به حسابرسی نشده را به همراه داشته است.

در گروه حمل و نقل دریایی سینا اعلام کرده است که یک فروند بارچ فلت ۲۰ هزار تنی در اسکله نگین پهلو گرفته است، این مساله به‌عنوان تکمیل ۹۵درصدی پروژه جزیره نگین ارزیابی شده است.

«حسینا» در مجمع عمومی سالانه خود اعلام کرد که ساخت اسکله پروژه نگین در فاز اول ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برهمین اساس مدیرعامل این شرکت با انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در شبکه کدال تکمیل فاز اول را منوط به تکمیل محوطه در پشت اسکله احداث انبار و تامین ماشین‌آلات دانسته است. مدیرعامل این شرکت همچنین اعلام کرد اسکله احداث شده که مخصوص کشتی‌های کانتینری است تا زمان تکمیل می‌تواند برای تخلیه و بارگیری شناورهای کوچک حامل مواد و مصالح ساختمانی استفاده شود

در گروه برقی شرکت کابل شهید قندی کارخانجات تولیدی شهید قندی که زیرمجموعه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به شمار می‌رود از فروش ۵۱ درصد سهام یک شرکت خبر داد. نماد شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی بعد از داد و ستد بیش از ۱۴۰ هزار سهم به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شد.

«بکام» ماه گذشته از برنامه فروش ۵۱ درصد سهام شرکت برق آفتابی هدایت نور یزد (شامل ۳۳ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم و به ارزش پایه ۲/ ۱ میلیارد تومان) خبر داده بود که به همان قیمت توسط شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه خریداری و از محل مطالبات فیمابین سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تسویه شد.

 سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مالک ۶۹ درصد این شرکت ۶۰ میلیارد تومانی است که اواخر اردیبهشت سال جاری از افزایش زیان هر سهم سال مالی اسفند گذشته خبر داده بود (از زیان۱۱۷ به ۲۱۶ ریالی) در عملکرد ۹ ماهه هم ۱۲۰ ریال زیان محقق شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۹۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۳۸میلیارد تومان بالغ شد.